ليبيا تنتج 1.55 مليون برميل نفط يوميا

epa03609838 General view of the Mellitah Oil and Gas ,Tripoli, Libya, 04 March 2013. The state-run National Oil Cooperation said earlier 03 March that Italy-bound exports from the Mellitah complex had been temporarily suspended after two militias clashed over which group should guard it, a military official said. The clashing militias withdrew later after they reached agreement on a ceasefire, said Khaled al-Sherif, Defence Ministry undersecretary. The army has been temporarily assigned to guard the Libyan-Italian venture in Mellitah, some 60 kilometres west of Tripoli, according to reports. the Libyan gas complex has since resumed its operations. EPA/STR
undefined

قال نائب وزير النفط الليبي عمر شكمك إن إنتاج بلاده من النفط الخام ارتفع إلى 1.55 مليون برميل يوميا، مضيفا أن الإنتاج قد يصل إلى 1.7 مليون برميل يوميا هذا العام.

وأضاف للصحفيين على هامش مؤتمر للنفط "نأمل أن نصل إلى هدفنا البالغ 1.7 مليون برميل بحلول يونيو/حزيران أو يوليو/تموز".

وبحسب أحدث استطلاع أجرته رويترز، أنتجت ليبيا في المتوسط 1.3 مليون برميل من النفط يوميا في مارس/آذار، انخفاضا من 1.38 مليون برميل يوميا في فبراير/شباط بعد تعطل إنتاج النفط والغاز بسبب مناوشات مسلحة الشهر الماضي.

وكانت مصادمات بين مجموعات مسلحة عند مجمع مليتة للنفط والغاز قد أوقفت إمدادات الغاز من ليبيا إلى إيطاليا لمدة أسبوع تقريبا في أوائل مارس/آذار، لكن الإنتاج عاد إلى طبيعته بعد ذلك.

وقال شكمك إن إنتاج الغاز الليبي يبلغ حاليا نحو 2.42 مليار قدم مكعب يوميا.

المصدر : رويترز