الخدّج أكثر عرضة لمشاكل العلاقات مع الأهل

A handout photo provided by the Podoli Hospital in Prague on 02 June 2013 shows medical staff taking care of one of the quintuplets at the Podoli hospital in Prague, Czech Republic, 02 June 2013. A 23-year-old mother delivered four boys and one girl by Caesarean section 02 June morning, marking the country's first birth of naturally conceived quintuplets. The new mother, whose pregnancy has been a media sensation in the central European country, is said to be doing well at a Prague hospital after the infants were born in their 31st week and are being looked after in the intensive care unit. The odds of delivering five babies without the use of assisted reproductive techniques is estimated at 50 million to one. EPA/PODOLI HOSPITAL / HANDOUT editorial use only HANDOUT EDITORIAL USE ONLY.
undefined

توصلت دراسة بريطانية حديثة إلى أن بعض المواليد الخدّج يعانون لاحقا من مشكلة في علاقاتهم مع الأهل بسبب اضطرابات في الدماغ، وكان ذلك واضحا من خلال إظهار الخدج ارتباطا غير منتظم بالأهل.

وأجرى الدراسة باحثون في جامعة وارويك البريطانية، وراقبوا فيها 71 مولودا من الخدّج، ولدوا في فترة حمل تقل عن 32 أسبوعا، و105 مواليد أكملوا فترة الحمل الطبيعية.

ووجد العلماء أن 61% من المواليد الخدج يرتبطون بشكل طبيعي بأمهاتهم مقابل 71% من المواليد الباقين.

كما أظهر 32% من الخدج ارتباطا غير منتظم في سن الـ18 شهرا مقارنة بـ17% من الأطفال الآخرين.

والارتباط الصحي بالأهل هو استخدام الطفل لهم كقاعدة أمان ينطلق منها لاستكشاف العالم، وبالتالي فإن الارتباط غير المنتظم يجعل الطفل يظهر سلوكا متناقضا في علاقته مع أهله.

وقال الباحث المسؤول عن الدراسة دايتر ولك إن المواليد الخدج غالبا ما يعانون من مشاكل في النمو أو الأعصاب، وهو ما يفسر ارتفاع احتمالات ارتباطهم غير المنتظم مع الأهل رغم رعايتهم الجيدة لهم.

المصدر : يو بي آي