تسر يبات السيسي وأعوانه

ترجع أهمية التسريبات التي ظهرت في العامين الماضيين في مصر إلى أنها صدرت عن شخصيات تقف على رأس هرم المؤسسة العسكرية، وهي ذات الشخصيات التي تلعب دور صانع القرار السياسي والعسكري في مصر حاليا.

 

وتكتسب التسريبات أهمية مضاعفة من أنها تكشف أسرارا تخص مؤسسات الدولة المصرية السيادية وعلاقاتها الخارجية، وتعرّف بحقيقة مواقف حكومات عربية دعمت سرا انقلاب عبد الفتاح السيسي عندما كان وزيرا للدفاع على الرئيس المنتخب محمد مرسي، وتمتد لتكشف جانب من السلوكيات الشخصية لأطرافها، وتميط اللثام عن سوء استخدام الأموال المحولة لمساعدة مصر وتجييرها لصالح الجيش وحده.

 

وقد سجلت تلك التسريبات في فترة تولي الفريق أول عبد الفتاح السيسي منصب وزير الدفاع وقائد عام للقوات المسلحة المصرية بين 12 أغسطس/آب 2012 و26 مارس/آذار 2014  عندما قرر الترشح لمنصب رئيس الجمهورية.

 

ومن أهم الشخصيات التي شاركت في التسريبات كل من الرئيس عبد الفتاح السيسي عندما كان وزيرا، وصهره الفريق محمود حجازي عندما بات رئيسا للأركان وكان مديرا للمخابرات الحربية، والفريق أول صبحي صدقي عندما تولى وزارة الدفاع، وعندما كان رئيسا للأركان، إلى جانب كل من اللواء عباس كامل مدير مكتب وزير الدفاع، والعقيد أحمد علي المتحدث العسكري السابق، واللواء ممدوح شاهين رئيس قطاع الشؤون القانونية بالقوات المسلحة، إلى جانب وزير الدولة الإماراتي سلطان القاسم، ومدير ديوان الحكم بالسعودية خالد التويجري ومدير مكتبه، وكل من النائب العام ووزير الداخلية السابق بمصر وآخرون من ضباط ومسؤولين.

 

وهذا هو نص التسريبات المكتوبة استثنائيا بالعامية المصرية، حفاظا على دقة التدوين والمعلومة:

 

  • السيسي: نواجه مخاطر بسبب الثورة

    يتناول هذا التسريب المؤرخ في 1 أكتوبر/تشرين الأول 2013 حديث وزير الدفاع عبد الفتاح السيسي لمجموعة من ضباط  الجيش، وتدخل أحد الضباط سائلا السيسي حول إعادة الهيبة للجيش بحيث لا يترك مطية للإعلام، وهي الهيبة التي تمتع بها 50 عاما بدون أن ينال منه إعلام ولا صحافة.

     

    وفي التسجيل يطلب هذا الضابط احتواء "العشرين إعلامي اللي بيعملوا كده بواسطة سياسة العصا والجزرة"، فيرد السيسي سائلا "إزاي؟ هاعمل إيه؟ أنا عارف الترغيب، لكن قل لي: الترهيب هاعملوا إزاي؟

     

    نص التسريب

     

    قال الضابط للسيسي: فيه ناس كتير يا افندم تحب تبقى متعاونة مع القوات المسلحة، وظهور الكارت الأحمر للناس دي في نفس الوقت حتى لو متعاونش يبقى حاسس بنوع من  الرقابة الذاتية، محتاجين نعمل حوار مع الناس دي ولا نجحنا في استقطاب 10% منهم، محتاجين دور قوي للقوات المسلحة والشؤون المعنوية مع الإعلاميين. والمتحدث العسكري صورته أمام الناس ترضيهم وترضي صورة الذهنية لهم.

     

    السيسي: طيب يا عمر، أنا هاريحك يا عمر، خلي بالك، الخطوط الحمراء دي يا عمر لينا كلنا، أنا عاوز أقول لك إن القانون لا يسمح حتى الآن للصحف ووسائل الإعلام تتناول أي خبر عن القوات المسلحة يا عمر، حتى لو كان اسم في نعي أنه يطلع بدون تصديق المخابرات الحربية، لكن الحالة اللي أوجدتها الثورة فككت كل القيود الموجودة مش لينا احنا بس، يعني مش للجيش بس يا عمر، ده لكل الدولة، الدولة اتفككت ويعاد ترتيبها من جديد يا عمر، أو القواعد والقيود اتفككت ويعاد ترتيبها من جديد، أنت بتعيش المرحلة دي وبتشوف انعكاساتها عليك، دي مرحلة زمنية بتمر بينا، ودي إفرازاتها، أعراضها، إحنا بنحاول نستوعب بقدر الإمكان، لكن مش هتقدر تعمل استيعاب كامل وترجع بيه في اللي كنت فيه قبل كده. فيه شكل جديد بيتفرض علينا خلال المرحلة المقبلة، ولسه فيه برلمان جاي، وممكن البرلمان يطلب استجوابات، يا ترى هنعمل معاها إيه يا ترى؟ أنتو هتتأثروا بيها أزاي؟ علشان كده قلت لكم لازم نبقى متوحدين متفاهمين، لازم يبقى عندكم ثقة، فيه متغيرات حصلت لازم احنا كمان نستعد للمتغيرات دي، لازم نجابهها.

