انتقاد أممي لطرد السعودية آلاف المهاجرين الإثيوبيين وسط تفشي كورونا

Members of Saudi security forces detain Ethiopian workers during a riot in Manfouha southern Riyadh November 9 2013. Thousands of mostly African workers gathered in Riyadh on Sunday seeking repatriation after two people were killed in overnight rioting that followed a visa crackdown by Saudi authorities. One of those killed was a Saudi said a government statement and the other was not identified. An Ethiopian man was killed in a visa raid last week. Ethiopia's foreign minister condemned the deaths and told Reuters his government was working to bring its citizens home. Hundreds of foreign workers clashed with police on Saturday night and into Sunday in Manfouha a poor district of southern Riyadh where many low-income expatriates live. Picture taken November 9 2013. REUTERS/Faisal Al Nasser (SAUDI ARABIA - Tags: SOCIETY IMMIGRATION CIVIL UNREST POLITICS)
السلطات السعودية نفذت في وقت سابق حملات طرد مماثلة ضد العمال الإثيوبيين (رويترز)

قالت الأمم المتحدة إن ترحيل السعودية العمال الإثيوبيين المهاجرين إليها بصورة غير نظامية ينطوي على مخاطر نشر عدوى فيروس كورونا، وحثت المملكة على تعليق هذا الإجراء في الوقت الحالي.

وجاء في مذكرة داخلية للأمم المتحدة اطلعت عليها رويترز أن من المتوقع أن ترحل السعودية نحو مئتي ألف مهاجر إثيوبي، كما من المتوقع أن ترحل دول خليجية أخرى وكينيا ودول مجاورة مهاجرين إثيوبيين.

وقد أعربت وزيرة الصحة الإثيوبية عن تخوفها من تفاقم الخطر الصحي في البلاد نتيجة استمرار ترحيل آلاف الإثيوبيين من السعودية، دون خضوعهم للفحص الطبي الخاص بفيروس كورونا.

وأشارت الوزيرة إلى أن أديس أبابا تجتهد لاتخاذ الاحتياطات اللازمة.

وقالت المنظمة الدولية للهجرة إن السعودية طردت بالفعل نحو ثلاثة آلاف مهاجر إثيوبي خلال الأسابيع الأخيرة.

ووفق المنظمة، فقد كان يوجد ما يصل إلى نصف مليون إثيوبي في السعودية غداة إطلاق حملة ضد المهاجرين غير النظاميين في المملكة عام 2017.

المصدر : وكالات