الإفراج عن رهائن هولنديين خطفوا في نيجيريا

Women attend a demonstration calling on the government to rescue kidnapped schoolgirls of Chibok secondary school outside the defense headquarters, in Abuja, Nigeria Tuesday, May 6 2014. Their plight — and the failure of the Nigerian military to find them — has drawn international attention to an escalating Islamic extremist insurrection that has killed more than 1,500 so far this year. Boko Haram, the name means "Western education is sinful," has claimed responsibility for the mass kidnapping and threatened to sell the girls. The claim was made in a video seen Monday. The British and U.S. governments have expressed concern over the fate of the missing students, and protests have erupted in major Nigerian cities and in New York. (AP Photo/Sunday Alamba)
عمليات الخطف تتكرر بنيجيريا وآخرها خطف أكثر من مائتي طفلة، وتثير غضبا واسعا (أسوشييتد برس)

أطلق خاطفون في منطقة دلتا نهر النيجر بنيجيريا سراح ثلاثة هولنديين كانوا يحتجزونهم منذ 4 مايو/أيار الجاري.

وقال المتحدث باسم قوة العمل المشتركة بين الشرطة والجيش بولاية بايليسا النيجيرية أنقى مصطفى إن المخطوفين أنقذوا وسُلموا إلى سفير بلدهم.

واختطفت المجموعة التي تضم رجلين وامرأة بعدما اقتحم مسلحون على متن زورق صغير قاربهم في دلتا النيجر.

وقال الناشط الحقوقي سوني أوفيهي الذي خطف إلى جانب المواطنين الهولنديين وأطلق سراحه بعد ذلك بوقت قصير، إن المجموعة كان مقررا لها أن تغادر نيجيريا أمس، نافيا دفع أي فدية مقابل الإفراج عن المخطوفين.

وتصنف نيجيريا على أنها إحدى أسوأ دول العالم في جرائم الخطف التي تقع بشكل متكرر في الولايات النفطية الجنوبية، ولكن تقع أحيانا في لاغوس وجنوب غرب البلاد أيضا.

وفي الشهر الماضي خطف مسلحون من جماعة بوكو حرام في شمال شرق نيجيريا أكثر من مائتي تلميذة، في هجوم أثار غضبا عالميا واسعا.   

المصدر : وكالات