من برنامج: الواقع العربي

"لواء الفاطميين" بسوريا.. اصطفاف بلون الدم

سلطت حلقة “الواقع العربي” الضوء على مشاركة أفغان شيعة ومليشيات شيعيّة أخرى لبنانية وعراقيّة في القتال في سوريا دفاعا عن نظام الأسد.

حول هذه القصة

اجتماع لتأسيس مشفى لعلاج الجرحى

قال قائد لواء التوحيد بحلب عبد القادر صالح إن معركة الثوار في سوريا هي ضد النظام وليست ضد طوائف العلويين أو الشيعة, مؤكدا أن الثورة بدأت سلمية وستظل كذلك.

Published On 9/9/2012
Men stand in line to vote during the Iranian presidential election at a mosque in Qom, 120 km (74.6 miles) south of Tehran June 14, 2013. Millions of Iranians voted to choose a new president on Friday, urged by Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei to turn out in force to discredit suggestions by arch foe the United States that the election would be unfair. REUTERS/Fars News/Mohammad Akhlagi (IRAN - Tags: POLITICS ELECTIONS) ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS

أدت الأزمة السورية إلى اتساع الخلاف بين مراجع الدين الشيعة في العراق وإيران، وتجلى ذلك في تباين مواقفهم من قضية إرسال أتباعهم للقتال في صفوف قوات الرئيس السوري بشار الأسد.

Published On 21/7/2013
Iraq's new Transport Minister Hadi al-Amiri speaks at a news conference in Baghdad January 12, 2011.

هدد وزير النقل العراقي هادي العامري -في مقابلة مع وكالة رويترز- بأن الآلاف من شيعة العراق سيحملون السلاح ويقاتلون إلى جانب النظام السوري، في حال تعرض الشيعة أو أضرحتهم لهجوم جديد.

Published On 21/6/2013
ABAF12 - Aleppo, -, SYRIA : An opposition fighter aims fire as others run for cover while they hold a position behind burning tyres in the Salaheddin district of the northern Syrian city of Aleppo on October 9, 2013. The Syrian Observatory for Human Rights reported that the rebels were advancing in Salaheddin during the ongoing clashes with government forces. AFP PHOTO / TAREK ABU Al-FAHEM

أعلنت المعارضة المسلحة بريف حلب استعادة مدينة خناصر بينما قصفت قوات النظام مدينة السفيرة القريبة منها موقعة العشرات من القتلى، وفق ناشطين. وذكرت تقارير أن مقاتلين أجانب شيعة من لبنان والعراق واليمن يقاتلون إلى جانب الأسد.

Published On 10/10/2013
المزيد من متوقفة
الأكثر قراءة