الإعصار دمر ربع محصول الموز بالفلبين

An aerial view of damaged houses caused by flash floods in Compostela Valley province, southern Philippines is seen in this handout photograph provided by the Philippine Army 10th Infantry Division December 6, 2012. Rescue workers searched on Thursday through thick mud, broken homes and fallen trees for survivors, two days after Typhoon Bopha swept the southern Philippines killing nearly 400 people and leaving at least as many missing. REUTERS/Philippine Army 10th Infantry Division (PHILIPPINES - Tags: DISASTER ENVIRONMENT SOCIETY) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS
undefined
خسرت الفلبين -ثالث أكبر مصدر للموز في العالم- ربع محصولها من هذا المنتوج جراء الإعصار بوفا، الذي أدى إلى مقتل 475 شخصا وكلف البلاد خسائر بقيمة 318 مليون دولار.

وأوضح المدير التنفيذي لرابطة منتجي ومصدري الموز ستيفن أنتيغ أن الإعصار دمر 10 آلاف هكتار من مزارع الموز التي تصل مساحتها الإجمالية إلى 42 ألفا، مشيرا إلى أن السيول المدمرة والرياح القوية اجتاحت منطقتي دافاو الشرقية ووادي كومبوستيلا وهما أهم مناطق إنتاج الموز في الفلبين.

وفضلا عن الخسائر المباشرة لقطاع الموز، أبدى أنتيغ تخوفه من أن تؤدي السيول إلى توسيع دائرة انتشار مرض يصيب أشجار الموز ويمنعها من إعطاء ثمارها قبل أن يدمرها.

ويعمل قرابة 150 ألف شخص في قطاع الموز بوادي كومبوستيلا وحده، وقد تم تقدير خسائر الإعصار -وهو الأشد هذا العام- بقيمة 196 مليون دولار في محاصيل أتلفت ومنشآت دمرت. وأضاف أنتيغ أن إعادة تأهيل المزارع المتضررة من الإعصار سيتطلب عدة أشهر، وقد يكلف الأمر قرابة 5 مليارات بيسوس (122 مليون دولار).

وتشير بيانات مكتب الإحصاء التابع للحكومة الفلبينية إلى أن صادرات البلاد من الموز ناهزت قيمتها العام الماضي 740 مليون دولار، مما يشكل خُمس إجمالي الصادرات.

وتشكل خسائر الإعصار ضربة أخرى لقطاع الموز في الفلبين والذي تضرر من نزاع مع الصين التي تعد سوقا رئيسيا لهذا المنتوج، حيث ادعت بكين أن شحنات الموز الفلبيني تحمل حشرات ضارة وتم احتجاز أطنان من الصادرات في الموانئ الصينية، قبل أن يجري الطرفان مفاوضات لحل النزاع.

المصدر : الفرنسية

حول هذه القصة

S : Lenlen Medrano and her child (on stretcher) , survivors of Typhoon Bopha, are transported across a surging river in New Bataan town, compostela province on December 6, 2012. Nearly 200,000 people are homeless and more than 300 dead after the Philippines suffered its worst typhoon this year, authorities said on December 6, reaching out for international aid to cope with the scale of the disaster. AFP

سعت أجهزة الإنقاذ في الفلبين لانتشال مزيد من الناجين من أقوى إعصار يضرب البلاد هذا العام, بينما ارتفع عدد الضحايا في الجنوب إلى 475 قتيلا على الأقل, ولا يزال 379 في عداد المفقودين.

Published On 6/12/2012
Bodies of flash flood victims lie on the ground as villagers look for their missing relatives after Typhoon Bopha hit New Bataan in Compostela province, southern Philippines December 5, 2012. Bopha, the Philippines' strongest typhoon this year, was headed towards tourist destinations on Wednesday after hitting a southern island, destroying homes, causing landslides and killing at least 82 people, but many more are reported dead and missing. REUTERS/Stringer(PHILIPPINES - Tags: DISASTER ENVIRONMENT TPX IMAGES OF THE DAY)

ارتفعت إلى 274 قتيلا على الأقل حصيلة ضحايا الإعصار يوفا -الذي يعد الأقوى الذي يجتاح الفلبين هذا العام- الاعصار بوفا، فيما اعتبر المئات في عداد المفقودين في أقصى جنوب البلاد الذي تعرض ليل الثلاثاء الأربعاء لرياح عاتية وأمطار غزيرة.

Published On 5/12/2012
epa02395069 Members of the Philippine Coast Guard Deployable Response Group prepare rubber boats at the Coast Guard headquarter in Manila, Philippines 16 October 2010

بدأت السلطات الفلبينية استعدادات مكثفة لمواجهة إعصار “ميغي” الذي يكتسب قوة مع تحركه باتجاه جزيرة لوزون الرئيسية في شمال البلاد.

Published On 16/10/2010
epa02937714 A Filipino resident views his damaged house which was hit by a cargo ship that broke its anchor in a slum area of Baseco, Manila, Philippines on 27 September 2011. Typhoon Nesat slammed the northern Philippines , killing at least two people and forcing thousands to flee their homes.

حث المعهد الفلبيني لعلوم البراكين والزلازل سكان الأقاليم الوسطى على التزام الحذر خشية حدوث تسونامي نتيجة للزلزال الذي ضرب المنطقة صباح اليوم وبلغت قوته 6.9 درجات على مقياس ريختر وخلف قتيلا واحدا على الأقل.

Published On 6/2/2012
المزيد من إنتاج
الأكثر قراءة