غانا تدمر مئات المنازل بالعاصمة لمنع الفيضانات

People gather around flooded houses in Accra, Ghana, Friday, June 5, 2015. Dozens of people had sought shelter in nearby shops in central Accra to escape the torrential rains at the time of Wednesday night's huge gas station explosion. Flooding swept fuel being stored at the station into a nearby fire, triggering the explosion that also set ablaze neighboring buildings, officials said. (AP Photo/Sunday Alamba)
السيطرة على الفيضانات أصبحت مشكلة ملحة على الحكومة في أكرا (أسوشيتد برس)

أزالت غانا مئات المنازل والمنشآت التجارية في منطقتي سودوم وجوموره الفقيرتين بالعاصمة أكرا أمس السبت, حتى يمكن للسلطات بدء توسيع بحيرة لمنع تكرار الفيضانات المدمرة التي حدثت هذا الشهر.

وقال بعض السكان إن قوات الأمن أطلقت عليهم الغاز المسيل للدموع بعد أن رشقوها بالحجارة لحماية سبل عيشهم من الجرافات, وبحلول المساء كان آلاف قد تقطعت بهم السبل تحت المطر وسط الأنقاض, كما تناثر أثاث ومحتويات المنازل لأكثر من ميل.

وقال محمد عبد الكريم -تاجر الخردة أثناء تفقده حطام كوخه والدراجة التي كان يستخدمها في نقل الحديد الخردة- إن "ما فعلوه ليس جيدا بالنسبة لنا لأن هذا هو المكان الذي يعمل فيه بعضنا ويعول عائلته".

وأصبحت السيطرة على الفيضانات مشكلة ملحة لحكومة رئيس غانا جون ماهاما, منذ غرق أكثر من خمسين شخصا في سيول سببها انسداد بالوعات الصرف يومي الثالث والرابع من يونيو/حزيران, في مأساة كشفت البنية الأساسية المتداعية للبلاد.

وفي نفس الليلة قتل 96 شخصا عندما انفجرت محطة للغاز بوسط المدينة كانوا يحتمون فيها من الفيضانات في أسوأ كارثة في غانا منذ عشرات السنين.

المصدر : رويترز

حول هذه القصة

In this aerial photograph on May 14, 2015, collapsed structures are seen that were hit by a earthquake-triggered landslide on May 12 in a small town of Singati in northeastern Nepal. Two strong earthquakes struck Nepal killing over 8,000 people and leaving hundreds of thousands homeless within a period of three weeks. AFP PHOTO / PRAKASH MATHEMA

فرَّ آلاف السكان من قراهم وبلداتهم على طول أحد الأنهار شمال غرب نيبال الأحد بعد أن حوصرت بكميات من التربة جراء انهيار أرضي قد يتسبب بفيضان جارف، بحسب مسؤولين.

Published On 24/5/2015
People walk on a bridge near damaged cars after the river Massane flooded the city of Argeles-sur-Mer, southern France, due to heavy rains on November 30, 2014. AFP PHOTO / RAYMOND ROIG

أجبرت الفيضانات التي ضربت مناطق في جنوب فرنسا مئات السكان على إخلاء بيوتهم، في وقت وصف فيه مسؤولون فرنسيون الفيضانات بأنها الأعنف التي تضرب المنطقة منذ عقد من الزمان.

Published On 30/11/2014
epa04176031 A handout satellite image provided by NASA / NOAA shows planet Earth with a view of the Americas, 22 April 2014. The image was produced by geostationary GOES satellites, which are always in the same position with respect to the rotating Earth. According to NASA, this allows GOES to hover continuously over one position on Earth's surface, appearing stationary. As a result, GOES provide a constant vigil for severe weather conditions such as tornadoes,

تستعد وكالة الطيران والفضاء الأميركية (ناسا) اليوم السبت لإطلاق صاروخ من طراز دلتا2، لوضع قمر صناعي في المدار من المتوقع أن يحسّن مراقبة موجات الجفاف والتوقعات بحدوث فيضانات.

Published On 31/1/2015
المزيد من منوعات
الأكثر قراءة