صعوبات مصرية لتسديد كلفة واردات النفط والغاز

People are seen at a petrol station in Cairo, January 13, 2015. Reuters photographers from Mali to Mexico have shot a series of pictures of fuel stations. Whether it is plastic bottles by the roadside in Malaysia or a futuristic forecourt in Los Angeles, fuel stations help define our world. Oil prices steadied above $48 a barrel on Tuesday, recovering from earlier losses as the dollar weakened against the euro. Oil prices have dropped nearly 60 percent since peaking in June 2014 on ample global supplies from the U.S. shale oil boom and a decision by OPEC to keep its production quotas unchanged. REUTERS/Mohamed Abd El Ghany (EGYPT - Tags: TRANSPORT BUSINESS COMMODITIES ENERGY)ATTENTION EDITORS: PICTURE 15 OF 26 FOR WIDER IMAGE PACKAGE 'AT THE PUMP - THE WORLD FILLS UP' SEARCH 'WORLD FILLS UP' FOR ALL IMAGES
تراجع العملة الصعبة يدفع مصر لمطالبة مورّدي النفط والغاز بتمديد آجال السداد (رويترز)
ألغت السلطات المصرية مشتريات من النفط والغاز المسال وطلبت من الموردين تمديد آجال السداد، في ظل أزمة حادة في العملة الصعبة لتسديد التكاليف.

ونقلت وكالة رويترز عن مصادر مصرفية وتجارية أن الانخفاض في إيرادات البلاد -التي تعتمد على واردات النفط والغاز- من العملة الصعبة، تفاقم بعد سقوط طائرة روسية تقل سياحا في أكتوبر/تشرين الأول الماضي، في الوقت الذي تقلصت فيه المساعدات الخليجية إثر انخفاض أسعار النفط.

وقالت المصادر إن مصر طلبت من موردي النفط والغاز الطبيعي المسال تمديد آجال السداد إلى تسعين يوما بعد التسليم في وقت سابق هذا الشهر بسبب أزمة العملة الصعبة.

وذكرت مصادر في سوق النفط أن مصر ألغت شراء ست شحنات من السولار كان مقررا في البداية تسليمها أوائل يناير/كانون الثاني المقبل.

المصدر : رويترز

حول هذه القصة

البنك المركزي المصري

يلتقى رئيس الوزراء المصري شريف إسماعيل المسؤولين والمستثمرين السعوديين هذا الأسبوع في محاولة لجذب مزيد من الاستثمارات الأجنبية، مع سعي مصر لإنعاش اقتصادها الذي يعاني من نقص العملة الأجنبية.

Published On 14/12/2015
FILE - In this Thursday, Aug. 6, 2015 file photo, a cargo container ship crosses the new section of the Suez Canal after the opening ceremony in Ismailia, Egypt. Toll revenues for Egypt’s Suez Canal fell in September 2015, dampening hopes that a new parallel waterway -- which authorities claimed would more than double canal income in the next seven years -- will boost the economy in the immediate future. Data released on Monday, Oct. 25, 2015, by canal authorities shows that monthly revenue was $448.8 million in September, down some $13 million from the previous month. (AP Photo/Hassan Ammar, File)

هبطت إيرادات قناة السويس إلى نحو 408 ملايين دولار في نوفمبر/تشرين الثاني الماضي، كما تراجع عدد السفن المارة إلى 1401 سفينة، ليستمر الأداء الضعيف في الأشهر الأخيرة رغم توسعة القناة.

Published On 16/12/2015
صورة جماعية لوزراء منظمة الأقطار العربية المصدرة للنفط أوابك في اجتماع سابق في قطر

بدأ اجتماع منظمة الأقطار العربية المصدرة للنفط (أوابك) بالقاهرة صباح الأحد، واستهله وزير الطاقة القطري محمد بن صالح السادة بالتأكيد على أن الوضع الحالي بسوق النفط يمثل تحديا لخطط النمو.

Published On 20/12/2015
An employee works in a foreign exchange office in central Cairo, April 16, 2015. Egypt's central bank kept the pound steady at 7.53 to the dollar at a foreign exchange auction on Wednesday, while the currency remained steady on the black market. Picture taken April 16, 2015. REUTERS/Asmaa Waguih

فرض البنك المركزي في مصر قيودا على الاستيراد في ظل شح موارد البلاد من العملة الصعبة، ومن المقرر أن تسري هذه القيود من أول يناير/كانون الثاني 2016.

Published On 22/12/2015
المزيد من أزمات
الأكثر قراءة