صعوبات مصرية لتسديد كلفة واردات النفط والغاز

People are seen at a petrol station in Cairo, January 13, 2015. Reuters photographers from Mali to Mexico have shot a series of pictures of fuel stations. Whether it is plastic bottles by the roadside in Malaysia or a futuristic forecourt in Los Angeles, fuel stations help define our world. Oil prices steadied above $48 a barrel on Tuesday, recovering from earlier losses as the dollar weakened against the euro. Oil prices have dropped nearly 60 percent since peaking in June 2014 on ample global supplies from the U.S. shale oil boom and a decision by OPEC to keep its production quotas unchanged. REUTERS/Mohamed Abd El Ghany (EGYPT - Tags: TRANSPORT BUSINESS COMMODITIES ENERGY)ATTENTION EDITORS: PICTURE 15 OF 26 FOR WIDER IMAGE PACKAGE 'AT THE PUMP - THE WORLD FILLS UP' SEARCH 'WORLD FILLS UP' FOR ALL IMAGES
تراجع العملة الصعبة يدفع مصر لمطالبة مورّدي النفط والغاز بتمديد آجال السداد (رويترز)
ألغت السلطات المصرية مشتريات من النفط والغاز المسال وطلبت من الموردين تمديد آجال السداد، في ظل أزمة حادة في العملة الصعبة لتسديد التكاليف.

ونقلت وكالة رويترز عن مصادر مصرفية وتجارية أن الانخفاض في إيرادات البلاد -التي تعتمد على واردات النفط والغاز- من العملة الصعبة، تفاقم بعد سقوط طائرة روسية تقل سياحا في أكتوبر/تشرين الأول الماضي، في الوقت الذي تقلصت فيه المساعدات الخليجية إثر انخفاض أسعار النفط.

وقالت المصادر إن مصر طلبت من موردي النفط والغاز الطبيعي المسال تمديد آجال السداد إلى تسعين يوما بعد التسليم في وقت سابق هذا الشهر بسبب أزمة العملة الصعبة.

وذكرت مصادر في سوق النفط أن مصر ألغت شراء ست شحنات من السولار كان مقررا في البداية تسليمها أوائل يناير/كانون الثاني المقبل.

المصدر : رويترز