أردوغان: لن ألتقي السيسي بالسعودية

Turkey's Pesident Tayyip Erdogan addresses the provincial governors of Turkey during a meeting at the Presidential Palace in Ankara February 27, 2015. Turkish Central Bank Governor Erdem Basci sought to calm jittery investors on Friday, dismissing rumours that he would resign and giving a brief lift to the lira currency after it tumbled to a record low.Basci's future, and the independence of the central bank, have been a concern for investors since President Tayyip Erdogan stepped up criticism of the bank this week after it failed to meet his demand for bigger rate cuts. Speaking at a lunch for provincial governors on Friday, Erdogan did not mention the bank's latest rate decision but repeated his view that high interest rates amounted to a betrayal of the nation. REUTERS/Kayhan Ozer/Presidential Palace Press Office/Handout via Reuters (TURKEY - Tags: POLITICS) ATTENTION EDITORS - NO SALES. NO ARCHIVES. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS
أردوغان يزور السعودية بالتزامن مع زيارة السيسي (رويترز)

أكد الرئيس التركي رجب طيب أردوغان أنه لا نية لديه للقاء الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي خلال زيارتهما المتزامنة للسعودية.

وقال أردوغان في مؤتمر صحفي بمطار أتاتورك في إسطنبول قبيل مغادرته إلى السعودية، إن اللقاء مع السيسي غير وارد وغير مدرج على جدول أعمال زيارته على الإطلاق.

وأضاف أردوغان "لكي يحدث مثل هذا الأمر يتوجب الإقدام على خطوات في مسار إيجابي بشكل جاد للغاية".

ويزور أردوغان السعودية على رأس وفد رفيع المستوى يضم نائبي رئيس الوزراء يالتشين آق دوغان، ونعمان قورطولموش، ووزير الاقتصاد نهاد زيبكجي ووزير الخارجية مولود جاويش أوغلو، ومجموعة من الإعلاميين ورجال الأعمال.

كما ينتظر أن يصل الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي إلى الرياض الأحد في زيارة يلتقي خلالها الملك سلمان بن عبد العزيز آل سعود.

ورفض أردوغان العام الماضي الجلوس إلى مائدة مع بعض الرؤساء من بينهم السيسي في إطار اجتماعات الجمعية العامة للأمم المتحدة. وقال آنذاك إن "جلوسي إلى المائدة مع ذلك الرجل يكسبه الشرعية".

وتشهد العلاقات بين القاهرة وأنقرة توترا منذ الانقلاب الذي قاده السيسي حين كان وزيرا للدفاع على الرئيس المنتخب محمد مرسي في 3 يوليو/تموز 2013.

وقررت الحكومة المصرية في نوفمبر/تشرين الثاني من ذلك العام اعتبار السفير التركي "شخصا غير مرغوب فيه" وتخفيض العلاقات الدبلوماسية إلى مستوى القائم بالأعمال، وردت أنقرة بالمثل.

المصدر : الجزيرة + وكالة الأناضول