     

    وبالنسبة للشق اللي بتتحفظ خلاله علي المتحدث العسكري وصورته، على أحمد علي ... أنا عاوز أقول لك: أحمد علي جاذب جدا للستات، يعني أنا لو غيرته وخليت عمر مثلا هو اللي يخش يتكلم هيقول لك: إيه اللي أنتو بتعملوه ده؟ احنا فعلا مختارين مجموعة تانية، مش علشان أحمد وحش أو حلو، إنما علشان يكون عندنا فرصة أنه نقدم نفسينا بأكثر من ضابط بأكتر من شكل.

     

    لكن الشق التاني بتاع الإعلاميين، احنا كنا مهمومين بالموضوع ده، ودقنا النار يا عمر، أنت علشان تعمل ده لازم يكون لك أذرع، والدراع علشان يتعمل بياخد وقت وجهد طويل، وعموما احنا شغالين في ده، أكيد بنحقق نتايج أفضل، لكن اللي احنا عاوزينه لسه ما وصلنهوش.

     

    المصدر: قناة شبكة رصد الإخبارية على يوتيوب - مدة التسجيل 6 دقائق ونصف.

     

  • السيسي: عبد المنعم أبو الفتوح إخواني متطرف

    يعرض هذا التسريب الذي تم بثه يوم 17 أكتوبر/تشرين الأول 2013 حوارا بين رئيس تحرير صحيفة "المصري اليوم" وقتها ياسر رزق -وهو رئيس مجلس إدارة أخبار اليوم حاليا- ووزير الدفاع عبد الفتاح السيسي عن الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح رئيس حزب مصر القوية، الحوار تم بعد انقلاب 3 يوليو/تموز.

     

    نص التسريب

     

    السيسي: واحد زي عبد المنعم أبو الفتوح هيعمل معانا إيه؟

     

    ياسر رزق: ده عبد المنعم يعلقنا زي الدبيحة.

     

    السيسي: عبد المنعم إخوان، ده إخوان متطرف.

     

    ياسر رزق: هيكل قال لي عن عبد المنعم أبو الفتوح، إن كان شخص انضم إلى جمعية شواذ، ثم اختلف مع مجلس إدارتها وخرج، فهل معنى ذلك أنه لم يعد شاذا؟ ... قلت له مع احترامي عبد المنعم أبو الفتوح يرى في نفسه أحق من المرشد في منصب المرشد من المرشد، وأنه أحق من خيرت بنائب المرشد، فأنا في نظري أنه أسوأ بكثير.

     

    السيسي: الإشكالية مش في كده، الإشكالية في أنه من يتولى الأمر ناس مش مدركة لحجم ووزن مصر.

     

    المصدر: قناة  شبكة أخبار رصد على يوتيوب – مدة التسجيل: دقيقة و37 ثانية.

     

     

  • السيسي: لن يحاكم رجل أمن قتل متظاهرا

    يعد وزير الدفاع عبد الفتاح السيسي في تسجيل يعود تاريخ بثه إلى 3 أكتوبر/تشرين الأول 2013 الضباط والجنود ألا يحاكم أحد منهم قتل أو أصاب مواطنا عقب انقلاب الثالث من يوليو/تموز2013.

     

    نص التسريب

     

    "ما تم تجاه الشرطة خلال السنتين اللي فاتوا، المناخ الجديد يا "احمد" هو هيوقف أدّام حضرتك، الغاية مستوى معاك، لكن مش هيصل بيه أنه يضربك بغاز وقنابل وخرطوش حد يموت

     

     أو حد يحصلوا حاجة في عينيه يتحاكم الضابط احمد؟ لأ مش هيحصل خالص، وأنا عاوز أقول لك والمتظاهرين قد أدركوا ذلك.

