الحرس الثوري: لا توجد قوة عظمى تجرؤ على مواجهة إيران

epa07140645 Iranian Revolutionary Guards commander Major General Mohammad Ali Jafari (L) speaks during an anti-US demonstration marking the 39th anniversary of US Embassy takeover, in front of the former US embassy in Tehran, Iran, 04 November 2018. Media reported that Thousands of protesters chanting 'Death to America' gathered at the former US embassy in Tehran to mark the 39th anniversary of the start of the Iran hostage crisis. Iranian students occupied the embassy on 04 November 1979 after the USA granted permission to the late Iranian Shah to be hospitalized in the States. Over 50 US diplomats and guards were held hostage by students for 444 days. US President Donald J. Trump's administration announced on 02 November 2018, that it will reimpose sanctions against Iran that had been waived under the 2015 Iran nuclear deal (the Joint Comprehensive Plan of Action, JCPOA). The US sanctions will take effect on 05 November 2018, covering Iran's shipping, financial and energy sectors. In 2015, five nations, including the United States, worked out a deal with the Middle Eastern country that withdrew the sanctions, one of former US President Barack Obama's biggest diplomatic achievements. EPA-EFE/ABEDIN TAHERKENAREH
جعفري يقول إن هناك تراجعا في قوة الولايات المتحدة خلال العقود الأربعة الماضية (الأوروبية)

قال القائد العام للحرس الثوري الإيراني اللواء محمد علي جعفري إنه لا توجد أي دولة لديها الجرأة اليوم للحديث عن الخيار العسكري ضد إيران، وإن ذلك يرجع للقوة التي أصبحت تمتلكها.

وأضاف أنه لا توجد أي قوة عظمى قادرة على مهاجمة بلاده لأنها تعلم تبعات أي مواجهة معها، وأوضح أن هناك تراجعا في قوة الولايات المتحدة الأميركية خلال العقود الأربعة الأخيرة.

وأشار المسؤول الإيراني إلى تزايد في قدرات بلاده مقابل تراجع القوة الأميركية، مؤكدا أن طهران تواجه حاليا حربا اقتصادية يفرضها عليها من وصفهم بالأعداء.

وكان الحرس الثوري الإيراني قد أنهى قبل أيام المرحلة الأخيرة من مناورات واسعة في جزيرة "قشم" بمياه الخليج وسواحل بلاده الجنوبية.

وقال جعفري في تصريحات سابقة إن مناورات الحرس في مياه الخليج تقوم على سياسة الردع بالدرجة الأولى، معربا عن أمله في أن يكون "الأعداء" على علم بأن قوات الحرس ستتعقب المعتدين في كل مكان، وأن ردها سيكون مدمرا، بحسب تعبيره.

وكان قائد القوات البرية في الحرس الثوري العميد محمد باكبور أكد أن لا نية لإيران في مهاجمة أي دولة في المنطقة، لكنها سترد بقوة على أي اعتداء قد تتعرض له، وفق تعبيره.

المصدر : الجزيرة