ألمانيا ترفع معاشات ضحايا عقار الثاليدومايد

epa01508658 Thalidomide victims demonstrate outside the German Embassy in London, Britain, 03 October 2008. Fifty years after the launch of the notorious morning sickness pill thalidomide, its surviving victims are demanding 4 billion euros in compensation from the German government and the drug's maker. A newly formed group, the International Contergan Thalidomide Alliance (ICTA), kicked off a campaign for a global settlement in London today with a demonstration outside the German embassy. Thalidomide, sold under brands names including Contergan and Distaval, was first made by privately owned German group Grunenthal and marketed internationally to pregnant women. It proved a disaster. Around 10,000 babies were born with defects caused by the drug, ranging from malformed limbs to no arms or legs. An estimated 3,500 victims are still alive today and are finding life increasingly difficult as they get older. EPA/ANDY RAIN
undefined

قرر البرلمان الألماني زيادة المعاشات التي يحصل عليها الضحايا الألمان للثاليدومايد إلى ما يصل الستة أمثال المبالغ التي تقدمها الدولة. والثاليدومايد عقار سبّب تشوهات لآلاف المواليد في شتى أنحاء العالم. وهو اختراع توصلت إليه شركة جروننتال الألمانية لتستخدمه النساء الحوامل.

وتم تسويق الثاليدومايد عالميا في الخمسينيات وأوائل الستينيات كعلاج لحالات الغثيان التي تصيب الحوامل في الصباح, وولد نحو عشرة آلاف طفل في أنحاء العالم بتشوهات ناجمة عن استخدام العقار ومعظم الحالات مصابة بتلف في الأطراف أو بأذرع أو سيقان مفقودة.

وكان الضحايا الألمان لهذا العقار الذي كان يباع باسم كونترجان في ألمانيا وديستافال في أماكن أخرى حتى الآن يتلقون معاشا شهريا من الدولة يصل إلى 1152 يورو (1500 دولار).  

وسيحصل الضحايا الذين لحقت بهم أسوأ إصابات الآن على مبلغ يصل إلى 6912 يورو شهريا من الحكومة الألمانية بأثر رجعي من أول يناير/كانون الثاني.

وجاء في مشروع قانون أقره البرلمان أن وضع ضحايا كونترجان يتسم بآثار مؤلمة للغاية, وآثار متأخرة من العجز.

المصدر : رويترز