كوريا الشمالية تحذر من حرب نووية

North Korean leader Kim Jong Un attends a mass indoor memorial rally in Pyongyang in this still image taken from video released by KRT, North Korean state TV on December 17, 2013. North Korea's political and military elite publicly pledged their loyalty to leader Kim Jong Un on Tuesday, less than a week after he ordered the execution of a powerful family ally in a rare public purge. The young leader was the centre of attention at a large memorial in Pyongyang staged to mark the second anniversary of the death of his father, Kim Jong Il. REUTERS/KRT via Reuters TV (NORTH KOREA - Tags: POLITICS OBITUARY ANNIVERSARY) ATTENTION EDITORS - THIS PICTURE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THE AUTHENTICITY, CONTENT, LOCATION OR DATE OF THIS IMAGE. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS. NO THIRD PARTY SALES. NOT FOR USE BY REUTERS THIRD PARTY DISTRIBUTORS. NORTH KOREA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN NORTH KOREA
undefined

حذر الرئيس الكوري الشمالي كيم جونغ أون من "كارثة نووية" في شبه الجزيرة الكورية في حال اندلاع حرب جديدة في هذه المنطقة، وتحدث عن إعدام زوج عمته جانغ سونغ ثايك الذي كان من أبرز المسؤولين في النظام وأكثرهم نفوذا، ووصفه بـ"الحثالة".

وقال كيم في خطاب ألقاه بمناسبة العام الجديد جرى بثه عبر تلفزيون جوسون المركزي أمس الأربعاء، إن الوقت قد حان لتهيئة الظروف لتحسين العلاقات بين الكوريتين، مع إنهاء التشويه والإساءات التي لا فائدة منها، مشددا على ضرورة عدم اللجوء من الآن فصاعدا إلى أعمال تضر بالتصالح والوحدة.

وأضاف "نحن أمام وضع يمكن أن يؤدي فيه أي حادث عسكري عرضي إلى حرب شاملة وكارثة نووية جديدة"، مشيرا بذلك إلى ما أسماها مناورات عسكرية نووية تستهدف بلاده من قبل الولايات المتحدة ومن وصفهم بمحبي الحرب في الجنوب.

وأشار كيم إلى أن بلاده ستمضي مع من يحترم القومية ويريد الوحدة بغض النظر عن هويته، و"سنبذل جهوداً بصورة فعالة لتحسين العلاقات بين الكوريتين، وعلى السلطات الكورية الجنوبية أن تتجه نحو تحسين هذه العلاقات".

وتطرق الزعيم الكوري الشمالي لأول مرة إلى إعدام زوج عمته جانغ سونغ ثايك، وقال "اتخذ حزبنا قرارات حازمة لإزالة… الحثالة من داخله".

وأدى ثايك (67 عاما) دور المرشد في بدايات الزعيم الشاب في زعامة البلاد، ولكنه اعتقل وأعدم منتصف ديسمبر/كانون الأول بتهمة الخيانة والفساد.

المصدر : وكالات