     

    المصدر: قناة شبكة أخبار رصد على يوتيوب  - مدة التسجيل: 37 ثانية

     

     

  • السيسي يروي واقعة اتهامه بالنتانة

    يتحدث وزير الدفاع عبد الفتاح السيسي في تسجيل يعود تاريخ بثه إلى 29 أكتوبر/تشرين الأول 2013 مع عدد من الضباط بشأن الخلافات في صفوف الجيش ويدعو القادة لتقبل بعضهم ويحكي لهم الحكاية التالية، ويقسم بالله أنها حصلت معاه:

     

     

    نص التسريب

     

    كنت رئيس عمليات لواء في السلوم، وقاعد باعمل شغل على خريطة، ودخل رئيس أركان اللواء، ومش باذكر اسمه علشان يعني، دخل علي وأنا في المرسم، فالأستيكة بتاعتي كان فيها دبوسين، وكان جنب مني الضباط اللي بتشتغل معايا والرسام اللي بيشتغل معايا.... خلي بالك، الأدب ده جزاؤه الجنة، النبي محمد صلى الله عليه وسلم "ما وجدت في الميزان أثقل من حُسن الخلق"، يا رب نقدر نكون أن احنا من اللي عندينا حسن خلق، فدخل قال: مين النتن اللي حاطط الدبوس في الأستيكة؟ المكتب مكتبي والأستيكة أستيكتي، وأنا باعمل شغل، وهو بيتجاوز معايا، فأنا ما ردتش، فقال: مين النتن اللي حاطط الدبوس في الأستيكة؟ فقلت له: أنا يا أفندم. قال لي: تبقى انت ضابط كده؟ قلت له: شكرا ربنا يسامحك.

     

    أنا عاوز أقول لكم: اللي يمتلك ناصية نفسه، كان ممكن أقول له: أنت اللي نتن وابن مش عارف إيه.

    المصدر: قناة الجزيرة  مباشر مصر، اليوتيوب - مدة التسجيل: دقيقة و37 ثانية.

     

     

  • السيسي يطالب بتحصينه لو فشل في الرئاسة

    تسجيل لحوار بين السيسي وزير الدفاع وياسر رزق رئيس تحرير "المصري اليوم" بعد انقلابه ومعهما مدير مكتب السيسي عباس كامل جرى بثه يوم  28 أكتوبر/تشرين الأول 2013. ويتحدث السيسي عن تحصينه وعودته إلى منصبه لو فشل بالرئاسة.

     

    نص التسريب

     

    السيسي: المفروض تقودوا حملة مع المثقفين أنه تتحط فقرة في الدستور تحصن الفريق السيسي في منصبه كوزير للدفاع وتسمح له بالعودة لاستئناف دوره، حتى لو ما دخلش الرئاسة. عباس: يعني اللي سيادة الوزير قالوا ده ترجمة لكل حادث حديث.

     

    المصدر: قناة الجزيرة  مباشر مصر اليوتيوب – مدة التسريب: دقيقة و32 ثانية.

     

     

     

  • السيسي يطالب بتحصين المؤسسة العسكرية

    تحدث السيسي لرئيس تحرير "المصري اليوم" ياسر رزق في تسجيل تم بثه يوم 1 نوفمبر/تشرين الثاني 2013 عن تصوراته لتحصين المؤسسة العسكرية، وطرح مبررات ذلك التحصين. والتسجيل تم بعد الانقلاب.

     

     

    نص التسريب

     

    أنت النهارده لما تيجي وتقول تحصين المؤسسة العسكرية في الدستور اللي جاي، أنت بتحصنها لأن المؤسسة دي كان ليها دور، مين يا ترى اللي مُدرك أن هذا الدور ده له امتداد لفترة زمنية ما تقلش عن عشره خمسة عشرة سنة على الأقل خلال المرحلة المقبلة، أيا ما كان مين اللي هياخد الدولة، تيار ديني تيار ليبرالي تيار علماني، أيا ما كان اللي هيوصل للحكم، عندنا في الجيش القرار بيتاخد بدقة شديدة جدا، الكلمة في المؤتمر تتقال ولا ما تتقلش، الكلمة، فانت تخلي أمر المؤسسة دي في حالة السيولة اللي موجودة فيها الدولة المصرية والرخاوة اللي احنا بنعيشها تخلي حد يقوم يقدر يبقى ليه سيطرة على المؤسسة دي بشكل كامل، وممكن يهدها من غير ما يحس وميقصدش، وهمه لعدم تقديرهم لرد فعل القوات المسلحة هو اللي خلاهم أخدوا القرار ابتاع المجلس الأعلى ده... ده غيره كان بياخد قرار يصلي معانا العيد ولا ما يصليش يفضل يدرس فيه طول السنة.

