درب التبانة ابتلعت مجرة أخرى!

The saying ‘X’ marks the spot holds true in this NASA Hubble Space Telescope (HST) image released by NASA 04 January, 2001 where Hubble-X marks the location of a dramatic burst of star formation, very much like the Orion Nebula in our Milky Way galaxy, but on a vastly greater scale. Hubble-X is a glowing gas cloud, one of the most active star-forming regions within galaxy NGC 6822. The name Hubble-X does not refer to the shape of the gas cloud, but rather is derived from a catalog of objects in this particular galaxy. The ‘X’ is actually a Roman numeral designation. The galaxy lies in the constellation Sagittarius at a distance of only 1,630,000 light-years and is one of the Milky Way’s closest neighbors. The intense star formation in Hubble-X occurred only about 4 million years ago, a small fraction of the approximate 10 billion year age of the universe. AFP PHOTO NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

توصل فلكيون أميركيون وأستراليون بعد رصدهم بقايا مجرة ابتلعتها مجرة درب التبانة إلى استنتاج يمكن أن يلقي الضوء على تكوين مجرتنا وهو أن درب التبانة تكونت من امتزاج عدد من المجرات قبل مليارات السنين. 

وقدم الباحثون نتاج اكتشافهم إلى الجمعية الأميركية لعلم الفلك، وقالوا إن درب التبانة مجرة كبيرة إلى حد ما يعتقد أنها تكونت من امتزاج عدد من المجرات. غير أن العلماء لم يحددوا متى تم ذلك وكيف، ويقولون إن مجرة درب التبانة عبارة عن قرص من النجوم تتحرك في مدارات دائرية تقريبا, وهنالك انتفاخ من المرجح أن يكون قد تكون بعد ابتلاع مجرة صغيرة قبل عشرة مليارات سنة.

المصدر : الفرنسية

المزيد من علوم وتقنية
الأكثر قراءة