محتوى رئيسي

تدفق المحتوى

يعرف الإسلام الحضاري على أنه حراك ثقافي بدأ على يد عدد من الأكاديميين البارزين الذين قدموا إسهامات فكرية ونظرية مهمة بقضايا جديدة حول الإسلام والحداثة وما بعد الحداثة وطبيعة الحياة والثقافة المعاصرة.

Published On 11/12/2021
A member of the Muslim Brotherhood and supporter of ousted Egyptian President Mohamed Mursi holds a copy of the Koran while shouting slogans during the swearing in ceremony of the head of Egypt's Constitutional Court Adli Mansour as the nation's interim president in Cairo July 4, 2013. Egypt's prosecutor ordered the arrest of the Muslim Brotherhood's leader on Thursday, widening a crackdown against the Islamist movement after the army ousted the country's first democratically elected president Mursi. But Adli Mansour used his inauguration to hold out an olive branch to the Brotherho. REUTERS/Amr Abdallah Dalsh (EGYPT - Tags: POLITICS CIVIL UNREST MILITARY RELIGION)

هل أضحت نظرية المؤامرة دينا معاصرا مُتحرِّرا أو “زائفا” يأخذ من الديانات التقليدية شيئا ويترك آخر؟ أم هي ثورة على العالم العقلاني الموضوعي الذي كنا نعرفه، بعد خيبة أمل كبيرة اجتماعيا وسياسيا؟

Published On 16/9/2021

يدَّعي مستشرقو الغرب أننا العرب فشلنا في التطور لأسباب جوهرية في ثقافتنا، بيد أن عالم الاجتماع المصري “نزيه الأيوبي” يرى أن أسباب التخلُّف العربي نابعة من عناصر تُمكن مداواتها. فما هي؟

Published On 10/9/2021

لِمَ تضخمت فكرة الإعجاز العلمي في القرآن والسنة في هذا القرن لهذا الحد؟! وهل لذلك اتصال بالمَدنية الأوروبية وتقديس العصر الحديث للعلم التجريبي؟ وكيف شغلت هذا الحيز الكبير في الخطاب الإسلامي المعاصر؟!

Published On 17/8/2021