     

    المصدر: قناة الجزيرة مباشر مصر اليوتيوب - مدة التسجيل: دقيقة و40 ثانية.

     

     

  • السيسي: كل ما فعلناه خطط له طنطاوي

    في هذا التسجيل المسرب يوم 20 نوفمبر/تشرين الثاني 2013 خاطب وزير الدفاع السيسي ثلة من الضباط قائلا لهم: نحن نسير على طريق طنطاوي، وهو من خطط لكل الأحداث التي تلت 25 يناير. التسجيل تم بعد انقلاب 30 يوليو/تموز 2013.

     

     

    نص التسريب

     

    وأنا لما باجيب سيرة المشير طنطاوي بابقى عازوكم تشوفوه زي ما أنا شفته، الضابط الصغير النقيب والرائد والمقدم والعقيد والعميد حتى اللي ما خدمش معاه ميعرفهوش، أنا عاوز أقول لكم إن الراجل ده راجل عظيم، والله صحيح، عظيم جدا، يعني بدليل أن أحنا أي حاجه احنا بنعمل دلوقتي أي حاجة بنؤمر أنها تتعمل هو صاحبها، هو اللي كافح فيها، هو اللي ضغط علشان يعملها، وممكن يكون النقيب ده زعلان منه أو النقيب ده واخد علي خاطره منه لأنه مش فاهم.

     

    المصدر- قناة الجزيرة مباشر مصر اليوتيوب  – المدة: دقيقتان وأربع ثوان.

     

     

     

  • السيسي: رأيت في منامي رئاستي  لمصر

    في تسجيل جرى بثه يوم 11 ديسمبر/كانون الأول 2013 يسأل رئيس تحرير "المصري اليوم" ياسر رزق السيسي حول ما إذا كان يتوقع تولي قيادة الجيش المصري. أجاب السيسي وزير الدفاع: قيادة الجيش المصري والّا أكتر من كده؟

     

    نص التسريب

     

    السيسي: أنا من الناس اللي كان ليهم تاريخ طويل من الرؤى، ده ليك أنت يعني، أنا من 35 كنت .... بس أنا بطلت أتكلم عن المنامات الرؤى من 7 .. 8 سنين، من 2006 ... بس بعدما قفلتها قلت: لن أتكلم في هذا الأمر مره أخرى، لكن أنا كان لي دايما منامات وكده بشكل.

     

    سأله ياسر: بتشوف نفسك حضرتك على عرش مصر؟

     

    قال السيسي: لا الموضوع مش كده ... شفت كثير جدا من الأمور اللي حصلت. اللي حصل فيها بعدها ... ما حدش يقدر يفسرها في حينها ...ما حدش قدر يفسرها أبدا من 35 سنة.

     

    ياسر: زي إيه يا افندم؟

     

    السيسي: بس مش هتتقال في الحوار.

     

    ياسر: طبعا مش هتتقال.

     

    السيسي: يعني مثلاً مثلاً شفت في المنام من سنين طويلة أني أنا رافع سيف مكتوب عليه لا إله الا الله باللون الأحمر... ده من 35 سنة، أني أنا في إيدي ساعة عليها نجمة خضراء، وضخمة جدا أوميجا، والناس بتسألني: أنت أشمعني أنت اللي معاك الساعة دي؟ قلت لهم: الساعة دي باسمي، هي أوميجا وان عبد الفتاح رحت حاطط الأوميجا مع العالمية مع عبد الفتاح. منام ثالث أنه يتقال لي هنديك اللي ما ادينهوش لحد، منام ثالث أني أنا باكلم السادات وبيقول لي إنه كان عارف أني أنا هابقى رئيس الجمهورية، قلت له: وأنا عارف أني هابقى رئيس الجمهورية ..... متمنيا أن يكون مثل عبد الناصر وداعيا الله أن يتحقق له ذلك.

     

    المصدر: قناة أحرار 25 يناير على اليوتيوب – المدة: دقيقتان و4 ثوان.

     

     

     

     

  • السيسي يسعي للتخلص من الدعم وخفض الرواتب

    في حديثه مع الضباط والجنود، يشرح السيسي تصوراته لدعم مواد الطاقة، ويطرح وجهة نظره في ضرورة تبني سياسات تقشفية. التسجيل العائد إلى فترة ما قبل الانقلاب تم بثه يوم 22 نوفمبر/تشرين الثاني 2013.

