وفاة 39 شخصا بالكوليرا بدولة جنوب السودان

In this photo taken Thursday, June 5, 2014, displaced South-Sudanese wade through mud-filled paths between makeshift tents in the United Nations base which has become home to thousands of those displaced by recent fighting, in the town of Malakal, Upper Nile State, in South Sudan. While international donors last month pledged an additional $600 million to help the country upended by conflict, the seasonal rains now setting in are closing off many of the country's bad dirt roads and preventing the delivery by truck of food and other aid which must now be done by air, costing six or seven times as much. In addition, hundreds of cases of the water-borne disease cholera have been recorded in the last month, according to aid group Medecins Sans Frontieres (Doctors Without Borders), which is proliferating in part because of the cramped and dirty environment seen in the U.N. camps housing tens of thousands of people seeking shelter from the violence. (AP Photo/Matthew Abbott)
مخيمات الأمم المتحدة في دولة جنوب السودان تؤوي نحو 166 ألف لاجئ (أسوشيتد برس)

أعلنت منظمة الصحة العالمية اليوم الثلاثاء أن 39 شخصا على الأقل توفوا بوباء الكوليرا في دولة جنوب السودان، والذي ينتشر بسرعة في هذا البلد الذي يشهد نزاعا مدمرا منذ 19 شهرا.

وقالت المنظمة إنه تم تسجيل 1212 إصابة بالكوليرا، موضحة أن الوباء ينتقل من العاصمة جوبا إلى ولاية جونقلي المجاورة التي تضررت إلى حد كبير بالحرب.

وكان وزير الصحة في دولة جنوب السودان أعلن رسميا عن وجود الوباء في 23 يونيو/حزيران، مع أن أول إصابة بهذا المرض سجلت في 18 أيار/مايو بمخيم للأمم المتحدة في جوبا. وتؤوي مخيمات الأمم المتحدة في هذا البلد نحو 166 ألف لاجئ.

وتتركز الإصابات حاليا حول العاصمة جوبا، لكن سجلت وفاة شخص بالمرض في بور عاصمة ولاية جونقلي المجاورة المدينة التي تخضع حاليا لسلطة الحكومة لكنها مدمرة بالكامل بعد تناوب الجانبين في السيطرة عليها خلال الحرب.

وقال مكتب الأمم المتحدة لتنسيق الشؤون الإنسانية إن التضخم المتزايد والوضع الاقتصادي السيئ يعرقلان جهود تطويق الوباء، موضحا أن كثيرين لا يستطيعون شراء مياه الشرب، وأن السكان يشربون مياه النيل مباشرة.

وتشكل مكافحة الوباء تحديا إضافيا لسلطات دولة جنوب السودان ومنظمات العمل الإنساني في بلد نزح فيه أكثر من مليوني شخص من بيوتهم بسبب المعارك التي ترافقها تجاوزات منذ ديسمبر/كانون الأول 2013 بين القوات الموالية للرئيس سلفا كير ميارديت ونائبه السابق رياك مشار.

المصدر : الفرنسية