كلينتون تنتقد باكستان لصالح الهند

Kolkata, -, INDIA : US Secretary of State Hillary Clinton (L) returns a traditional gesture from India's West Bengal state Chief Minister Mamata Banerjee at the Writers' Building, which houses the state secretariat, in Kolkata on May 7, 2012. US Secretary of State Hillary Clinton said May 7 she hoped the United States would elect a woman as president during her lifetime, but again rejected calls for her to make a new White House run. Clinton said that women still suffered from a "glass ceiling" in politics, complaining that media write of the "pastel hues" in women leaders' wardrobes even when they are talking about defence policy. AFP PHOTO/Dibyangshu SARKAR
undefined
استهلت وزيرة الخارجية الأميركية هيلاري كلينتون زيارتها إلى الهند اليوم بتوجيه انتقادات لباكستان على خلفية موقفها من تفجير مومباي، وأكدت أن بلادها تعتقد أن زعيم تنظيم القاعدة موجود في باكستان.
 
وفي كلمتها أمام منتدى بكلكتا شرقي الهند قالت إن باكستان لم تتخذ الإجراء الضروري ضد حافظ سعيد المتهم بأنه العقل المدبر لهجوم شنه مسلحون على مدينة مومباي الهندية عام 2008، وكانت الهند دعت باكستان مرارا إلى تقديم سعيد للعدالة، وهي قضية وقفت عقبة في طريق إصلاح العلاقات بين الجارتين النوويتين.

وقالت كلينتون "نحن ندرك تماما أنه لم تتخذ أي خطوات من جانب الحكومة الباكستانية لكي تفعل ما طلبت الهند والولايات المتحدة مرارا منها أن تفعله".

وأضافت "سنواصل الضغط بشأن هذه النقطة، إنها وسيلة لتوضيح الرؤية والإشارة إلى من لهم علاقة بسعيد، إن هناك ثمنا لذلك". وقالت كلينتون أيضا إن الولايات المتحدة تعتقد أن زعيم القاعدة أيمن الظواهري موجود في مكان ما في باكستان.

المصدر : وكالات