جبهة التحرير: بوتفليقة سيترشح للرئاسيات

Algeria's President Abdelaziz Bouteflika (C) meets his ministers upon his arrival at Boufarik Airport in this handout picture provided by the official APS news agency July 16, 2103. Bouteflika returned home to Algeria on Tuesday to convalesce, three months after he was rushed to hospital in France suffering from a stroke. The presidency said the veteran leader would "continue a period of rest and rehabilitation" but did not say when he would resume state activities. Others in the picture include (left side, bottom to top)Army Chief of Staff General Ahmed Gaid Salah, Senator Abdelkader Ben Salah, Prime Minister Abdelmalek Sellal, (right side, bottom to top) President of the Algerian Constitutional Council Tayeb Belaiz and President of the National Assembly Oueld Khelifa. REUTERS/APS/Handout via Reuters (ALGERIA - Tags: POLITICS HEALTH IMAGES OF THE DAY) ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. THIS PICTURE WAS PROCESSED BY REUTERS TO ENHANCE QUALITY. AN UNPROCESSED VERSION WILL BE PROVIDED SEPARATELY. NO SALES. NO ARCHIVES. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS
undefined

قال الأمين العام لحزب جبهة التحرير الوطني عمار سعداني إن الرئيس عبد العزيز بوتفليقة "سيترشح" للانتخابات الرئاسية المقررة في أبريل/نيسان القادم.

ومنذ أن عاد منتصف يوليو/تموز 2013 من رحلة علاج إلى فرنسا استمرت ثمانين يوما استأنف بوتفليقة شيئا فشيئا أنشطته مع البقاء نسبيا على هامش الحياة السياسية.

 

ونقلت وكالة الأنباء الجزائرية الحكومية عن سعداني قوله إن الرئيس سيترشح لهذا السباق بعد استدعاء الهيئة الناخبة.

 

وتتعين دعوة الناخبين قبل تسعين يوما من تاريخ الانتخابات, ويتوقع أن تتم قبل الأربعاء القادم، بحسب ما نقلت بعض وسائل الإعلام المحلية عن رئيس الوزراء عبد المالك سلال.

 

ويتعين أن يعلن عن المرشحين لهذه الانتخابات قبل 45 يوما من تنظيمها, وهو ما يترك للرئيس بوتفليقة شهرا ونصف شهر لتقرير ترشحه من عدمه.

 

وقال سعداني إن المعارضة منزعجة من إعلان محتمل لبوتفليقة عن ترشحه, "لأنها تعرف أن مرشح جبهة التحرير هو من سيفوز في الانتخابات".

 

ويملك حزب جبهة التحرير الوطني قدرات انتخابية هائلة في الجزائر، وهو يملك 221 مقعدا في المجلس الشعبي الوطني (462 مقعدا).

 

واعتبر عدد من الخبراء أن المشاكل الصحية لبوتفليقة أضعفت فرضية ترشحه لولاية رابعة، لكن سعداني أكد أن القرار يعود للشعب، سواء كان بوتفليقة مريضا أم لا, فالشعب هو من يقرر دون أن يستبعد احتمال أن يقدم حزبه مرشحا آخر إذا لم يترشح بوتفليقة.

 

وبوتفليقة يبلغ من العمر 76 عاما، ويحكم الجزائر منذ 14 عاما, وعاد إليها في 16 يوليو/تموز2013 بعد نحو ثلاثة أشهر من العلاج في فرنسا.

المصدر : الفرنسية