التهاب الدماغ يقتل المئات بالهند

epa03005216 A picture made available on 16 November 2011 showing four-year-old Rahul, suffering from encephalitis, at Baba Raghav Das medical collage in Gorakhpur, eastern Uttar Pradesh, India, 13 November 2011. Chavilal lost his great grandchild to encephalitis in September 2011. With the encephalitis toll in eastern Uttar Pradesh mounting to 474 this year, the government has announced a coordination committee of different Union ministries and said it was mulling short, middle and long-term plans to control the epidemic. Encephalitis is an acute inflammation of the brain resulting either from a viral infection or when the body's own immune system mistakenly attacks brain tissue with headache, fever, lethargy (sleepiness, decreased alertness, and fatigue) malaise, nausea and vomiting. There are more than a dozen viruses that can cause encephalitis like chickenpox, measles mumps, Epstein-Barr virus (EBV) polio, rabies and mosquito-borne viruses (arboviruses). Encephalitis disease is also linked to insufficient hygiene. EPA/ANINDITO MUKHERJEE
undefined

لقي ما لا يقل عن 390 فردا، معظمهم من الأطفال، حتفهم نتيجة تفشي مرض التهاب الدماغ بولاية أوتار براديش شمالي الهند. 

وقالت السلطات الصحية إن 2511 مريضا نقلوا إلى المشافي الحكومية في منطقة جوراخبور الواقعة شرقي الولاية، والتي تعد مركز تفشي المرض. 

وأوضح الأطباء أنه جرى الإبلاغ عن أول حالات الإصابة بالمرض في يناير/كانون الثاني الماضي, لكن المرض بدأ يتفشى مع بدء الأمطار الموسمية في يونيو/حزيران الماضي. 

يذكر أن مرض التهاب الدماغ يحدث بصفة عامة نتيجة عدوى فيروسية، وتزداد خطورة المرض أثناء موسم الأمطار الذي يستمر تقريبا من يونيو/حزيران إلى أكتوبر/تشرين الثاني وبعده.

وقال كيه بي كوشواها مدير مستشفى بابا راجهاف داس في جوراخبور، التي سجلت 340 حالة وفاة بالمرض، إن معظم حالات الوفاة حتى عام 2005 كان سببها الإصابة بالتهاب الدماغ الياباني، وهو مرض ينقل عن طريق البعوض.

لكن الأعوام الأخيرة شهدت المزيد من حالات الوفاة بسبب أشكال أخرى من مرض التهاب الدماغ الفيروسي, بما في ذلك التهاب الدماغ الناجم عن الإصابة بالفيروسات المعوية والتي تنقلها المياه. 

وتم تسجيل أسوأ تفش للمرض عام 2005 حيث أودى بحياة ما يربو على ألف شخص, وجرى تنفيذ حملة تطعيم مكثفة في جوراخبور وحولها في هذا العام.

وقال طبيب بالمستشفى "تعد المنطقة متخلفة اجتماعيا واقتصاديا وتفتقر إلى معايير الصحة العامة كما أنه من الصعب للغاية الحصول على مياه شرب نقية".

المصدر : الألمانية