الإفراط في تناول فيتامين "أ" قد يؤذي الجنين

In this Thursday, Oct. 13, 2011 photo illustration, multivitamins are poured from a bottle in Philadelphia. Two studies released in Oct. 2011 raised gnawing worries about the safety of vitamin supplements and a host of questions. Vitamins have long had a "health halo" - many people think they won't hurt and at worst might be unnecessary. The industry calls them an insurance policy against bad eating. But our foods increasingly are pumped full of them - even junk foods and drinks often are fortified with nutrients to give them a healthier profile - so the risk is rising that we're getting too much. Add a supplement and you may exceed the upper limit.
undefined
حذرت مجلة "العيادة الطبية" الألمانية من خطورة الإفراط في تناول فيتامين "أ" خلال فترة الحمل، إذ يمكن أن تتسبب الجرعة الزائدة في إصابة الجنين في الرحم بأضرار في العين، ولا سيما خلال ثلاثة الشهور الأولى.

وأوضحت المجلة أن الحامل يمكن أن تمد جسمها بجرعة زائدة من فيتامين "أ" من دون أن تدري، وذلك من خلال تناول الأقراص المحتوية على هذا الفيتامين، بالإضافة إلى تناول الأطعمة الغنية به مثل الكبد. لذلك ينبغي على الحامل استشارة طبيبها المعالج قبل تناول فيتامين "أ" والذي يمتاز بأنه يحافظ على البصر، شريطة إمداد الجسم بالجرعة الصحيحة منه.

ومن ناحية أخرى أوصت المجلة بالإقلال من احتساء القهوة أثناء فترة الحمل، إذ لا يسمح بتناول أكثر من فنجانين يوميا، وإلا سوف يتعرض الطفل لخطر حدوث تباطؤ في نموه.

المصدر : الألمانية