الصحة العالمية تضاعف معروض لقاح الكوليرا

Bisharo Hurow, 10, lays on a cot at a hospital in Mogadishu while suffering from severe diarreah and vomit on August 15, 2011. A cholera epidemic is spreading in famine-hit Somalia, with alarming numbers of cases among people driven to the capital Mogadishu by a lack of food and water, the World Health Organization (WHO) said recently. The intestinal infection often linked to contaminated drinking water, causes severe diarrhea and vomiting, leaving small children especially vulnerable to death from dehydration, according to the United Nations agency. Over 100,000 people have fled into Somalia's famine-hit and war-torn capital in the past two months in search of food, water and medicine. Some 12 million people in parts of Ethiopia, Djibouti, Kenya, Uganda and Somalia are in danger of starvation in the wake of the region's worst drought in decades. War-wracked Somalia is the country hardest hit by the Horn of Africa's drought, with five areas declared to be experiencing famine.
الكوليرا تسبب الإسهال الحاد، ويمكن أن تقتل في غضون ساعات إذا تركت دون علاج (غيتي)
أعلنت منظمة الصحة العالمية موافقتها على مضاعفة المعروض من ثالث منتج للقاح الكوليرا عن طريق الفم، مما يساعد على معالجة النقص العالمي وتوسيع نطاق الوصول إلى مزيد من البلدان.

وأضافت المنظمة في بيان لها أول أمس الجمعة، أن لقاح "أو.سي.في" الذي تنتجه شركة كورية جنوبية، هو أحدث لقاح للكوليرا عن طريق الفم.

ولفت البيان إلى أن اللقاح تم إقراره في إطار برامج التأهيل المسبقة المعتمدة من قبل المنظمة، والذي يضمن الأدوية واللقاحات المشتراة من قبل البلدان والوكالات الدولية مثل صندوق الأمم المتحدة للطفولة (يونيسيف)، حيث تفي بمعايير الجودة والسلامة والفعالية المعترف بها.

وقالت المنظمة إنه يُتوقع أن يتضاعف إنتاج اللقاح إلى ستة ملايين جرعة في العام 2016، مع احتمال إنتاج المزيد في المستقبل لتحقيق التوازن بين زيادة الطلب وزيادة الإنتاج، مع انخفاض الأسعار وعدالة الوصول إلى اللقاح.

وتسبب الكوليرا الإسهال الحاد، ويمكن أن تقتل في غضون ساعات إذا تُركت دون علاج. وهناك ما بين 1.4 و4.3 ملايين حالة إصابة بالكوليرا سنوياً، وتصل الوفيات إلى 142 ألف حالة. 

المصدر : وكالة الأناضول