كيري لعباس: اصمد ولا تستسلم لترمب

U.S. Secretary of State John Kerry (L) meets Palestinian Authority President Mahmoud Abbas in the West Bank city of Ramallah July 23, 2014. Israeli forces pounded Gaza on Wednesday, meeting stiff resistance from Hamas Islamists and sending thousands of residents fleeing, as U.S. Secretary of State John Kerry said on a visit to Israel ceasefire talks had made some progress. Israel launched its offensive on July 8 to halt missile salvoes by Hamas and its allies, struggling under the weight of an Israeli-Egyptian economic blockade and angered by a crackdown on their supporters in the nearby occupied West Bank. REUTERS/Charles Dharapak/Pool (WEST BANK - Tags: CIVIL UNREST POLITICS CONFLICT TPX IMAGES OF THE DAY)
لقاء بين كيري (يسار) وعباس بالضفة الغربية سنة 2014 (رويترز-أرشيف)

ذكرت صحيفة معاريف الإسرائيلية أن وزير الخارجية الأميركي السابق جون كيري بعث برسالة إلى الرئيس الفلسطيني محمود عباس، يحثه فيها على كسب الوقت والصمود على موقفه وعدم الرضوخ لمطالب الرئيس الأميركي دونالد ترمب.

وتقول الصحيفة إن كيري بعث رسالته هذه مع حسين آغا أحد الشخصيات المقربة من عباس بعد اجتماع معه في لندن مؤخرا، وقالت إن كيري بعث هذه الرسالة من منطلق أن ترمب لن يستمر في منصبه مدة طويلة.

ووفق الصحيفة فإن كيري عرض على الفلسطينيين مساعدتهم في عملية السلام، واقترح على عباس أن يطرح خطة سلام من طرفه يحدد فيها مبادئ عملية السلام من وجهة نظر الفلسطينيين، واعدا بوضع ثقله لدعم خطة كهذه.

وقالت الصحيفة أيضا إن كيري طلب من عباس عدم مهاجمة الإدارة الأميركية وتركيز الهجوم على الرئيس ترمب فقط، مشيرا إلى أن السلطات والمخابرات الأميركية غير راضية عن إدارة ترمب وطريقته في قيادة الولايات المتحدة.

المصدر : الصحافة الإسرائيلية