شل: تأجيل رفع طاقة حقل مجنون

Iraqi worker opening an oil valve at Taq Taq oil field in Erbil, 310 km (190 miles) north of Baghdad, Iraq, on 30 May 2009. The Ministry of Natural Resources in the regional government announced the official start 2009 of oil exports from the Tawke field for 01 June at an average rate of 60,000 bpd, The ministry also said that 40,000 bpd of crude exports from Taq Taq field, which has estimated oil reserves of 1.2 billion barrels, would begin traveling by truck and through an Iraqi-Turkish export pipeline and the exported crude from both fields will be marketed by Iraq's State Oil Marketing Organization (SOMO), noting that the revenue will be deposited to the federal government’s account. EPA/KAMAL AKRAYI
undefined

رجحت شركة رويال داتش شل للطاقة أن يتأجل المستوى المستهدف للإنتاج من حقل مجنون النفطي جنوبي العراق البالغ 175 ألف برميل يومياً حتى العام المقبل.

جاء ذلك بعدما أظهرت وثائق لوزارة النفط العراقية الشهر الماضي أن تأخر إنشاء خط أنابيب يهدد بتوقف إنتاج حقل مجنون لثلاثة أشهر.

وحقل نفط مجنون من الحقول الكبيرة في العراق إلى جانب الرميلة وغرب القرنة 1 والزبير. ويعكف العراق على تطويرها بمساعدة شركات أجنبية في الجنوب مع تعافيه من سنوات من الحرب والعقوبات.

وقال مارك كارن نائب الرئيس التنفيذي للشرق الأوسط وشمال أفريقيا في شل أبستريم أنترناشونال إن إنتاج مجنون بلغ 54 ألف برميل يوميا في فبراير/شباط ولكن متوسط الإنتاج في الربع الأول من العام بلغ 18600 برميل يوميا أي أقل كثيرا من مستوى الإنتاج المستهدف لنهاية العام.

وكان إنتاج الحقل نحو 45 ألف برميل حين تسلمته شل في 2010، وأنفقت شل منذ ذلك الحين نحو مليار دولار وتنوي إنفاق مليار دولار آخر في العام الجاري. 

المصدر : رويترز