تهديدات بقتل والد الأسير الأميركي المفرج عنه لدى طالبان

A handout image released by IntelCenter showing captured US Army soldier Bowe Bergdahl (L) with a Taliban commander (R) in a video released by the Taliban in 2010. Sgt. Bowe Bergdahl was released from captivity in Afghanistan after being held for five years, according to a White House press release. Bergdahl was released in exchange for five Afghan prisoners held at the US prison at Guantanamo Bay, Cuba. EPA/INTELCENTER / HANDOUT
بو برغدال (يسار) احتجز لدى حركة طالبان لخمس سنوات (الأوروبية)
تلقى والد الجندي الأميركي بو برغدال المفرج عنه ضمن الصفقة التي عقدتها الإدارة الأميركية مع حركة طالبان الأفغانية قبل أسبوع، تهديدات بالقتل.

وقال قائد شرطة ولاية إيداهو الأميركية جونتر لرويترز إن والد برغدال الذي يقطن قرب هايلي بالولاية، تلقى أربعة تهديدات بالقتل أرسلت عبر البريد الإلكتروني.

وأشار جونتر إلى أن التهديدات سلمت لمكتب التحقيقات الاتحادي الذي يفحصها حاليا، مشيرا إلى أن السلطات توفر تأمينا لبو برغدال (28 عاما) وزوجته جاني. ولكن جونتر أحجم عن الإدلاء بمزيد من التفاصيل بشأن هذه الإجراءات. 

وكانت الإدارة الأميركية توصلت إلى اتفاق مع حركة طالبان الأفغانية، أفرج بموجبه يوم السبت الماضي عن برغدال المحتجز منذ خمس سنوات، مقابل نقل خمسة من قادة طالبان يقبعون في معتقل غوانتانامو منذ العام 2002 إلى قطر لمدة عام.

ولقيت هذه الصفقة انتقادات حادة وجهها الجمهوريون إلى الإدارة الديمقراطية لأنها لم تبلغ الكونغرس بالاتفاق قبل ثلاثين يوما من العملية، لكن الرئيس الأميركي باراك أوباما دافع عنها قائلا إن "الإجراءات اختصرت لأننا كنا نريد أن نكون متأكدين من عدم تفويت هذه الفرصة". 

غير أن مسؤولين سياسيين وعسكريين أميركيين رحبوا بالإفراج عن برغدال، لكن الأسئلة المحيطة بظروف خطفه كثرت بعدما اتهمه بعض الجنود بالفرار من الجيش.

من جهته قال وزير الخارجية القطري خالد العطية إن توسط بلاده للإفراج عن خمسة من قادة طالبان مقابل إطلاق الجندي الأميركي الذي كان معتقلا لدى الحركة، جاء بدوافع إنسانية.

وقال إن أمير قطر الشيخ تميم بن حمد آل ثاني "وجّه الجهات المختصة في الدولة بالبدء في هذه الوساطة الإنسانية التي كللت بالنجاح بعد مفاوضات طويلة".

المصدر : وكالات

حول هذه القصة

US President Barack Obama (C), with the parents of US Army Sgt. Bowe Bergdahl, Jani Bergdahl (L) and Bob Bergdahl (R), walks back to the Oval Office after making a statement regarding the release from captivity of Sgt. Bowe Bergdahl by the Taliban, in the Rose Garden at the White House in Washington, DC, USA, 31 May 2014. The Taliban has released a US soldier it held for nearly five years in exchange for the transfer to Qatar of five Afghan detainees at Guantanamo, US officials said on 31 May. The recovery of Sergeant Bowe Bergdahl, 28, has been under discussion with the Taliban for at least a year, and the US government indicated the possibility of an exchange as early as June 2013. US President Barack Obama announced Bergdahl's release in a statement, saying he had called Bergdahl's parents in Hailey, Idaho, with the good news.

وصل خمسة من قادة حركة طالبان إلى الدوحة الأحد بعد الإفراج عنهم من معتقل غوانتانامو في صفقة تبادل أفرجت الحركة بموجبها عن جندي أميركي معتقل لديها منذ خمس سنوات.

Published On 1/6/2014
President Barack Obama speaks with Jani Bergdahl, left, and Bob Bergdahl, right, the parents of U.S. Army Sgt. Bowe Bergdahl, in the Rose Garden of the White House in Washington, Saturday, May 31, 2014, after the announcement that Bowe Bergdahl has been released from captivity. Bergdahl, 28, had been held prisoner by the Taliban since June 30, 2009. He was handed over to U.S. special forces by the Taliban in exchange for the release of five Afghan detainees held by the United States. (AP Photo/Carolyn Kaster)

دافع الرئيس الأميركي باراك أوباما الثلاثاء عن صفقة تبادل الجندي الأميركي بو برغدال بخمسة من قادة حركة طالبان كانوا معتقلين في سجن غوانتانامو، عقب انتقادات شديدة من خصومه الجمهوريين.

Published On 4/6/2014
المزيد من سياسي
الأكثر قراءة