تقدم نسبة المؤيدين لاستقلال إسكتلندا

Alex Salmond (L), leader of the pro-independence Scottish National Party, and Alistair Darling, head of the "Better Together" anti-independence campaign, take part in a television debate with host Bernard Ponsonby (C) in Glasgow August 5, 2014. Supporters of Scottish independence are hoping leader Salmond's performance in a U.S.-style television debate on Tuesday can boost their campaign, which is lagging in opinion polls with only just over six weeks to go before a referendum. MANDATORY CREDIT REUTERS/Peter Devlin/STV/Handout via Reuters (BRITAIN - Tags: POLITICS ELECTIONS) ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO SALES. NO ARCHIVES. THIS PICTURE WAS PROCESSED BY REUTERS TO ENHANCE QUALITY. AN UNPROCESSED VERSION WILL BE PROVIDED SEPARATELY. MANDATORY CREDIT
قائد حملة الاستقلال سالموند (يسار) في المناظرة التلفزيونية التي فشل فيها ضد دارلينغ قائد الحملة المناهضة للاستقلال (رويترز)

أظهر استطلاعان للرأي الأحد أن التأييد الشعبي لاستقلال إسكتلندا عن المملكة المتحدة ارتفع بنسبة ضئيلة الشهر الماضي، مع استبعاد الناخبين الذين لم يحسموا أمرهم بعد.

وأظهر استطلاع رأي أجرته شركة (أي سي أم) لصحيفة إسكوتلند أون صانداي أن نسبة تأييد الاستقلال وصلت 38% بارتفاع أربع نقاط في غضون شهر، في حين ارتفعت نسبة المناهضين للاستقلال إلى 47% بارتفاع بلغ 2%، في حين لم يحسم 14% من الناخبين رأيهم بعد.

كما أظهر استطلاع رأي آخر أجرته شركة "بانل بايز" أن نسبة المؤيدين للاستقلال بلغت 42% بارتفاع 1% خلال شهر، في حين انخفضت نسبة المناهضين له بنسبة 2% لتصبح 46%، في حين قال 12% إنهم لم يحسموا أمرهم بعد.

وجرى الاستطلاعان قبل شهر تقريبا من الاستفتاء الذي سيكون في 18 سبتمبر/أيلول المقبل الذي سيقرر فيه الإسكتلنديون ما إذا كانوا سينهون اتحادهم المستمر منذ 307 أعوام مع بريطانيا وينفصلون عن المملكة المتحدة.

وطمأنت نتائج الاستطلاع القوميين الذين توقعوا أن يفوز قائد الحزب القومي الإسكتلندي ألكس سالموند بسهولة في المناظرة التلفزيونية ضد قائد الحملة المناهضة للاستقلال أليستر دارلينغ في الخامس من أغسطس/آب الجاري، لكنه فشل ولم يستطع الدفاع عن وجهة نظره بشكل مقنع.

وقال البروفسور جون كورتس من جامعة ستراثكلايد والخبير في مجريات الاستفتاء إن الأرقام أظهرت أن الناخبين الذين لم يحسموا أمرهم بعد قد بدؤوا يتخذون قراراتهم.

وأشار إلى أن الاستطلاعات أثبتت أن الحملة المؤيدة للاستقلال لم تتأثر بشدة بنتائج المناظرة التلفزيونية.

المصدر : وكالات

حول هذه القصة

Airline passengers stand in line at Glasgow airport, Scotland July 1, 2007. Glasgow airport was partially opened on Sunday, after a car was driven into the main terminal and set on fire on Saturday.

على الرغم من مرور ثلاثمائة عام على اتحادهم مع التاج البريطاني، لا يزال الاستقلال حلما يداعب الأسكتلنديين الذين يرون فيه أملا ينقل بلدهم إلى الرخاء الاقتصادي عبر السيطرة على مواردهم الوطنية.

Published On 29/1/2008
Scotland's First Minister Alex Salmond (L) and British Prime Minister David Cameron sign an agreement to hold a referendum on Scottish independence at St Andrew's House in Edinburgh, Scotland, on October 15, 2012. Cameron strongly opposes a Scottish breakaway and the signing of the terms for the vote fires the starting gun on two years of campaigning which puts the leaders firmly in opposing camps. AFP

وقع رئيس وزراء بريطانيا ديفد كاميرون والزعيم الأسكتلندي القومي أليكس سالموند اتفاقا الاثنين يعطي للشعب الأسكتلندي حق إجراء استفتاء على الاستقلال عام 2014.

Published On 15/10/2012
Britain's Prime Minister David Cameron (R) speaks during a joint press conference with his Italian counterpart Enrico Letta (L) following a meeting in London on July 17, 2013. AFP PHOTO/POOL/ANDREW WINNING

طالب رئيس وزراء بريطانيا ديفد كاميرون الأسكتلنديين بالتصويت ضد استقلال بلدهم خلال استفتاء تقرر إجراؤه في سبتمبر/أيلول القادم، بينما دعا زعيم قومي أسكتلندي إلى استغلال الفرصة لصنع مستقبل جديد.

Published On 2/1/2014
British Prime Minister David Cameron (C) arrives at the EU Headquarters on February 8, 2013 in Brussels, on the last day of a two-day European Union leaders summit. As marathon talks entered an 18th hour EU leaders looked ready on Friday to cut the bloc's budget for the first time in its six-decade history, with a tentative agreement to trim spending by three percent in absolute terms over the rest of the decade, diplomats said. AFP PHOTO / THIERRY CHARLIER

ناشد رئيس الوزراء البريطاني ديفد كاميرون إسكتلندا أن لا تنفصل عن المملكة المتحدة، وقال إنها بالرغم من أن لديها ما يؤهلها لأن تصبح دولة مستقلة، فإنها تتمتع حاليا “بأفضل ما في الوضعين”.

Published On 10/2/2013
المزيد من انتخابات واستفتاءات
الأكثر قراءة