     

     

    نص التسريب

     

    النقطة التانية اللي أنا عاوز أقولها لكم باقولها من باب حالة الفهم، أنا بغض النظر عن التوقيت إن كان مناسب لرفع الأسعار أم غير مناسب، يا محمد أنا عايز أقول لك السادات في عام 1977م حب يواجه مشكلة مصر بجد، حب إيه اللي هوا أن حضرتك تشتري الحاجة بثمنها، بجنيه تاخدها بجنيه، أنا عاوز أقول لك: أنت لازم توصل يا محمد يا عطية أن الناس مش لاقيه تاكل علشان تاخد القرار ده، حب ياخده السادات 77، ومن وقتها للنهارده كله خايف، يقول لك: ما شفتش 77؟ طيب أنا عاوز أقول لك النهارده أنبوبة بوتوجاز ثمنها من 62 إلى 67 جنيه، تكلفتها كده 67 جنيه أنبوبة بوتوجاز، الراجل اللي بيعمل كباب بياخدها بتمن أكثر من كده، شوي بياخد الطويلة أو الصغيرة، والراجل اللي بيعمل مش عارف ايه، والراجل اللي بيعمل قماين، واللي بيعمل فراخ بياخد بالتمن ده، فأنت فيه ملايين أو مليارات بتضيع من غير قصد، علاوة على أن البلد مش قادره تعمل ده، واخد بالك؟ أنا عاوز أقول لك إن ألمانيا علشان تعمل تقشف عملت 50% خصم في رواتب الناس، والناس تفهمت، جنوب أفريقيا، جنوب السودان يا محمد لما استقلت وانفصلت عن شمال السودان، خفضوا المرتبات 50% والناس ما تكلمتش، أنا ما ليش دعوه بقرارات، لكن أنا عاوز أقول لك الحالة محتاجين كلنا يا مصريين إذا كنا بنحب بلدنا موضوع الأسعار وموضوع الدعم ده يبقى لينا فيه معاه إيه وقفة تاني ما ينفعش النهارده ما ينفعش النهارده أنك أنت تحط 107 مليار جنيه دعم للطاقة، وتحط 17 مليار جنيه دعم للعيش.

     

    المصدر: الجزيرة مباشر مصر علي اليوتيوب – المدة: 8 دقائق و25 ثانية.

     

     

  • السيسي للمصريين: لازم تتعودوا تدفعوا

    يتحدث عبد الفتاح السيسي في تسجيل تم بثه يوم 22 نوفمبر/تشرين الثاني 2013 أمام أحد تشكيلات الجيش مؤكدا عدم قناعته بدعم تعرفة المكالمات التليفونية.

     

    نص التسريب

     

    الكلام في التليفون بقى محلول خالص في مصر، ده أنا لو حكّموني هاخلي اللي بيتكلم في التليفون يدفع، واللي بيسمعه يدفع، في مصر الناس ماشية عاملة كده، وفي العربيات عاملين كده في طابور العيش عاملين كده "يضع يده على أذنه في إشارة للإفراط في استخدام التليفون، عمر البلاد ما تكبر يا ابني ويبقى ليها إرادة عمل وقتال بالشكل ده، إيه ده؟ هو أنتو ما فيش عندكم غير التليفونات؟ مش باتكلم عليك أنت، باتكلم علي الواقع اللي باشوفه، لو أنا حاكم هاخلي التليفونات كده، طالما أنتو عندكم استعداد تدفعوا ناخد منكم فلوس علشان نبني بلدنا بقى.

    الأمن والنضافة هتدفع هوريك اللي مشفتوش، إنما ببلاش؟ أنا ما اعرفش حاجة اسمها ببلاش، أنا باكلمكم بجد، ولازم يا مصريين تتعودوا وانتو تبدأوا يا جيش أنك تاخد خدمة تدفع تمنها

     

    المصدر قناة شبكة أخبار رصد على اليوتيوب- المدة: دقيقة و52 ثانية.

     

     

     

     

  • السيسي: رفضنا تعليمات بمشاركة الجيش في محاربة الإرهاب

    خلال كلمة ألقاها أمام إحدى الوحدات العسكرية، شرح وزير الدفاع عبد الفتاح السيسي بالتفصيل مخاطر تورط الجيش في الحرب على الإرهاب ضد المدنيين. وأكد في التسجيل الذي تم تسريبه في 2 فبراير/شباط 2014 أن الجيش رفض في التسعينيات محاربة الإرهاب بصعيد مصر، وتم هذا التسجيل قبيل الانقلاب.

