مصرع العشرات باقتتال قبلي في نيجيريا

epa03095737 Nigerian boys sift through the remains of the Gamboru market after multiple explosions in Maiduguri, northern Nigeria, 07 February 2012. Three people have died in bomb blasts by the radical Islamist group Boko Haram in northern Nigeria, police said 07 February. Police told the German news agengy dpa that the owner of a pharmacy in the northeastern city of Maiduguri, and two of his employees, were killed when bombs went off. In the city of Kano, two police stations where Boko Haram members were being detained were also targeted. Police said there were no deaths. Boko Haram claimed responsibility for both attacks, which occurred as residents were observing Eid-el-Mulud, the Muslim festival marking the birth of the Prophet Mohammed. In the nearby town of Kaduna a man in military uniform was reported to have blew himself up outside an army barracks. Boko Haram Islamist militants have recently killed hundreds in bomb attacks across northern Nigeria. EPA/STR
تفجير سابق بأحد أسواق مايدواغري شمال نيجيريا قبل عامين خلف قتلى وجرحى (الأوروبية)

قالت الشرطة النيجيرية الخميس إن ما لا يقل عن ستين شخصا لقوا حتفهم في قتال بين رعاة من قبائل فولاني ومزارعين من جماعة آيجون وسط البلاد، معظمهم نتيجة جروح قطعية بالمناجل.

وقال المتحدث باسم شرطة ولاية ناساراوا، عمر إسماعيل، إن الاشتباكات اندلعت الأربعاء بالولاية بعد أسبوع من اتهام قرويين من جماعة آيجون لبعض رعاة فولاني بسرقة ماشية.

وأوضح تقرير للشرطة أن بعض الجثث الملقاة في منطقة الحدث احترقت بدرجة لا تسمح بالتعرف على أصحابها.

وقتل مئات في العام الأخير باشتباكات بين رعاة من فولاني وجماعات استوطنت المنطقة وتعمل بالزراعة والرعي، اندلع معظمها بسبب نزاعات على الأرض.

وأدت معركة في شمال غرب نيجيريا بين لصوص يشتبه في أنهم من رعاة فولاني وشبان من قبائل هوسا قتل فيها 72 في أبريل/ نيسان الماضي.

وتشهد نيجيريا منذ سنوات أعمال عنف ذات طبيعة قبلية وأخرى ذات طبيعة طائفية بين المسلمين والمسيحيين بعدة مناطق أدت لمقتل المئات.

وتواجه الحكومة تمردا تقوده حركة بوكو حرام منذ عشر سنوات، والتي تعتبر وفقا للقانون المحلي محظورة.

المصدر : رويترز