زيادة قياسية بمرضى فيروس كورونا بالسعودية

FILE - In this undated file image released by the British Health Protection Agency shows an electron microscope image of a coronavirus, part of a family of viruses that cause ailments including the common cold and SARS, which was first identified last year in the Middle East. Two respiratory viruses in different parts of the world have captured the attention of global health officials _ a novel coronavirus in the Middle East and a new bird flu spreading in China. Last week, the coronavirus related to SARS spread to France, where one patient who probably caught the disease in Dubai infected his hospital roommate. Officials are now trying to track down everyone who went on a tour group holiday to Dubai with the first patient as well as all contacts of the second patient. Since it was first spotted last year, the new coronavirus has infected 34 people, killing 18 of them. Nearly all had some connection to the Middle East.
فيروس كورونا تسبب بوفاة 480 شخصا من بين 1115 إصابة في السعودية منذ 2012 (أسوشيتد برس)

أكدت وزارة الصحة السعودية اكتشاف 58 إصابة جديدة بمتلازمة الشرق الأوسط التنفسية (فيروس كورونا) في البلاد منذ بداية الشهر الحالي، مسجلة رقما قياسيا منذ فبراير/شباط الماضي، فيما أعلن مستشفى مدينة الملك عبد العزيز الطبية بالرياض إغلاق قسم الطوارئ بعد إصابة 46 شخصا بالفيروس.

وتم أمس الثلاثاء الإعلان عن عشر حالات جديدة في أكبر قفزة يومية بحالات الإصابة المؤكدة في السعودية منذ مايو/أيار 2014، حيث تم تسجيل 210 إصابات بالمرض في أوج ذروته.

بدوره، أعلن مستشفى مدينة الملك عبد العزيز الطبية بالحرس الوطني في الرياض عن إغلاق قسم الطوارئ بشكل كامل احترازيا بعد إصابة 46 شخصا بالمرض، مشيرا إلى أن عشرين حالة أخرى لا تزال قيد الفحص، وأن هناك 15 إصابة بين الكوادر الطبية في المستشفى، كما أعلن أن الإجراءات الاحترازية ستستمر أسبوعين، منوها بأنه يعمل على نقل الحالات المنومة إلى مستشفيات أخرى.

واكتشف المرض لأول مرة عام 2012، حيث رصدت أغلب الحالات في السعودية، وهو مرض يصيب الجهاز التنفسي بالتهاب حاد ويسبب الحمى والسعال، وقد تسبب بوفاة 480 شخصا من بين 1115 إصابة في السعودية منذ 2012.

ولا توجد حتى الآن على مستوى العالم معلومات دقيقة عن مصدر هذا الفيروس ولا طرق انتقاله، كما لا يوجد تطعيم وقائي أو مضاد حيوي لعلاجه.

المصدر : وكالات