استسلام 65 جنديا أفغانيا لحركة طالبان

Afghanistan's National Army soldiers walk beside their vehicles on the outskirts of Lashkar Gah, the capital of Helmand province, Afghanistan, Saturday, Oct. 18, 2014. The suicide bomb killed several Afghan security force troops Saturday as a roadside bomb killed a district police chief in Afghanistan's eastern Khost province, authorities said. No one immediately claimed responsibility for the attacks, but the Taliban have step up assaults against both Afghan and foreign forces across the country as most international troops are preparing to withdraw at the end the year. (AP Photo/Abdul Khaliq)
جنود وآليات للجيش الأفغاني في عاصمة إقليم هلمند لشكرجاه (أسوشيتد برس)
أكد مسؤول أفغاني أن ما لا يقل عن 65 جنديا استسلموا لمسلحي حركة طالبان في موقعهم الأمامي في منطقة سانجين في إقليم هلمند (جنوب أفغانستان)، بما في ذلك ثلاثة من القادة.
 
وقال حاكم هلمند ميرزا خان رحيمي إن "الجنود استسلموا لطالبان ومعهم أسلحتهم، وأنه تم فتح تحقيق لمعرفة السبب وراء استسلامهم أمس الجمعة.
 
وفي سياق تأكيد عملية الاستسلام، قالت طالبان -في بيان- إن القوات الأفغانية من موقع أمامي في منطقة ستيشن "أعلنت توبتها عن أخطائها واستسلمت للمجاهدين".
 
ويعد إقليم هلمند من الأقاليم الأكثر اضطرابا في البلاد، وتخوض قوات الأمن قتالا ضد طالبان على بعد كيلومترات قليلة من عاصمة الإقليم منذ  أكثر من ثلاثة أسابيع.
 
وكانت حركة طالبان قد تمكنت في الأشهر الماضية من تحقيق تقدم بالمنطقة، وسيطرت في أغسطس/آب الماضي على منطقة قلعة موسى في هلمند للمرة الأولى منذ عام 2007.
 
وجاء سقوط قلعة موسى بعد وقت قصير من انتزاع طالبان منطقة نوزاد المجاورة، وإذا أضيفت إلى منطقة ثالثة إلى الشمال فإن طالبان باتت تسيطر على مساحة كبيرة من هلمند.
 
وكانت الحركة قد سيطرت أيضا الشهر الماضي -ولأسبوعين- على مدينة قندوز في هجوم خاطف شكل أكبر انتصار عسكري تحققه منذ طردها من السلطة عام 2001، وأعلن مقاتلو الحركة استيلاءهم على معدات للجيش الأفغاني، وتحرير مئات السجناء في قندوز.
المصدر : الألمانية + الجزيرة

حول هذه القصة

HELMAND, AFGHANISTAN - MARCH 10: Officials are seen after a suicide attack in Southern City Helmand of Afghanistan on March 10, 2015. Attack left at least 7 people dead and 23 others wounded.

قتل ثمانية أشخاص وأصيب 28 آخرون بينهم خمسة من الشرطة الثلاثاء في انفجار سيارة مفخخة أمام مقر للشرطة في ولاية هلمند جنوب أفغانستان. ولم تتبن أي جهة مسؤوليتها عن الهجوم.

Published On 10/3/2015
An Afghan National Police armored vehicle patrols on a street in Lashkar Gah capital of Helmand province, Afghanistan August 26, 2015. The Taliban seized a district headquarters in Afghanistan's Helmand province on Monday despite U.S. air strikes to repel them, and two NATO soldiers were shot dead by uniformed men on an army base in the area, a stronghold for militants and opium. REUTERS/ Stringer

أعلنت وزارة الدفاع الأفغانية أنها استطاعت، بدعم من ضربات حلف شمال الأطلسي (ناتو) السيطرة على موسى قلعة في ولاية هلمند (جنوبي البلاد) بعد معارك مع مسلحي حركة طالبان.

Published On 30/8/2015
Relatives and Afghan security officials stand outside the Emergency hospital in Lashkar Gah, the provincial capital of Helmand, Afghanistan, 01 January 2015. At least 20 civilians including women and children were killed and another 45 people injured on early 01 January, in an explosion in southern Afghanistan. Local media reported that a rocket mortar fired by Taliban hit a wedding ceremony. The Taliban have not commented the incident.

قتل شرطي أفغاني الاثنين بالرصاص قائده وحاكم منطقة في إقليم هلمند (جنوب أفغانستان) في هجوم أعلنت حركة طالبان مسؤوليتها عنه قائلة إن الشرطي انشق وانضم إليها.

Published On 13/1/2015
Afghan Interior Minister General Nur ul-Haq Ulumi speaks during a press conference on the situation in Kunduz, at the President office in Kabul, Afghanistan, 29 September 2015. Afghan President Ashraf Ghani vows that the army will retake control over a key northern city captured by Taliban rebels the day before. Reinforcements, including special forces and commandos are either there or on their way there, Ghani added.

نجا وزير الداخلية الأفغاني نور الحق علومي من حجب الثقة عنه في البرلمان، على خلفية تدهور الوضع الأمني في البلاد واتهامه بتعيين أقربائه بمناصب رفيعة في الوزارة.

Published On 2/11/2015
المزيد من دولي
الأكثر قراءة