النمسا تسعى لرفض طلب اللجوء على حدودها

Refugees wait at a inspection station near the Austrian-German border near to Passau, Germany, 30 October 2015. An escalating row in Chancellor Angela Merkel's government over mass arrivals of migrants from war zones provoked a rebuke on 30 October 2015 from German deputy Chancellor Sigmar Gabriel, leader of Germany's Social Democratic Party (SPD). Merkel's September 5 decision to open Germany's borders and absorb migrants has won global praise but local recrimination. The ruling party of southern Bavaria state, the Christian Social Union (CSU), is pressing Merkel's Christian Democrats (CDU) to limit new arrivals. A key bone of contention is a CSU demand for "transit zones" at the Austrian border, analogous to the sealed-off sections of airports where transferring passengers change plane without going through a country's immigration control.
لاجئون على الحدود النمساوية الألمانية في أكتوبر/تشرين الأول الماضي (الأوروبية)

أعلنت النمسا أنها بحاجة لنظام يتيح رفض طلب اللجوء على الحدود، في ظل بلوغ عدد الطلبات الحدود القصوى القابلة للاستيعاب وتضاؤل فرص العمل، وفق تعبير المسؤولين.

وجاء ذلك على لسان وزير الداخلية فولغانغ سوبوتكا الذي قال اليوم السبت إنه يجب أخذ المخاوف من قضية الهجرة على محمل الجد بما يتماشى مع النظام الاجتماعي وسوق العمل.

وأشار سوبوتكا إلى أن بلاده وصلت للحد الأقصى من طلبات اللجوء لهذا العام (حوالي 37 ألفا وخمسمئة طلب لجوء، وهي حصة عام 2016)، رغم أنه أعلن قبل أسبوعين أن العدد بلغ 18 ألفا و950 طلبا، أي حوالي نصف ما حددته الحكومة.

وأضاف الوزير أن المشكلة تكمن في أن سوق العمل أصبحت ممتلئة، وأن غالبية طالبي اللجوء عاطلون عن العمل، وبحاجة إلى ضمانات للإعاشة مما يزيد من الإنفاق الاجتماعي ومساعدات البطالة، وفق تعبيره.

وكانت الحكومة النمساوية استندت إلى تقرير لاثنين من خبراء القانون الدستوري (لم تسمهما)، يجيز لها "عدم استقبال لاجئين في حالة الطوارئ وتأثيرهم على أمن الدولة".

المصدر : وكالة الأناضول