استئناف العلاقات المصرية الإيرانية أصبح وشيكا

(F_FILES) -- This file picture taken in Geneva on 10 December 2003 shows Egyptian President Hosni Mubarak (L) shaking hands with his Iranian counterpart Mohammad Khatami before their historic talks in the Swiss city, on the sidelines of the World Summit on the Information Society. Iran and Egypt have decided to restore full diplomatic relations and are expected do so within days, Iranian Vice-President Mohammad Ali Abtahi told Al-Jazeera television 06 January 2004. Abtahi said the decision to work towards restoring full diplomatic ties, cut nearly a quarter of a century ago, was taken at a meeting between Egyptian President Hosni Mubarak and Iranian President Mohammad Khatami in Geneva last month. AFP PHOTO/PHILIPPE DESMAZES


قالت مصر اليوم الخميس إن استئناف العلاقات مع إيران أمر "طبيعي" وإن الإعلان عنه قد يتم قريبا جدا، فيما أكدت طهران أن هذا الإجراء دخل المرحلة "البروتوكولية" النهائية.

وأكد وزير الخارجية المصري أحمد ماهر اليوم في منتجع شرم الشيخ أن استئناف العلاقات يسير في الاتجاه الصحيح مشيرا إلى أن "ذلك قد يحدث قريبا جدا".

وأشار في تصريح للصحفيين أنه من الطبيعي أن تستأنف العلاقات الدبلوماسية بين البلدين بعد قطيعة دامت نحو ربع قرن لأن الطرفين يعتبران دولتين مهمتين للغاية.

يشار إلى أن الرئيس المصري حسني مبارك التقى نظيره الإيراني محمد خاتمي في جنيف خلال قمة مجتمع المعلومات الشهر الماضي وقالت مصادر دبلوماسية إن الاجتماع كان ناجحا.

ينتظر أن ينهي استئناف العلاقات بين القاهرة وطهران آخر خلاف حدث بين مصر وبين دول إسلامية بسبب اتفاق السلام الذي أبرمته مصر مع إسرائيل عام 1979.

المصدر : الجزيرة + رويترز

المزيد من سياسي
الأكثر قراءة