اكتشاف عملات ذهبية قرب تل أبيب

epa03249966 Four extremely rare Roman era gold coins are displayed in the Israeli Archaeology Authority headquarters in Jerusalem, Israel, 05 June 2012. Aladiem, who uncovered the treasure in an excavation in the vicinity of Kiryat Gat, Israel, says they are rare due to the fact that only ten other gold goings from the Roman era have been found in Israel, although many have been found in Europe. The treasure dates from the reigns of the Roman emperors Nero, Nerva and Trajan who ruled the Roman Empire from 54-117 CE. The coins are adorned with the images of the emperors and on their reverse are cultic portrayals of the emperor, symbols of the brotherhood of warriors and mythological gods such as Jupiter seated on a throne or Jupiter grasping a lightning bolt in his hand. The treasure trove, consisting also of some 140 silver coins and make-up implements, was probably hidden by a wealthy lady at a time of impending danger during the Bar Kokba Revolt. The treasure was found buried in the courtyard of a home and was wrapped in cloth fabric. EPA
undefined
 
قال علماء آثار إسرائيليون اليوم الأربعاء إنهم عثروا على كنز من العملات الذهبية يعود إلى ما يقرب من ألف عام في موقع قرب تل أبيب شهد معركتين بين المسلمين والصليبيين في أقل من قرن.

وتم استخراج 108 قطع ذهبية كانت مخبأة في وعاء من السيراميك من تحت أنقاض قلعة "أصروف" التي تطل على البحر الأبيض المتوسط, وتقع على مسافة 15 كيلومترا من تل أبيب وفقا للمصدر نفسه.

وقالوا إن مجموعة العملات الذهبية المستخرجة من القلعة تعد من بين أكبر المجموعات التي اكتشفت حتى الآن في إسرائيل.

وتزن القطع كلها 400 غرام (14 أونصة), وتبين أن بعض القطع تم سكّها قبل قرنين في مصر.

ويعتقد علماء الآثار الإسرائيليون أن هذه القطع النقدية الذهبية تعود إلى صليبيين سكنوا القلعة التي وقعت في محيطها معركة بين جيشي السلطان صلاح الدين الأيوبي والملك الإنجليزي ريتشار الأول المعروف بقلب الأسد في حدود سنة 1180 ميلادية.

وفي سنة 1265, أي بعد أكثر من ثمانين سنة من المعركة التي كسبها ريتشارد الأول, حاصرت جيوش المسلمين الصليبيين لمدة أربعين يوما في المنطقة نفسها حتى اضطروهم إلى الاحتماء بالقلعة التي دُمّرت على الأرجح في نهاية المعركة.

المصدر : رويترز