حكومة جديدة بنيجيريا تشكّلت في 166 يوما

Nigerian President Mohammadu Buhari (C) poses for a family photo with newly-appointed ministers after the swearing in ceremony in Abuja, on November 11, 2015. Nigeria on November 11 finally got a new government after more than five months of waiting, as 36 ministers and junior ministers swore the oath of allegiance and were assigned formal roles. The ceremony at President Muhammadu Buhari's official residence in the capital, Abuja, brought to an end 166 days in which he has effectively been in sole charge of Africa's leading economy. AFP PHOTO / STRINGER
الرئيس محمد بخاري متوسطا أعضاء الحكومة الـ36 (الفرنسية)

تشكلت الحكومة في نيجيريا اليوم الأربعاء بعد أكثر من خمسة أشهر من الانتظار، مع تسلم 36 وزيرا مناصبهم الرسمية بعد أداء اليمين الدستورية أمام الرئيس محمد بخاري.

ووضعت هذه المراسم التي جرت في مقر الإقامة الرسمي للرئيس بالعاصمة أبوجا، حدا لـ166 يوما كان خلالها الرئيس المسؤول الوحيد عن قيادة البلاد.

وكان بخاري (72 عاما) فاز في انتخابات مارس/آذار الماضي بعد أن تعهد بمكافحة الفساد في نيجيريا أول منتج للنفط في أفريقيا وصاحبة أكبر اقتصاد فيها.

ووصف بخاري تشكيل الوزارة بـ"الخطوة المهمة"، مشيرا إلى أنه استغرق وقتا طويلا بسبب الحاجة إلى وضع "الرجل المناسب في المكان المناسب".

وقال "لقد كنت واعيا بضرورة عدم تكرار أخطاء الماضي"، لافتا إلى أنه تم اختيار الوزراء على أساس قدراتهم وأدائهم.
 
وتعتبر حكومة بخاري أصغر من حكومة سلفه غودلاك جوناثان التي كانت تتألف من 42 وزيرا. ويفرض الدستور على الرئيس أن يشرك في الحكومة عضوا من كل ولاية من ولايات نيجيريا الـ36.

المصدر : وكالات

حول هذه القصة

ABUJA, NIGERIA - MARCH 31: Supporters of Buhari celebrate the election result after The Independent National Election Commission (INEC) announced late Monday that Buhari won the northeastern Borno State with 473,543 votes against 25,640 for Jonathan ,in Abuja, Nigeria, on March 31, 2015.

أُعلن في نيجيريا، اليوم الأربعاء، رسمياً عن فوز مرشح المعارضة محمد بخاري بانتخابات الرئاسة بعد أن ألحق هزيمة حاسمة بمنافسه الرئيس المنتهية ولايته غودلاك جوناثان.

Published On 1/4/2015
احتفالات في نيجيريا بفوز محمد بخاري بالانتخابات الرئاسية

أقر الرئيس النيجيري المنتهية ولايته غودلاك جوناثان رسميا، مساء الثلاثاء، بهزيمته في الانتخابات الرئاسية، وقد تهانيه لمنافسه الجنرال محمد بخاري، الذي أعلنت اللجنة الانتخابات الوطنية المستقلة فوزه.

Published On 1/4/2015
Supporters of opposition candidate Gen. Muhammadu Buhari's All Progressives Congress (APC) party celebrate what they said was the senatorial win in Kano Central district of APC candidate Rabiu Musa Kwankwaso, in Kano, northern Nigeria Monday, March 30, 2015. Nigerians are waiting in hope and fear for results of the most tightly contested presidential election in the nation's turbulent history. (AP Photo/Ben Curtis)

أعلنت مصادر متطابقة فوز مرشح حزب المؤتمر التقدمي في نيجيريا المعارض محمد بخاري بالانتخابات الرئاسية التي جرت السبت، بفارق أكثر من مليوني صوت عن منافسه الرئيس المنتهية ولايته غودلاك جوناثان.

Published On 31/3/2015
Opposition candidate Gen. Muhammadu Buhari waves to supporters after casting his vote in his home town of Daura, northern Nigeria Saturday, March 28, 2015. Nigerians went to the polls Saturday in presidential elections which analysts say will be the most tightly contested in the history of Africa's richest nation and its largest democracy. (AP Photo/Ben Curtis)

واصل مرشح المعارضة بالانتخابات الرئاسية النيجيرية محمد بخاري تصدره السباق متفوقا بـ 2.2 مليون صوت على الرئيس غودلاك جوناثان في 19 ولاية أعلنت الهيئة المستقلة للانتخابات نتائجها مساء الاثنين.

Published On 31/3/2015
المزيد من أحزاب وجماعات
الأكثر قراءة