     

    نص ما قاله

     

    السيسي يخطب في مجموعة من الضباط والجنود:

    بس خلي بالكم، المجابهة دي مش مجابهة بين العناصر بتاعت القوات المسلحة والناس، المجابهة بين وزارة الداخلية وال ايه... طيب أحنا بنعمل إيه، أرجو أن الكلام ده يبقى واضح ليكم جدا، إحنا ما بنقولوش في الإعلام ليه، علشان ما لهوش لازمة الناس مش قادرة تفهم، إحنا مش دورنا أبدا مجابهة الناس اللي هناك .. ليه؟ الجيش آلة قتل، إحنا منعرفش نقبض، أحنا بنطلع الطلقة فين؟ في الشكل .. أنا ما فيش الكلام ده، مهمتي وأنا دوما أؤكد عليها مع الناس الكبار، أنا مش مهمتي مكافحة إرهاب، وأفكر نفسي وأفكر حضراتكم لما حصل الإرهاب في الصعيد في التسعينات، وطلب من القوات المسلحة أنها تقوم بالدور ده رفض أن القوات المسلحة تقوم بدور في مكافحة الإرهاب في مصر.. ليه؟ ... لأن القوات المسلحة ده مش دورها، دي مهمتها مهمة القوات المسلحة، مهمة القوات المسلحة هي الحفاظ على الأمن القومي المصري، وحماية الحدود.

     

    الشرطة المدنية لها ما يخصها في الشأن الداخلي، بؤر إجرامية، بؤر إرهابية، زي ما يكون، إحنا ...لأ .. بلهجة مرتفعة قالها السيسي: ومش هيكون .. ليه... المخاطر بتاعت دي ضخمة جداً... لأنك أنت لما تجي تقول لسرية خش اعمل ... يعمل إيه؟ .. أحنا مدربينه على كده؟ ... هيضرب بقى يضرب يعمل إيه طفل مع شاب مع عجوز مع كده يموت.

    المصدر: الجزيرة مباشر مصر المدة: دقيقة و50 ثانية

     

     

     

     

     

     

     

  • السيسي: المواجهة الأمنية من الممكن أن تؤدى إلى انفصال سيناء

    في حوار له مع أحد الألوية العسكرية تحدث وزير الدفاع السيسي عن مخاطر تورط الجيش في قتال ضد المدنيين في سيناء، حدث ذلك قبيل الثالث من يوليو/تموز 2013، أما التسجيل فظهر يوم 4 فبراير/شباط 2014.

     

    فيما يلي النص

     

    خلي بالك الكلام ده بنقوله احنا مع بعض بالتواجد مش بالقتال، ما هي دبابة واحدة ورشاش واحد قادر يعمل لك حاجات كتير، بس دول في الآخر أهلك وناسك، ولازم نستدعي حالة انفصال الجنوب في السودان، بدأت من 50 سنة، وكانت المعالجة إيه؟ أمنية، لا أمنية فقط، مفيش فيها حسابات رفيعة، والضغط بتاع الرأي العام كان حاكم، وكان اللي بيقود المعالجة بيتأثر بيه وبيتجاوب معاه، حتى لو كان ده ضد مصلحة الأمن القومي على المدى الطويل، وكانت النتيجة إيه؟

    المصدر: الجزيرة مباشر مصر – المدة الزمنية: 54 ثانية.

     

     

     

     

     

  • أحمد شفيق: المشهد تم توضيبه لنجاح السيسي

    في تسجيل تم بثه يوم 12 مارس/آذار 2014 يتحدث الفريق أحمد شفيق -المرشح الرئاسي السابق- مع شخص مجهول بعد وقوع الانقلاب في مصر عن انتخابات الرئاسة واحتمالات ترشح السيسي. ويكشف في حديثه أن الجيش رتب الانتخابات الرئاسية لصالح السيسي، ولأجل ذلك لن يرشح نفسه، لأنه إن ترشح فستكون النتيجة مهزلة.

     

    نص ما قاله

     

     : آه يا ني.

    .. لما الساحة تخلل لي.

    .. أحسن آه مش أحسن .. منظر سيئ

    .. منظر ليس له سابقة

     ، جهل غريب جداً،

    هو نفسه ، وقف قبليها في مؤتمر كده ، وقال أنا مش هاترشح إلا لو الشعب رشحني والجيش رشحني

     ، وده كلام غريب جدا

    ، كلام صادر منه هو من الأول غلط

      يعني جهل غريب في الأمر شوية الجيش يرشحني

     وبعدين يطلع الجيش يرشحه ويعملوا اجتماع يطلع في الصور علشان يرشحوه

     قلة خبرة غريبة جدا الحقيقة ومصيبة كمان إزاء المجلس العسكري

    ، ده شيء يعني أنا على نفسي طلعت نفسي من الدايرة دي لأنها هتبقي مهزلة شوية يعني

    ...لا طبعا انسحابهم مرهون بترشيح السيسي

    أنا قلت إيه قلت لو نزل الانتخابات مش هانزل

    ، أنا هاعمل الورق بتاعي وهو مرهون إن كان هو هينزل أم لا

    لأني أعلم أنهم هيوضبوا له كل الصناديق هيوضبوا له الدنيا

    .. والواحد عاوز يلفت نظر العالم مش بيترشح مش محبة فيه

    إنما لأن الماكينزم مش هيمشي سلمي.

