سلالة قاتلة لإنفلونزا الطيور قد تنتقل بالهواء

epa03685765 Female inmates of Lo Wu Correctional Institution are seen manufacturing face masks to protect against infectious dieseases, Sheung Shui, New Territories, Hong Kong, 03 May 2013. The Hong Kong government Correctional Services Department (CSD) is ready to step up the production of face masks and isolation gowns in light of the continued spread of infuenza A(H7N9), or avian flu, on the Chinese mainland. The prison currently manufactures 50,000 face masks per day, and is sitting on a three month stockpile. According to Lam Tin-yau, Superintendant (Industries Unit 3) of CSD, the prison can ramp up production to 60,000 face maskes per week, if necessary, by increasing overtime for inmates, and by working on Saturdays, Sundays and public holidays. Inmates work for six hours a day in the workshop, and earn between 20.00 Hong Kong dollars or Euro 1.97 to 120 Hong Kong dollars or Euro 11.80 per week, according to their pay scale. The prison supplies every public hospital and public health worker in Hong Kong with face masks and isolation gowns needs. EPA/ALEX HOFFORD
undefined

قال علماء اليوم الجمعة إن سلالة قاتلة من فيروس إنفلونزا الطيور يمكن أن تنتقل بين بعض الحيوانات عن طريق الهواء، غير مستبعدين انتقال العدوى من إنسان إلى آخر.

ووجد فريق دولي من الباحثين أن سلالة (إتش7إن9) من الفيروس انتقلت بفاعلية بين قوارض عن طريق الاتصال المباشر، ولكن بفاعلية أقل من خلال انتقاله عبر الهواء، حيث غالبا ما يتم استخدام القوارض كنموذج من الثدييات لاحتمال انتقال العدوى من إنسان لآخر. 

36 شخصا قد لقوا حتفهم جراء فيروس (إتش7إن9) وفق منظمة الصحة العالمية

وطبقا للدراسة التي نشرها الموقع الإلكتروني لمجلة "ساينس" فإن الخنازير رغم ذلك لم تكن قادرة على نقل الفيروس لخنازير أخرى أو قوارض. 

ولم ترد حالات موثقة حول انتقال فيروس (إتش7إن9) من إنسان لآخر، غير أن الفريق البحثي بقيادته الصينية خلص إلى أنه "في ظل ظروف مناسبة يمكن أن يكون انتقال (العدوى) من إنسان لآخر أمرا ممكننا". 

وكانت المرة الأولى التي يتم فيها اكتشاف الفيروس بالصين في مارس/ آذار الماضي، وقد تم اكتشاف أول حالة في تايوان الشهر الماضي. 

يُذكر أن 36 شخصا قد لقوا حتفهم جراء فيروس (إتش7إن9) وفق منظمة الصحة العالمية. 

المصدر : الألمانية