وزير مالية بريطانيا: سنضطر لخفض الإنفاق وزيادة الضرائب

(FILE) A file photo dated 23 April 2014 shopwing City workers walking towards Tower Bridge during the rush hour in London, Britain. The British economy has recovered the ground it lost in the 2008-09 financial crisis after it expanded 0.8 per cent quarter-on-quarter in the second quarter, data released 24 July 2014 showed. The preliminary reading of gross domestic product (GDP) put economic output at 0.2 per cent over the pre-crisis economic peak Britain had achieved in early 2008, the government's independent National Statistics Office said. The British economy has now expanded six quarters in a row, including by 0.8 per cent in the first quarter. The data was released a day after the IMF raised its forecast for British economic growth for this year to 3.2 per cent, the highest prediction for any of the major world economies.
البريطانيون يواجهون تحديات اقتصادية بعد قرار الخروج من الاتحاد الأوروبي (الأوروبية)

قال وزير المالية البريطاني جورج أوزبورن إن بريطانيا ستضطر لخفض الإنفاق وزيادة الضرائب لمواجهة التحديات الاقتصادية الناجمة عن تصويت البريطانيين للخروج من الاتحاد الأوروبي.

وسئل أوزبورن في حديث مع هيئة الإذاعة البريطانية (بي بي سي) اليوم الثلاثاء إن كانت الضرائب سترتفع والإنفاق سينخفض، فأجاب قائلا "نعم بكل تأكيد". وأردف أن "من المؤكد أن علينا توفير الأمان المالي لمواطنينا. يجب أن نبين للبلد والعالم أن الحكومة يمكن أن تعتمد على مواردها".

وأضاف أن من الضروري أن تحقق بريطانيا استقرارا ماليا في أعقاب قرار الانسحاب الذي أدى لتهاوي الجنيه الإسترليني والأسواق المالية. وهبطت العملة البريطانية بعد الاستفتاء إلى أدنى مستوياتها منذ عام 1985 مسجلة نحو 1.32 دولار. لكنها تحسنت اليوم قليلا وبلغت 1.33 دولار.

وقال وزير المالية في تصريحاته اليوم "سنمر بمرحلة تعديلات اقتصادية طويلة في المملكة المتحدة. سنتكيف مع الحياة خارج الاتحاد الأوروبي. لن يكون الوضع الاقتصادي ورديا مثلما كان داخل الاتحاد الأوروبي".

لكنه أضاف أن بإمكان بريطانيا صياغة خطة واضحة لذلك. يذكر أن أوزبورن من أبرز الساسة البريطانيين تأييدا لبقاء بريطانيا في الاتحاد.

المصدر : رويترز