    أواجه إيه؟ لو فيه معركة أواجه، أواجه إيه؟ إيه العبط اللي بيقولوه ده؟

     إيه الناس السطحية دي؟ حاجة .. الدولة هتشتغل لحسابه

    إيه المواجهة؟ المواجهة أني أنا شطارة هاخش وأجيب 10% واطلع؟ شطارة أخش وأجيب 8% واطلع؟ إيه الشطارة في كده بأه

     إذا كنت أنا عارف ايه اللي هيحصل

    ، إذا كانت مواجهتي هتعمل نتيجة

    .. لكن إذا كانت العملية ملعوب فيها ملعوب فيها كلها يبقى إيه ده بأه ..

    لا طبعا إيه الرجولة اللي فيها، يعني هي معركة شريفة

    مصطفى بكري اللي بيقول كده يعني نستفيد حاجه جنبو

    ، وتهاني الجبالي مثال للتكسب، وهكذا مسخرة، والأيام اللي جاية فيه حاجات كتير.

     

    المصدر: قناة أخبار مصر علي اليوتيوب - المدة: 3 دقائق و31 ثانية

     

     

     

     

  • السيسي يصف نفسه بالعذاب والمعاناة

    خلال حوار مع رئيس تحرير صحيفة "المصري اليوم" ياسر رزق تم بعد الانقلاب طرح السيسي شروطه، لكي يقبل بالترشح للرئاسة. التسريب ظهر في 28 يونيو/حزيران 2014.

     

    نص التسريب

     

    السيسي لياسر رزق: المشروع عندكم أنتو، أنتو عاوزين تبقوا أمة ليكوا شأن

    ، أنا عارف سكتي

    بس هتمشوا معايا تستحملوا

    تستحملوا أني أمشيكم على رجليكم

    تستحملوا أصحيكم 5 الصبح كل يوم

    تستحملوا أن الأكل ننكمش فيه

    تستحملوا التكييف ننكمش فيه

    تستحملوا أني أنا أشيل الدعم مرة واحدة

    تستحملوا ده مني .. الناس فاكرة أني أنا راجل سوفت يعني .. مش كده يا عباس...

    أنا العقد اللي بيني وبين الناس علشان أتولى مسؤوليتكم

    العقد ده ممكن يبقى طرف لأي حد يجي يمسك الرئاسة

    إلا السيسي

    السيسي ده عذاب ومعاناة

     المصدر: الجزيرة مباشر مصر – المدة: 58 ثانية

     

     

     

     

     

  • المجلس العسكري يعترف باختطاف مرسي

    بثت قناة "مكملين" الفضائية مساء 4 ديسمبر/كانون الأول 2014، تسريباً جديداً من تسجيلات مكالمات أعضاء المجلس العسكري الحالي، عن احتجاز الرئيس المعزول محمد مرسي، والانقلاب عليه وتلفيق القضايا. ويظهر أبطال التسريبات وهم في حالة خوف وارتباك واضح، خصوصا عن إخفاء مكان احتجاز مرسي، عند اعتقاله. وفي التسريب تبدو أصوات من يتحاورون أو يتحدثون بالهواتف، ومن بينهم رئيس الأركان الفريق صدقي صبحي، ومدير المخابرات الحربية اللواء محمود حجازي، واللواء عباس كامل مدير مكتب السيسي، واللواء ممدوح شاهين مدير قطاع الشؤون القانونية بالقوات المسلحة، وقائد إحدى الوحدات البحرية بالإسكندرية التي احتجز فيها الرئيس مرسي عقب إطاحته اللواء أسامه الجندي، ووزير الداخلية السابق محمد إبراهيم، وتم تسجيل التسريب بعد الانقلاب.

