منع محامية حقوقية من العمل ثلاث سنوات بإيران

epa03505582 A file picture dated September 2010 shows Nasrin Sotoudeh, joint-winner of the Sacharov Prize for 2012. The Prize will be awarded 12 December 2012 in Strasbourg. Two Iranian activists will share 12 December 2012 the European Parliament's Sakharov Prize for freedom of thought for their work on human rights. Nasrin Sotoudeh is a lawyer who is serving an 11-year jail sentence for alleged propaganda against the Islamic establishment. She represented several Iranian dissidents and was a principal figure on human rights and women's rights issues. She shares the 50,000-euro (64,655-dollar) prize with Jafar Panahi, the film director who has won multiple international awards since the mid 1990s, including at the Cannes, Venice and Berlin film festivals. Panahi and Sotoudeh will be both awarded 12 December 2012 in absence in Strasbourg with the European Union's annual Sakharov Prize for Freedom of Thought. EPA/STRINGER BEST QUALITY AVAILABLE
نسرين سوتوده محامية إيرانية بارزة وناشطة في الدفاع عن حقوق الإنسان (أوروبية)

قالت محامية إيرانية بارزة ناشطة في الدفاع عن حقوق الإنسان إنها منعت من ممارسة عملها لثلاث سنوات، في خطوة عدتها غير شرعية.

وبحسب المحامية نسرين سوتوده، فإن محكمة إدارية "اتخذت هذا القرار غير القانوني بناء على طلب من المحكمة القضائية في منطقة إيوين" شمال طهران، حيث كانت معتقلة بين 2010 و2013.

وأضافت أن "هذا القرار يفسح المجال أمام منع محامين آخرين من ممارسة عملهم في المستقبل". واشارت إلى أنها ستحتج على القرار اعتبارا من الثلاثاء أمام مقر جمعية المحامين" وسط العاصمة دون مزيد من التفاصيل.

وكانت هيئة أخرى من المحكمة الإدارية سمحت لها الشهر الماضي باستئناف عملها محامية.

وحكمت المحامية في 2011 بالسجن ست سنوات، وحرمت من ممارسة عملها عشر سنوات، بعد إدانتها بارتكاب "أعمال ضد الأمن القومي والدعاية ضد النظام"، في تهمتين غالبا ما يستعملهما القضاء الإيراني في إدانة المعارضين.

كذلك أدينت لانتمائها إلى مركز المدافعين عن حقوق الإنسان، لشيرين عبادي الحائزة على جائزة نوبل للسلام والمعارضة البارزة للنظام التي باتت مقيمة في المنفى.

يذكر أن نسرين سوتوده المولودة في 1963 حازت عام 2012 جائزة سخاروف التي يمنحها البرلمان الأوروبي.

المصدر : الفرنسية