كاتب إسرائيلي: التضييق على حماس يعجل بحرب جديدة

An Israeli mobile artillery unit fires towards southern Gaza in this August 1, 2014 file photo. The July-August war in Gaza drew international condemnation for a number of reasons, but one episode proved more deadly than any other: an Israeli air and artillery bombardment on Aug. 1 that killed 150 people in a matter of hours.The events unfolded just as a three-day ceasefire was supposed to come into force. Hamas militants emerged from a tunnel inside Gaza and ambushed three Israeli soldiers, killing two of them and seizing the third.To rescue the soldier - dead or alive - and ensure Hamas could not use him as a hostage, the Israeli army invoked what is known as the "Hannibal directive", an order compelling units to do everything they can to recover an abducted comrade.What ensued was a furious assault on a confined area on the eastern edge of Rafah, the largest city in southern Gaza. To match Insight: MIDEAST-GAZA/WARCRIME REUTERS/Baz Ratner/Files (ISRAEL - Tags: POLITICS CIVIL UNREST CONFLICT)
هاريل اعتبر أن الظروف التي قادت للحرب الأخيرة على غزة لا تزال قائمة (رويترز-أرشيف)

قالت صحيفة هآرتس الإسرائيلية إن مصر وإسرائيل تضيّقان الخناق على حركة المقاومة الإسلامية (حماس)، وهو ما يجعل فرص اندلاع حرب جديدة في قطاع غزة أعلى من أي وقت مضى.

وحذر الكاتب بالصحيفة عاموس هاريل من أن إغلاق جميع المعابر الحدودية وتعطيل جهود إعادة الإعمار عبر التضييق على نقل مواد البناء ستجعل الطريق لتجدد العنف أقصر مما يبدو.

واعتبر أن حصار غزة يزداد سوءا بعد قرار إسرائيل إغلاق معبري كرم أبو سالم وإيرز ردا على إطلاق صاروخ على النقب الغربي، إضافة إلى إغلاق معبر رفح البري من قبل مصر الذي يأتي ضمن إجراءات اتخذتها القاهرة ردا على مقتل العشرات من جنودها في هجوم مسلح قبل أيام، وشملت تلك الإجراءات البدء في إقامة منطقة عازلة على الحدود بين القطاع ومصر.

ونتيجة لهذه التطورات، أوضح الكاتب أن جهودَ إعادة الإعمار توقفت تماما تقريبا، وخلص إلى أن الوضع الآن بات مشابها للظروف التي قادت إلى حرب الصيف الماضي رغم أن جميع الأطراف لا ترغب في خوض جولة عنف جديدة، وفقا لتقديره.

واعتبر أنه كلما تم تضييق الخناق على حماس، بدا الطريق إلى حرب جديدة ضد إسرائيل ربما أقصر مما هو متوقّع.

المصدر : الصحافة الإسرائيلية