الفلبين تجلي المئات وتوقف النقل البحري قبيل إعصار نول

A picture made available on 09 May 2015 shows a Filipino boy wearing a facemask with relatives resting inside a school building turned into a temporary evacuation center in the town of Irosin, Sorsogon province, Philippines, on 08 May 2015. Government authorities issued a level one volcano alert after a steam explosion at Bulusan volcano. Level one is the first on the five-stage alarm system, and indicates some hydrothermal processes under the volcano. A permanent exclusion zone eight kilometres wide is in force around Mount Bulusan, the fourth most active volcano in the Philippines, which has erupted 15 times since 1885, most recently in July 2014.
أكثر من نصف النازحين بسبب الإعصار نول من الأطفال (الأوروبية)

أعلنت السلطات الفلبينية أنها أجلت نحو ثلاثمائة في المناطق الشمالية الشرقية للبلاد مع اقتراب إعصار نول الذي خلف ما بين أربعة وستة آلاف علقوا عقب وقف النقل البحري.

وتتأهب السلطات الفلبينية لوصول الإعصار الذي يسير بقوة 160 كيلومترا في الساعة إلى منطقة إيزابيلا في جزيرة لوزون، حيث من المتوقع أن يصل اليابسة صباح غد الأحد بعد أن يتحول إلى عاصفة من الفئة الرابعة، وفق المسؤول في الأرصاد الجوية فرناندو كادا، الذي توقع أن يحمل الإعصار معه أمطارا غزيرة.

وتوقعت الأرصاد الجوية أن يصل إلى جزيرة أوكيناوا اليابانية يوم الثلاثاء المقبل.

وأشارت السلطات الفلبينية إلى أنها أجلت نحو ثلاثمائة -أكثر من نصفهم من الأطفال- من قرية قريبة من جبل بولوسان الذي بدأ قبل أسبوع نفث رماد بركاني.

وتقطعت السبل بالفعل بآلاف الركاب في موانئ على سواحل الفلبين الشرقية بعد أن منعت السلطات السفن من الإبحار بسبب الأمواج العاتية المصاحبة لنول الذي يعد الإعصار الرابع الذي يضرب الفلبين هذا العام.

يشار إلى أن هناك عشرين إعصارا وعاصفة تدخل الفلبين سنويا وتتسبب في مقتل المئات، وكان الإعصار هايان الأكثر تدميرا، إذ أدى إلى مقتل أكثر من سبعة آلاف.

المصدر : وكالات

حول هذه القصة

People clear debris after Typhoon Rammasun hit Zhanjiang, Guangdong province, July 20, 2014. Typhoon Rammasun has killed at least fourteen people in China since making landfall last Friday afternoon, state media said on Saturday, after hitting parts of the Philippines and leaving 77 dead. Picture taken July 20, 2014. REUTERS/Stringer (CHINA - Tags: ENVIRONMENT DISASTER) CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA

زادت حصيلة ضحايا الإعصار رماسون في الصين وفيتنام والفلبين، حيث قتل 33 في الصين و77 في الفلبين و11 في فيتنام، فضلا عن تسجيل مفقودين. وكان الإعصار الأقوى منذ 40 عاما.

Published On 21/7/2014
People ride in a improvised bicycle trolley while travelling down a flooded street after Tropical Storm Fung-Wong battered Cainta, Rizal province, east of Manila September 20, 2014. Storm Fung-Wong churned towards Taiwan on Saturday after killing at least five people in the Philippines, and forcing some 200,000 people into temporary shelter, including in the capital Manila, to escape massive flooding. Fung-Wong, with winds of 95 kph (59 mphro) and gusts of 120 kph, slammed in the northern tip of the Philippines on Friday, cutting power in many areas and soaking rice and corn farms and bringing the capital to a near standstill. REUTERS/Romeo Ranoco (PHILIPPINES - Tags: DISASTER ENVIRONMENT)

توجه الإعصار فانغ وونغ نحو تايوان اليوم بعد أن تسبب في مصرع خمسة أشخاص على الأقل في الفلبين وإجبار نحو مائتي ألف على النزوح لملاجئ مؤقتة هروبا من السيول الجارفة.

Published On 20/9/2014
Filipino residents take shellter inside a church turned into a temporary evacuation center in Tacloban City, Leyte province, Philippines, 05 December 2014. Thousands of people were stranded in the Philippines after flights and sea travel were cancelled ahead of a powerful typhoon’s expected landfall. School classes were also suspended in central and eastern provinces being threatened by typhoon Hagupit, which gained strength as it moved closer to the Philippines. In Tacloban City, which was worst hit by Haiyan on November 8, 2013, thousands of residents have evacuated to schools, churches and public gyms away from the coast. The weather bureau said Hagupit was tracking almost the same path as super typhoon Haiyan, which left more than 7,300 people dead or missing last year.

فر عشرات الآلاف من سكان القرى الساحلية والمناطق المعرضة للانهيارات الأرضية وسط الفلبين، تحسبا لقدوم الإعصار “هاجوبيت” الذي يتجه نحو السواحل الشرقية، حيث قتل الآلاف جراء الإعصار “هايان” العام الماضي.

Published On 5/12/2014
المزيد من بيئي
الأكثر قراءة