ليبيريا تؤكد إصابة اثنين بفيروس إيبولا القاتل

An undated handout image of the Ebola virus, created by CDC microbiologist Frederick A. Murphy and made available by the Centers for Disease Control and Prevention. According to CDC the colorized transmission electron micrograph (TEM) revealed some of the ultrastructural morphology displayed by an Ebola virus virion. A new outbreak of the highly contagious Ebola has been reported from western Uganda on 28 July 2012, 20 cases and 14 deaths recorded.
صورة طبق الأصل لفيروس إيبولا (وكالة الأنباء الأوروبية)
undefined

أعلن وزير الصحة في ليبيريا أمس الأحد أن امرأتين أُصيبتا بفيروس إيبولا القاتل الذي يُعتقد أنه أودى بحياة 78 شخصاً في دولة غينيا المجاورة.

ونقلت وكالة أسوشيتد برس عن الوزير وولتر وينغيل أن إحدى المرأتين متزوجة من رجل غيني، وكانت قد عادت للتو من زيارة إليه في وطنه قبل أن تلقى حتفها في مقاطعة لوفا بليبيريا الواقعة بغرب أفريقيا.

أما المصابة الأخرى فهي شقيقة المرأة المتوفاة التي قال عنها الوزير إنها على قيد الحياة وجرى عزلها في أحد المراكز الطبية خارج العاصمة منروفيا، لكنه امتنع عن إعطاء مزيد من التفاصيل بذريعة أنهم لا يريدون إثارة الذعر.

وقد أكدت منظمة الصحة العالمية ظهور حالتي الإصابة بفيروس إيبولا المعدي للغاية، والذي دفع تفشيه الدول المجاورة لغينيا إلى الإسراع باحتواء انتشار هذا المرض.

ويسبب هذا الفيروس في أشد مراحله القيء والإسهال والنزف الخارجي، ويشتبه في وجود صلة له بـ11 حالة وفاة حدثت في بلدات شمال سيراليون وليبيريا اللتين تتقاسمان الحدود مع جنوب شرق غينيا حيث تم الإبلاغ في البداية عن ظهور الفيروس.

وقالت الصحة العالمية إنه اعتباراً من 29 مارس/آذار تم اختبار سبع عينات سريرية من مرضى بالغين من منطقة فويا في ليبيريا.

وحذر الرئيس الغيني ألفا كوندي أمس الأحد من أن بلاده تواجه "طارئاً صحياً" بينما سارعت السلطات لاحتواء الوباء، وأقدمت السنغال المجاورة على إغلاق حدودها. وفي العاصمة الغينية كوناكري، اضطر العديد من السكان للبقاء في منازلهم أو الحد من تحركاتهم خوفاً من انتقال العدوى بالفيروس القاتل.

المصدر : أسوشيتد برس + رويترز

حول هذه القصة

An undated handout image of the Ebola virus, created by CDC microbiologist Cynthia Goldsmith and made available by the Centers for Disease Control and Prevention. According to CDC the colorized transmission electron micrograph (TEM) revealed some of the ultrastructural morphology displayed by an Ebola virus virion. A new outbreak of the highly contagious Ebola has been reported from western Uganda on 28 July 2012, 20 cases and 14 deaths recorded.

قال تقرير إخباري أمس السبت إن فيروس إيبولا تسبب في سقوط عشرات القتلى بغينيا، حيث أفاد مسؤولو الصحة بأن مستوى تفشي المرض وصل إلى مستويات وبائية.

Published On 23/3/2014
FILE -In this Saturday, Sept. 29, 2007, file photo, A 43 year old Congolese patient, center, who has been confirmed to have Ebola hemorrhagic fever, following laboratory tests, is comforted by Medecins Sans Frontieres (Doctors without Borders) nurse Isabel Grovas, left, and Doctor Hilde Declerck, right, in Kampungu, Kasai Occidental province, Congo. An outbreak of the deadly Ebola virus is believed to have killed at least 59 people in Guinea and may already have spread to neighboring Liberia, health officials said Monday, March 25, 2014. (AP Photo/WHO, Christopher Black, HO, File) EDITORIAL USE ONLY

أعلنت السلطات الليبيرية الثلاثاء عن وفاة خمسة أشخاص بفيروس إيبولا، كما تم الاشتباه في إصابة 11 شخصا بالفيروس. وتأتي هذه الوفيات بعد انتشار الفيروس المميت من دولة غينيا المجاورة.

Published On 26/3/2014
An injured bat with'manja' (a strong string coated with powdered glass or other abrasives used to fly kites) tangled on its wing waits for assistance from a volunteer on Makar Sankranti in Mumbai on January 14, 2013. The Makar Sankranti festival, which celebrates the beginning of the harvest season is also a day when Indians all over the country engage in duels of kite flying. Generally the 'manja' is used in fighter kites where fliers attempt to cut the string off their opponent's kite injures birds and other winged animals who get entangled in the string at times fatally. AFP PHOTO/ INDRANIL MUKHERJEE

قالت غينيا الأربعاء إنها تمكنت من وقف انتشار حمى الإيبولا الفتاكة في جنوب شرق البلاد النائي رغم ارتفاع عدد الوفيات المشتبه بإصابتهم بالعدوى إلى 63 شخصا على الأقل.

Published On 27/3/2014
المزيد من صحة
الأكثر قراءة