سي آي أي: إيران ستنفق أموالها لإنقاذ اقتصادها

Jubilant Iranians sing and wave Iran flags during street celebrations following a landmark nuclear deal, in Tehran, Iran, Tuesday, July 14, 2015. After long, fractious negotiations, world powers and Iran struck an historic deal Tuesday to curb Iran's nuclear program in exchange for billions of dollars in relief from international sanctions - an agreement aimed at averting the threat of a nuclear-armed Iran and another U.S. military intervention in the Middle East. (AP Photo/Ebrahim Noroozi)
إيرانيون يحتفلون في شوارع طهران بعد الإعلان عن اتفاق فيينا بشأن برنامج بلادهم النووي وتخفيف العقوبات (أسوشيتد برس)

كشف تقرير سري استخباري أميركي عن أنه من المتوقع أن تنفق إيران غالبية أموالها المجمدة -التي ستستردها بعد تخفيف العقوبات- على إنقاذ اقتصادها المتعثر، وأن طهران لن تزيد من دعمها للجماعات المسلحة بالشرق الأوسط بشكل كبير.

ونسبت صحيفة لوس أنجلوس تايمز الأميركية إلى محللين اثنين من وكالة المخابرات المركزية الأميركية (سي آي أي) القول إنه حتى لو زادت إيران من دعمها لحزب الله في لبنان وللرئيس السوري بشار الأسد وإلى جماعة الحوثي في اليمن، فإنه من غير المرجح أن يؤدي المال الذي سيتدفق على إيران إلى ترجيح كفة ميزان القوى في المنطقة الأكثر اضطرابا في العالم.

وأضافت أن المحللين الاثنين ناقشا التقرير السري شريطة عدم الكشف عن اسميهما، وأن أعضاء بارزين في الكونغرس اطلعا عليه، وذلك في ظل الجدل الدائر بشأن مدى تحقيق الرئيس الأميركي باراك أوباما لإنجازات في السياسات الخارجية لبلاده.

وأوضحت أن إنجاز أوباما يتمثل في تجميده قدرة إيران على تصنيع أسلحة نووية لعشر سنوات قادمة على أقل تقدير، وذلك في مقابل تخفيف العقوبات التي عرقلت اقتصادها.

وأضافت أن اتفاق فيينا يقضي بقيام إيران بإتمام سلسلة من المتطلبات الدولية الصارمة أولا، وذلك قبل أن تبادر الولايات المتحدة والاتحاد الأوروبي والأمم المتحدة بتعليق معظم العقوبات الاقتصادية المفروضة على قطاعات الطاقة والمالية الإيرانية.

وأشارت الصحيفة إلى أن أموال إيران المجمدة في الخارج تصل إلى 150 مليار دولار، وأن طهران ستحصل على مئة منها في وقت مبكر من العام القادم.

المصدر : الجزيرة + لوس أنجلوس تايمز

حول هذه القصة

A handout picture made available on 24 June 2015 by the Supreme leader official website shows Iranian Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei (L) speaking with Iranian President Hassan Rowhani (R) during a meeting with Iranian government in Tehran, Iran, 23 June 2015. Khamenei offered his support to the Iranian team currently hammering out a nuclear deal with the West amid a domestic political power struggle about the issue. In his comments, Khamenei also rejected "unusual" inspections of military facilities on Iranian soil by the International Atomic Energy Agency (IAEA), which the West is demanding as part of a deal to be concluded this weekend in Vienna. EPA/SUPREME LEADER OFFICIAL WEBSITE / HANDOUT

قال مرشد الجمهورية الإيرانية علي خامنئي إن الاتفاق النووي يجب أن يدقق، وطالب باتخاذ إجراءات قانونية تمنع الطرف الآخر من خرقه، وقال إن بعض الدول الكبرى “لا يمكن الوثوق بها”.

Published On 15/7/2015
Martin Schaefer, press officer of the German Foreign Ministry holds a signed copy of the Joint Comprehensive Plan of Action regarding Iran's nuclear programme is pictured in Vienna, Austria, July 14, 2015. The United Nations Security Council is likely to vote next week on a resolution to endorse the Iran nuclear deal and terminate targeted sanctions, but retain an arms embargo and ballistic missile technology ban, diplomats said. Picture taken July 14, 2015. REUTERS/Thomas Imo/photothek.net/Auswaertiges Amt/Handout via Reuters TPX IMAGES OF THE DAY ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. NO ARCHIVES. NO SALES.

حصلت الجزيرة على نسخة من مشروع قرار أميركي يُطرح على مجلس الأمن الدولي، للتصويت عليه مطلع الأسبوع المقبل، يتعلق برفع العقوبات عن إيران، عقب التوصل إلى اتفاق مع القوى الكبرى.

Published On 16/7/2015
Iranians gather for celebrations following a landmark nuclear deal in Tehran, Iran, Tuesday, July 14, 2015. Overcoming decades of hostility, Iran, the United States, and five other world powers struck a historic accord Tuesday to check Tehran's nuclear efforts short of building a bomb. The agreement could give Iran access to billions in frozen assets and oil revenue, stave off more U.S. military action in the Middle East and reshape the tumultuous region. (AP Photo/Ebrahim Noroozi)

تناولت صحف أميركية اتفاق نووي إيران، وأشار بعضها لمخاوف من دور إقليمي أكبر لها، وتحدثت صحف عن بدء سخونة الحرب الباردة بين إيران ودول المنطقة، وعن انعكاسات الاتفاق على العراق.

Published On 16/7/2015
المزيد من أزمات
الأكثر قراءة