الإفراج عن صحفي إيطالي خطف بسوريا

TUNISIA : This handout picture released by the Italian newspaper La Stampa on June 1, 2013 shows an undated portrait of journalist Domenico Quirico missing inside the war-torn Syria. Quirico's daughters published the same day a video appeal on the website of La Stampa, asking for informations about their father. Quirico has not been heard from since April 9, after he entered Syria from Lebanon three days earlier. The 62-year-old journalist has long experience in conflict zones, having covered stories in Libya, Sudan and Mali. AFP PHOTO / LA STAMPA /HO RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / SOURCE / BYLINE" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
undefined

أعلنت وزارة الخارجية الإيطالية الأحد عن إطلاق سراح الصحفي الإيطالي دومينيكو كويريكو الذي خطف في سوريا في أبريل/نيسان الماضي، دون توضيح كيفية الإطلاق وإن كان أطلق مقابل فدية مالية أم لا.

وكان كويريكو (62 عاماً) وهو صحفي مخضرم بصحيفة "لاستامبا" الإيطالية اليومية وصاحب خبرة طويلة في تغطية الصراعات في أفريقيا والشرق الأوسط، قد دخل سوريا في السادس من أبريل/نيسان الماضي عبر لبنان لتغطية الأحداث التي تجري هناك، غير أنه اختفى بعد ذلك بأربعة أيام.

وعلى غرار وزيرة الخارجية الإيطالية إيما بونينو، أعرب رئيس الحكومة الإيطالية إنريكو ليتا عن ارتياحه العميق للإفراج عن الصحفي، مشيرا إلى أن "الأمل لم يكن أبدا مفقودا، وأن كل الجهود التي بذلت من أجل العمل على مخرج إيجابي قد كللت بالنجاح".

وبالإضافة إلى ذلك، أطلق سراح رجل آخر كان خطف معه وهو البلجيكي بيار بيسينين، وهو معه على نفس الطائرة التي ستحط في مطار تشامبينو بروما، بحسب ما أعلنت مصادر حكومية إيطالية.

يذكر أن كويريكو كان قد تمكن من التحدث لوقت قصير عبر الهاتف مع زوجته في يونيو/حزيران الماضي مؤكدا اختطافه، وأنه بصحة جيدة.

وفي مطلع يونيو/حزيران الماضي أطلقت متيللا وإليونورا كويريكو، ابنتا الصحفي الإيطالي نداءً عبر شريط فيديو، تطلبان فيه المساعدة للعثور على آثار والدهما الذي اختفى في سوريا.

المصدر : وكالات

حول هذه القصة

نداء للعثور على الصحافي الإيطالي، دومينيكو كويريكو، في سوريا

ناشدت ابنتا الصحفي الإيطالي، المبعوث من صحيفة “لاستامبا” إلى سوريا، دومينيكو كويريكو، عبر شريط فيديو، المساعدة للعثور على آثار والدهما الذي اختفى منذ خمسين يوماً.

Published On 1/6/2013
Journalists walk away after they were refused access to cover the scene of the suicide bomb attack that targeted the National Security headquarters in Rawda, a high security district in the heart of the capital, Damascus, on July 18, 2012. Syrian defence minister General Daoud Rajha and brother-in-law of Syrian President Bashar al-Assad, General Assef Shawkat died in the attack, whilst Interior Minister, Mohammed al-Shaar, was among the wounded. AFP

كشفت صحيفة لاستامبا الإيطالية مساء الاثنين عن اختفاء موفدها إلى سوريا دومينيكو كويريكو منذ عشرين يوما، وهو صحفي مخضرم له خبرة طويلة بمناطق الحروب وغطى العديد من الأحداث أفريقيا في ليبيا ودارفور بالسودان ومالي.

Published On 30/4/2013
John (R) and Diane Foley, parents of James Foley, talk with reporters after a panel discussion about the importance and dangers of reporting on world conflicts at a Free James Foley event ON May 3, 2013 in Boston. Foley, a freelance journalist, has been held in captivity in war-torn Syria for 162 days and is believed to be in the custody of government intelligence agents at a detention center near Damascus, a spokesman for his family said

رجّح موقع غلوبل بوست الإخباري الأميركي أن يكون الصحفي العامل لديه جيمس فولي محتجزا لدى الحكومة السورية، بعد اختفائه يوم 22 نوفمبر/تشرين الثاني الماضي.

Published On 4/5/2013
A handout picture released by the Syrian opposition's Shaam News Network dated January 23, 2013 shows the destruction inflicted upon the southern Syrian city of Daraa. Syria is unlikely to see peace in 2013 as the fighting in the strife-torn country edges closer to all-out civil war, Iran's ambassador to Baghdad, Hassan Danaie-Far, said in an interview with AFP. AFP PHOTO/HO/SHAAM NEWS NETWORK

أصيب المصور المتعاون مع قناة الجزيرة أبو بكر الحاج بشظية قذيفة أطلقتها دبابات النظام السوري، أثناء تغطيته للمواجهات بين قوات النظام والثوار في منطقة خربة غزالة بمحافظة درعا جنوب سوريا.

Published On 6/5/2013
المزيد من حريات
الأكثر قراءة