إدانة أممية لإعدام تنظيم الدولة الصحفي سوتلوف

REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THE CONTENT OF THIS VIDEO, WHICH HAS BEEN OBTAINED FROM A SOCIAL MEDIA WEBSITE. A masked Islamic State militant speaks next to a man purported to be U.S. journalist Steven Sotloff at an unknown location in this still image from an undated video posted on a social media website. Islamic State insurgents released the video on August 19, 2014 purportedly showing the beheading of U.S. journalist James Foley, who had gone missing in Syria nearly two years ago, and images of Sotloff whose life they said depended on U.S. action in Iraq. The video, titled "A Message to America," was released a day after Islamic State, an al Qaeda offshoot that has overrun large parts of Iraq, threatened to attack Americans "in any place." U.S. officials said they were working to determine its authenticity. REUTERS/Social Media Website via REUTERS TV ( Tags: CIVIL UNREST MEDIA) ATTENTION EDITORS - THIS PICTURE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THE AUTHENTICITY, CONTENT, LOCATION OR DATE OF THIS IMAGE. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. NO SALES. NO ARCHIVES. RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS
مجلس الأمن وصف إعدام سوتلوف بالمشين والجبان (رويترز-أرشيف)

دان مجلس الأمن الدولي السبت إعدام تنظيم الدولة الإسلامية الصحفي الأميركي ستيفن سوتلوف ووصفه بالمشين والجبان، وشدد على ضرورة القضاء على هذا التنظيم.

وجددت الدول الأعضاء بالمجلس في بيان صدر بالإجماع التأكيد على ضرورة قهر تنظيم الدولة  واستئصال ما وصفتها بمظاهر العنف والحقد وانعدام التسامح التي يعتنقها.
 
وتابع البيان أن "الأعمال الوحشية هذه التي يرتكبها تنظيم الدولة لا تخيف الدول الـ15 بل تعزز تصميمها على قيام جهد مشترك من قبل الحكومات والمؤسسات لمكافحة هذا التنظيم وجبهة النصرة وكل الأشخاص والمجموعات والكيانات المرتبطة بالقاعدة".

وكان تنظيم الدولة قد أعدم سوتلوف (31 عاما) ذبحا حسب ما جاء في شريط فيديو بث الثلاثاء بعد أسبوعين على بث فيديو آخر يظهر ذبح صحفي أميركي آخر هو جيمس فولي.

وكان سوتلوف يعمل لحساب عدد من وسائل الإعلام بينها مجلة تايم الأميركية عندما اختطف في الرابع من أبريل/نيسان 2013 في حلب على مقربة من الحدود مع تركيا.

ولقي حادث ذبح سوتلوف ردود أفعال غاضبة ومستنكرة عالميا، ووصفته تصريحات لقادة غربيين بأنه "مثير للاشمئزاز وهمجي" ودليل على ضرورة أن يعمل العراق والغرب معا لهزيمة تنظيم الدولة.

ودعت الولايات المتحدة الجمعة إلى تشكيل تحالف دولي للقضاء على التنظيم، كما اتفقت دول حلف شمال الأطلسي (ناتو) على إستراتيجية لمحاربته.

المصدر : وكالات