المسبار "كاسيني" يستعرض إنجازاته حول كوكب زحل

A handout photo provided by NASA on 12 November 2013 shows the planet Saturn taken by the NASA's 'Cassini' spacecraft on 19 July 2013 when it slipped into Saturn's shadow and turned to image the planet, seven of its moons, its inner rings - and, in the background, our home planet, Earth. With the sun's powerful and potentially damaging rays eclipsed by Saturn itself, Cassini's onboard cameras were able to take advantage of this unique viewing geometry. They acquired a panoramic mosaic of the Saturn system that allows scientists to see details in the rings and throughout the system as they are backlit by the sun. This mosaic is special as it marks the third time our home planet was imaged from the outer solar system; the second time it was imaged by Cassini from Saturn's orbit; and the first time ever that inhabitants of Earth were made aware in advance that their photo would be taken from such a great distance. With both Cassini's wide-angle and narrow-angle cameras aimed at Saturn, Cassini was able to capture 323 images in just over four hours. This final mosaic uses 141 of those wide-angle images. Images taken using the red, green and blue spectral filters of the wide-angle camera were combined and mosaicked together to create this natural-color view. The image shown is a brightened version with contrast and color enhanced, NASA explains in its accompanying press release. EPA/NASA/JPL-Caltech/SSI / HANDOUT
صورة لكوكب زحل التقطت بواسطة المسبار "كاسيني" (الأوروبية)

تمكن المسبار "كاسيني" على مدى عشر سنوات من حل الكثير من الألغاز لكوكب زحل (ثاني أكبر كوكب في النظام الشمسي) بما في ذلك ينابيع المياه الساخنة التي تتدفق بارتفاع قدره متر واحد، إضافة إلى بحار من غاز الميثان.

وبدأ المسبار "كاسيني" -الذي تم إطلاقه عام 1997- الدوران حول كوكب زحل في صيف عام 2004. ويتكلف المشروع المفترض استمراره 13 عاما نحو ملياري دولار بحلول وقت انتهائه.

ويقول رالف ياومان بمعهد دراسات الكواكب التابع لمركز الفضاء الألماني إن الاكتشافات التي تمت تمثل مجرد "قطع صغيرة من لوحة الفسيفساء في الأبحاث المتعلقة بالنظام الشمسي".

وتتولى وكالة الفضاء والطيران الأميركية (ناسا) بالاشتراك مع وكالة الفضاء الأوروبية (إيسا) قيادة مهمة "كاسيني" عن طريق بناء مسبار "هيوجينز" الذي هبط على تيتان (أحد الأقمار بكوكب زحل) عام 2005.

يذكر أن مركز الفضاء الألماني عمل على توفير كاشف للغبار تم بواسطته قياس سرعة وكتلة الجزئيات الصغيرة، بينما تولى المسبار "هوجينز" فحص سطح القمر.

واكتشف العلماء الذين يقومون بمراقبة المسبار "كاسيني" وجود نظام لدوران السوائل على قمر تيتان يشبه النظام الموجود على كوكب الأرض، مع وجود كميات هائلة من الميثان بدلا من الماء، وهو يسقط مثل المطر على السطح من السحب مكونا بحارا من الميثان، ويتحول هذا الغاز إلى سائل عند درجة حرارة سالب 182 درجة مئوية.

ويتمثل الاكتشاف الأحدث في حركة السحب المرتبطة بفصول السنة بالقمر تيتان. ومثل الأرض يدور تيتان على محور مائل، وبالتالي تنشأ الفصول الأربعة.

وفي هذا الصدد، يقول ياومان إن "هذه الفصول تكون أطول بكثير في ضوء بُعد المسافة عن الشمس مما ينجم عنه طول المدار"، ويستمر أحد الفصول على قمر تيتان سبع سنوات ونصف السنة بدلا من ثلاثة أشهر على كوكب الأرض.

المصدر : الألمانية