مخاوف من دور إقليمي أكبر لإيران

Iranians gather for celebrations following a landmark nuclear deal in Tehran, Iran, Tuesday, July 14, 2015. Overcoming decades of hostility, Iran, the United States, and five other world powers struck a historic accord Tuesday to check Tehran's nuclear efforts short of building a bomb. The agreement could give Iran access to billions in frozen assets and oil revenue, stave off more U.S. military action in the Middle East and reshape the tumultuous region. (AP Photo/Ebrahim Noroozi)
إيرانيون يحتفلون بالاتفاق التاريخي بشأن برنامج بلادهم النووي الذي أعلن عنه في فيينا (أسوشيتد برس)

تناولت صحف أميركية اتفاق النووي الإيراني، وأشار بعضها إلى مخاوف من دور إقليمي أكبر تلعبه إيران في الشرق الأوسط ، وتحدثت صحف عن بدء سخونة الحرب الباردة بين إيران ودول المنطقة، وعن انعكاسات الاتفاق على حالة الانقسام في العراق.

فقد ذكرت صحيفة واشنطن بوست أن إدارة الرئيس باراك أوباما تتوقع أن يسهم اتفاق النووي بين إيران والقوى الكبرى في تعزيز أمن الشرق الأوسط، ولكنها أشارت إلى أن هناك مخاوف لدى بعض الدول العربية من أن يؤدي الاتفاق بإيران إلى تمويل حروب بالوكالة، وبالتالي توسيع نفوذها بالمنطقة.

وأضافت أن بعض العرب يصف الاتفاق بأنه خطير للغاية، وأنهم يخشون من أن يشعل سباق تسلح نووي بالمنطقة، كما حذروا من محاولات إيران لإعادة تشكيل الشرق الأوسط بشكل لا يروق للدول السنية.

وأشارت الصحيفة إلى أن دبلوماسيا عربيا -فضل عدم  الكشف عن اسمه- قال إن العرب قد يبحثون عن شركاء جدد مثل الصين إذا أعطت الولايات المتحدة كل شيء لإيران.

انعكاسات
وتساءلت الصحيفة -في تقرير منفصل- عن انعكاسات الاتفاق على الأزمة المتفاقمة في العراق، وأشارت إلى أنه يمكن أن يؤدي إلى وضع حد لحالة الانقسام بين العراقيين.

وأضافت أن كثيرا من المسؤولين بحكومات المنطقة يتوجسون خيفة من الاتفاق، ولكن السلطات العراقية ترحب به على أمل أن يؤدي إلى تنشيط الحرب ضد تنظيم الدولة الإسلامية، في ظل انخفاض مستوى الخلافات بين الولايات المتحدة وإيران.

من جانبها، قالت مجلة فورين بوليسي إن الحرب الباردة بين السعودية وإيران قد بدأت بالسخونة، وأضافت أنه بينما تأمل إدارة أوباما في أن يجلب الاتفاق السلام للمنطقة، فإنه يخشى أن يُحدث تصعيدا بين الرياض وطهران.

المصدر : الجزيرة + الصحافة الأميركية

حول هذه القصة

In this May 8, 2015, photo, Secretary of State John Kerry and Foreign Ministers of the Gulf Cooperation Council pose for photographers at the Chief of Mission Residence in Paris, France, to discuss Middle East concerns about an emerging nuclear deal with Iran. Kerry has also visited Sri Lanka, Somalia, Djibouti, Kenya, and Saudi Arabia on his trip. Many Americans like the idea of the preliminary deal that would limit Iran’s nuclear program but very few people really believe Tehran will follow through with the agreement. (AP Photo/Andrew Harnik, Pool)

قال الأمين العام لمجلس التعاون لدول الخليج العربية عبداللطيف الزياني إن وزراء خارجية دول المجلس تلقوا الثلاثاء اتصالات من وزير الخارجية الأميركي جون كيري تناولت تفاصيل الاتفاق النووي مع إيران.

Published On 15/7/2015
British Foreign Minister Philip Hammond addresses a speech in London on March 10, 2015, on Intelligence and Security. Russian actions in Ukraine are undermining the security of nations in Eastern Europe, British foreign minister Philip Hammond warned Tuesday. AFP PHOTO/JUSTIN TALLIS

بدأت بعض النتائج الدبلوماسية والاقتصادية المترتبة على الاتفاق الذي تم الثلاثاء بين الدول الكبرى وإيران بشأن البرنامج النووي الإيراني بالظهور، وشملت إعلانا عن احتمال إعادة علاقات دبلوماسية ومشروعات استثمارية كبيرة.

Published On 15/7/2015
WASHINGTON, DC - JULY 15: U.S President Barack Obama speaks during a press conference in the East Room of the White House in response to the Iran Nuclear Deal on July 15, 2015 in Washington, DC. The landmark deal will limit Iran's nuclear program in exchange for relief from international sanctions. The agreement, which comes after almost two years of diplomacy, has also been praised by Iranian President Hassan Rouhani but condemned by Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu.

أكد الرئيس الأميركي باراك أوباما اليوم أن برنامج إيران النووي سيكون موضع تحقيق وتفتيش لسنوات، كما حذّر طهران من عواقب وخيمة إذا لم تلتزم بالاتفاق الذي أعلن التوصل إليه أمس.

Published On 15/7/2015
A handout picture made available on 24 June 2015 by the Supreme leader official website shows Iranian Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei (L) speaking with Iranian President Hassan Rowhani (R) during a meeting with Iranian government in Tehran, Iran, 23 June 2015. Khamenei offered his support to the Iranian team currently hammering out a nuclear deal with the West amid a domestic political power struggle about the issue. In his comments, Khamenei also rejected "unusual" inspections of military facilities on Iranian soil by the International Atomic Energy Agency (IAEA), which the West is demanding as part of a deal to be concluded this weekend in Vienna. EPA/SUPREME LEADER OFFICIAL WEBSITE / HANDOUT

قال مرشد الجمهورية الإيرانية علي خامنئي إن الاتفاق النووي يجب أن يدقق، وطالب باتخاذ إجراءات قانونية تمنع الطرف الآخر من خرقه، وقال إن بعض الدول الكبرى “لا يمكن الوثوق بها”.

Published On 15/7/2015
المزيد من جولة الصحافة
الأكثر قراءة