تركيا ترفض "الإرهاب" بحدودها مع سوريا

Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoglu gives a press conference after the opening session of the second "Friends of Syria" conference in Istanbul on April 1, 2012. "Friends of Syria" member countries recognised the opposition Syrian National Council (SNC) today as the "legitimate representative" of all Syrians, the Anatolia news agency said. The second "Friends of Syria" meeting opened with more than 70 representatives discussing ways to pressure President Bashar al-Assad to end violence and to support the Syrian opposition. AFP

undefined

أكد وزير الخارجية التركي أحمد داود أوغلو اليوم الجمعة أن بلاده لن تتسامح إزاء وجود منظمات "إرهابية" مثل حزب العمال الكردستاني أو تنظيم القاعدة، قرب حدودها مع سوريا.

وقال أوغلو في مقابلة مع "قناة "24 التركية "سواء تعلق الأمر بمنظمة إرهابية تعلن أنها تمثل إخوتنا الأكراد مثل حزب العمال الكردستاني، أو منظمة إرهابية مثل القاعدة، فلن نسمح بأن تكون مثل هذه المنظمات على حدودنا".

وأوضح الوزير التركي أن ذلك الأمر "لا علاقة له بالقناعات الدينية أو المذهبية"، مؤكدا أن تركيا تعتبر القاعدة وحزب العمال مصدر تهديد، "ولن نسمح بتشكل مثل هذه الأشياء على حدودنا". غير أنه لم يقدم تفاصيل بشأن الإجراءات التي تعتزم تركيا تنفيذها لمنع انتشار هذه القوى على حدودها مع سوريا.

وتأتي تصريحات أوغلو في وقت اتهم فيه رئيس الوزراء التركي رجب طيب أردوغان مساء الأربعاء الماضي، النظام السوري بأنه "عهد" بخمس مناطق في شمال سوريا لحزب العمال وفرعه السوري حزب الاتحاد الديمقراطي، مما اعتبره عملا عدائيا تجاه تركيا.

وفي المقابل ذكر أوغلو أن تركيا لا تعتبر بأي حال أكراد سوريا "تهديدا أو مصدر توتر" وأن "موقفها المبدئي منذ زمن بعيد هو منح الأكراد (السوريين) حقوقهم الأساسية".

ويقاتل حزب العمال الكردستاني منذ العام 1984 السلطات التركية في نزاع خلف أكثر من 45 ألف قتيل، بحسب الجيش التركي. ويقدر عدد الأكراد في تركيا بنحو 15 مليون نسمة من أصل 73 مليون تركي.

المصدر : الفرنسية

حول هذه القصة

Free Syrian Army soldiers pose near a damaged building at the Bab al-Salam border crossing to Turkey on July 22, 2012. Anatolia reported that rebel fighters took Al-Salam on July 22 after hours of fighting during the night, and that the sounds of the battle could be heard from the Turkish side of the border. Syrian rebels are now in control of the Jarabulus, Bab al-Hawa and Al-Salam posts along the nearly 900-kilometre (560-mile) frontier with Turkey, a Turkish diplomat and Anatolia said. AFP PHOTO/ ADEM ALTAN

قالت مصادر إعلامية تركية إن أنقرة ستغلق جميع معابرها الحدودية البرية مع سوريا هذا اليوم وإلى إشعار آخر غير معلوم، بعد أن سيطر الجيش السوري الحر على عدد من المراكز الحدود بين البلدين.

Published On 25/7/2012
A mobile missile launcher is positioned at a military base on the Turkish-Syrian border in Reyhanli, in Turkey's southern Hatay province June 29, 2012. Turkey deployed air defence weaponry along its border with Syria on Thursday, following Syria's downing of a Turkish warplane over the Mediterranean last Friday. REUTERS/Osman Orsal (TURKEY - Tags: POLITICS MILITARY)

دفعت تركيا بتعزيزات عسكرية إلى الحدود المشتركة مع سوريا، وهي الخطوة التي ردت عليها دمشق بحشد عشرات الدبابات على الطرف الآخر من الحدود. وقد فسرت هذه الخطوة ضمن تبعات إسقاط القوات السورية للطائرة التركية يوم الجمعة الماضي.

Published On 29/6/2012
تزايد أعداد النازحين السوريين إلى العراق

دفعت التطورات العسكرية الخطيرة التي شهدتها دمشق في الأيام الأخيرة بالآلاف إلى عبور الحدود العراقية واللبنانية والأردنية والتركية.

Published On 25/7/2012
:A Turkish military helicopter flies over a mountain in Yemisli, Hakkari province near the Iraqi border in southeastern Turkey, on October 22, 2011. Turkish military strikes have killed 49 Kurdish rebels in two days during a major offensive in the country's mainly Kurdish south, the army announced on October 22. The PKK listed as a terrorist organisation by Turkey and much of the international community took up arms for Kurdish independence in southeastern Turkey in 1984, sparking a conflict that has claimed some 45,000 lives.

قصف الجيش التركي مواقع لحزب العمال الكردستاني في شمال العراق، في خطوة قال إنها جاءت ردا على هجوم شنه متمردون الثلاثاء الماضي على موقع للجيش التركي قرب الحدود مع العراق، وأسفر عن مقتل ثمانية جنود.

Published On 24/6/2012
المزيد من أحزاب وجماعات
الأكثر قراءة