المبعوث الأممي ينتقد نقص المساعدات لغزة

Palestinian children play on a mattress near the ruins of houses which witnesses said were destroyed by Israeli shelling during the most recent conflict between Israel and Hamas, in the east of Gaza City December 1, 2014. According to housing minister Mufeed al-Hasayna, Gaza needs 8,000 tonnes of cement a day to meet demand. A new system set up with the United Nations to comply with Israeli requirements lets through at most 2,000, he said. At that rate, reconstruction would take more than 30 years, said Hasayna, one of four members of the unity government based in Gaza rather than the West Bank. Since the war, electricity has been partially restored so that power is now cut for only eight hours a day. Sewage and water treatment plants are mostly working again, although there is still almost no drinking water. But in terms of clearing the vast mountains of rubble and mangled steel, rebuilding homes and patching up smashed roads, bridges and other infrastructure, next to nothing has happened. REUTERS/Mohammed Salem (GAZA - Tags: POLITICS CIVIL UNREST SOCIETY BUSINESS CONSTRUCTION)
أكثر من مائة ألف منزل ما زال مدمرا في غزة بسبب العدوان الأخير (رويترز-أرشيف)

أكد المبعوث الأممي إلى الشرق الأوسط روبرت سيري أن قطاع غزة بات اليوم معزولا أكثر من أي وقت مضى، مشيرا في هذا الصدد إلى الكثير من القيود المفروضة على حركة السلع والأفراد عبر المعابر الإسرائيلية وإلى "إغلاق فعلي" لـمعبر رفح.

وانتقد سيري المجتمع الدولي لعدم تقديمه المساعدات التي وعد بها لإعادة الإعمار بعد العدوان الإسرائيلي الصيف الماضي، وقال في بيان في غزة، المحطة الأخيرة من جولته في الأراضي الفلسطينية، إنه لم تدفع سوى نسبة ضئيلة فقط من مبلغ 5.4 مليارات دولار الذي تم التعهد به في مؤتمر إعادة الإعمار الذي عقد في القاهرة في أكتوبر/تشرين الأول الماضي، ووصف ذلك بأنه أمر غير مقبول.

ودعا جميع الجهات المعنية، ومن بينها الفصائل الفلسطينية وإسرائيل ومصر والمجتمع الدولي والجهات المانحة، إلى تغيير سياساتها التي وصفها بالفاشلة فورا وتبني إستراتيجية "غزة أولا".

وقال سيري إن هناك تحركا باتجاه إعادة الإعمار، لكنه بطيء، وأوضح أنه تمت الموافقة على تسليم أكثر من 72 ألف شخص مواد بناء، واشترى نحو 55 ألف شخص بالفعل مواد لإعادة بناء منازلهم".

وحذرت الأمم المتحدة وعدد من الوكالات الدولية من أن الإخفاق في إعادة إعمار غزة سيقود إلى تفاقم النزاع في المستقبل القريب، وحثت إسرائيل على رفع الحصار الذي تفرضه على القطاع منذ ثماني سنوات.

ولا يزال أكثر من مائة ألف منزل في غزة متضررا أو مدمرا بسبب العدوان الإسرائيلي الأخير.

المصدر : وكالات