نيوزيلندا تفحص إمكانية انتقال زيكا جنسيا

A transmission electron micrograph (TEM) shows the Zika virus, in an undated photo provided by the Centers For Disease Control in Atlanta, Georgia. The U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) extended its travel warning to another eight countries or territories that pose a risk of infection with Zika, a mosquito-borne virus spreading through the Caribbean and Latin America. REUTERS/CDC/Cynthia Goldsmith/Handout via Reuters FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. ATTENTION EDITORS - THIS PICTURE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THE AUTHENTICITY, CONTENT, LOCATION OR DATE OF THIS IMAGE. EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. NO RESALES. NO ARCHIVE. THIS PICTURE WAS PROCESSED BY REUTERS TO ENHANCE QUALITY. AN UNPROCESSED VERSION HAS BEEN PROVIDED SEPARATELY
فيروس زيكا يشتبه في تسببه للتشوه الخلقي الصعل (رويترز)

قالت وزارة الصحة في نيوزيلندا الخميس إن السلطات تحقق فيما إذا كان فيروس زيكا قد انتقل من رجل إلى صديقته من خلال الاتصال الجنسي.

وقال المتحدث باسم الوزارة دون ماكي إن الاختبارات أثبتت أن الرجل مصاب بفيروس زيكا بعد أن زار دولة لم يكشف عن اسمها حفاظا على خصوصيته.

كما جاءت الاختبارات إيجابية لشريكة الرجل التي لم تسافر إلى الدولة التي تفشى فيها الفيروس، وأجريت لها الاختبارات بعد عودته من السفر. وتعافى الاثنان، وكانت الأعراض لديهما خفيفة.

وارتبط زيكا بآلاف من حالات الإصابة بـ الصعل (صغر حجم الجمجمة) وهو تشوه نادر يصيب المواليد.

وقالت وزارة الصحة إن السلطات تحقق فيما إذا كان الفيروس قد انتقل إلى المرأة من خلال الجنس غير الآمن، أم من خلال بعوضة دخلت إلى نيوزيلندا مع أمتعة الرجل ولدغت المرأة.

وأعلنت نيوزيلندا حتى الآن عن 71 حالة إصابة مؤكدة بفيروس زيكا، معظم أصحابها أصيبوا في تونغا وساموا.

المصدر : رويترز