أول شحنة نفط من طبرق تتجه إلى مالطا

A general view of Libya's Hariga port in Tobruk, east of Benghazi June 28, 2014. Libya's acting Prime Minister Abdullah al-Thinni said on July 3, 2014 the government had reached a deal with Ibrahim Jathran, a rebel leader controlling oil ports, to hand over the last two terminals of Ras Lanuf and Es Sider and end a blockade that crippled the OPEC nation's petroleum industry. Thinni said the ports had been reclaimed after an agreement with Jathran, whose fighters had seized the terminals almost a year ago to demand more regional autonomy. Jathran's rebels and their allies, who were all former state oil protection guards before their mutiny, had agreed in April to reopen the two smaller ports, Zueitina and Hariga, and then gradually free up Es Sider and Ras Lanuf. Picture taken June 28, 2014. To match LIBYA-OIL/ REUTERS/Stringer (LIBYA - Tags: CIVIL UNREST POLITICS ENERGY BUSINESS)
مرسى الحريقة في طبرق حيث حملت شحنة النفط (رويترز)

أبحرت سفينة من مرسى الحريقة في شرق ليبيا الليلة الماضية متجهة إلى مالطا وعلى متنها 650 ألف برميل من النفط الخام، هي أول شحنة تصدرها مؤسسة النفط التابعة لحكومة برلمان طبرق رغم رفض سلطات طرابلس المدعومة من الأمم المتحدة.

وأكد متحدث باسم المؤسسة الوطنية للنفط في طرابلس -التي أعلنت الولاء لحكومة الوفاق الليبية التي يرأسها فائز السراج في طرابلس- أن السفينة في طريقها إلى مالطا وعلى متنها شحنة من النفط الخام.

وترى المؤسسة أن أي مبيعات من جانب طبرق تمثل انتهاكا لقرارات مجلس الأمن الدولي وتعرض مستقبل الاقتصاد الليبي للخطر.

وأفادت وكالة رويترز للأنباء استنادا إلى نظام تتبع أنها رصدت السفينة "ديستيا أميا" التي تحمل الشحنة الليبية على بعد نحو 250 كيلومترا شمال شرق مرسى الحريقة في ساعة مبكرة من اليوم الثلاثاء.

من جهة أخرى، قالت السفارة الأميركية في ليبيا الاثنين إنها "قلقة جدا من مشتريات النفط الليبي خارج القنوات التقليدية"، وطالبت بأن تكون جميع المشتريات من خلال المؤسسة الوطنية للنفط في طرابلس.

المصدر : رويترز