أغنياء العرب يستأثرون بـ40% من دعم الوقود

Cars queue for petrol at a gas station in Dubai June 11, 2012. In the Gulf, the oil price slide threatens to cool an 18-month economic boom that helped the region recover from the global financial crisis of 2008-2009. In addition to receiving lower oil prices, Gulf oil producers - particularly Saudi Arabia - may have to cut the volumes they sell to prevent a deeper drop of prices. So far, however, most Gulf economies look likely to continue expanding at comfortable rates with cheaper oil. In the wake of the recent slide in the price, the UAE's Economy Minister Sultan bin Saeed al-Mansouri last week cut his forecast for this year's GDP growth to around 3 percent, from the almost 4 percent which he predicted in March. Picture taken June 11, 2012. To match Analysis MIDEAST-ECONOMICS/OIL REUTERS/Ghazal Watfa (UNITED ARAB EMIRATES - Tags: BUSINESS COMMODITIES)
الإمارات حررت أسعار البنزين والديزل العام الماضي (رويترز)

أكدت منظمة الأقطار العربية المصدرة للنفط (أوابك)، أن السكان الأكثر دخلا في الدول الأعضاء يستحوذون على 40% من الدعم الذي تقدمه حكوماتهم للمحروقات.

وقالت المنظمة في نشرتها الشهرية اليوم الأحد، إن سياسات دعم الطاقة حققت العديد من النتائج الإيجابية في بداياتها، "إلا أنه مع مرور الزمن ظهرت بعض المظاهر السلبية خصوصا على صعيد التزايد الكبير والمتسارع في معدلات الاستهلاك المحلي من الطاقة، والتي تعد من أعلى النسب عالميا".

وأشارت أوابك إلى أن إجمالي دعم الطاقة في الدول الأعضاء يبلغ نحو 279 مليار دولار، بحسب تقديرات صندوق النقد الدولي. وتضم المنظمة 11 دولة هي: الإمارات والبحرين والجزائر والسعودية وسوريا والعراق وقطر والكويت وليبيا ومصر وتونس.

وبدأت غالبية الدول الأعضاء في أوابك العام الجاري خفضا تدريجيا لدعم الطاقة بسبب انخفاض إيرادات هذه الدول من مبيعات النفط الخام في ظل هبوط الأسعار، في حين تدرس دول أخرى زيادة الضرائب وفرض رسوم جديدة واللجوء إلى مصادر الطاقة المتجددة.

المصدر : وكالة الأناضول