     

    مقدمة

     

    في مكالمة تليفونية بين ممدوح شاهين عضو المجلس العسكري وعباس كامل مدير مكتب السيسي، قال شاهين لعباس كامل مدير مكتب السيسي: أريد أن أتحدث مع الوزير، لأن النائب العام اتصل بي وقال لي إنه في ورطة، لكون محمد مرسي محجوزا بشكل غير قانوني، وهي طعنوا في حجزه ويفرج عنه، ويجب تقنين السجن المحجوز فيه، وإنه يريد أن يتحدث مع  وزير الدفاع -اللي هوه السيسي-  في ذلك لأن الموضوع خطير للغاية، لأن حجز مرسي باطل، والنائب العام –المدعي العام- قال لي: أرجوك اضربوا تاريخ قديم وادينوا اسم المبنى المحتجز فيه علي أنه تابع للوزارة، ووزير الداخلية يبعت لي بكرة رئيس مصلحة السجون بحيث يصدر قرار يخصص مبنى كذا كمقر حبس تابع للداخلية ولا نشير أنه داخل مبنى حربي، ورد عليه عباس كامل: طيب ما احنا كنا هنعمل كده، قالوا مالهاش لازمة. ورد شاهين: أنا أتصل بالوزير حالا ... وزير الداخلية.

    ورفع سماعة التليفون ممدوح شاهين  ليتحدث مع محمد إبراهيم وزير الداخلية.

     

    السلام عليكم يا افندم ... أنا آسف لإزعاج حضرتك ما يأمرش عليك ظالم يا رب.

    الوقتي أحنا مزنوقين جدا في موضوع أن النائب العام المساعد المسؤول عن رؤساء النيابة.....  نيابة شرق مصطفى محمود خاطر والتاني بتاع مصر الجديدة إبراهيم بيه صالح الوقتي همه مزنوقين، دفاع مرسي عمالين يلاعبهم وقالوا لنا احنا مزنوقين شوفوا لنا أي حاجه تاريخ قديم تاريخ حديث مش هتفرق، وهاتوا لنا قرار من وزير الداخلية بأن المبنى اللي كان محجوز فيه مرسي عقب عزله يخضع لمصلحة السجون مش عاوزين نجيب سيرة مرسي وعاوزين القرار ده قديم بأن المبنى المحجوز فيه يخضع لمصلحة السجون احنا هنوصف المبنى اللي كان محجوز فيه علشان بس ما فيش حد يطعن فيه ويقول ده كان موجود في مكان آخر، ونطلع على المبنى ذاته بوصف النيابة قرار وممكن ينشر بجريدة الوقائع المصرية  تحت عنوان تابع زي ما كنا نعمل زمان أيام المجلس العسكري نشوف التاريخ اللي اتحبس فيه مرسي ونضبطه عليه، واحنا هنبلغ مكتب سيادتك بنص القرار علشان توقعه. خلاص يا افندم كلمني تمام يا افندم.

     

    ثم عاد شاهين بعد المكالمة ليقول لعباس كامل أنا عاوز قرار كالتالي

     

    "يعتبر المكان الفلاني سجنا خاصا بوزارة الداخلية بس"

    عندئذ يرفع عباس التليفون ويتصل بقائد القوات البحرية أسامة الجندي:

    عباس: ألوه

     أيوه يا افندم

    إزي حضرتك

    ربنا يخليك

    والنبي يا افندم محتاجين سيادتك في حاجة مهمة شوية.

    المكان اللي كان الراجل محجوز فيه لو حبينا نوصفه بإيه بالكلام كده هنقول إيه؟

    طيب هنقول لسيادتك على حاجه اللواء شاهين معاك كده عشان هوه اللي يعملها

    اللواء شاهين يتحدث مع أسامه الجندي قائد القوات البحرية ولا يظهر بالتسريب إلا صوت شاهين

    شاهين: ازي حضرتك يا افندم.

    أنا عايز حضرتك اطلع قرار من وزير الداخلية

    قرار وزير الداخلية بيقول "يعتبر المبنى كذا بالمنطقة الفلانية سجنا خاصا تابعا بوزارة الداخلية"

    لا المكان اللي كان موجود واللي كان يجيلوا فيه قاضي التحقيق هناك

    لا ده قاضي التحقيق وصفه وكان موجود مع الراجل اللي هوه

    لا كاتب مبنى ودخلت لقيته مش عارف 8 إوض ومش عارف حاجات كذا النهارده كانوا بيقولوا عليها

    لما يقولوا لنا في المحكمة المبنى اللي أنتو بتقولوا عليه عاوزين عاينوا يروحوا يلاقوا سيادتك غرفة الحبس المركزي لا يا افندم  ما ينفعش سيادتك

    نسور المبنى ونحط عليه وزارة الداخلية سجن خاص أو حسب ما يقولوا

    لا مش هنقول هنجر يا افندم ما نقدرش انقول هنجر

    مبنى بمنطقة أبو قير.

    سيادتك هنسوروا ولو وزير الداخلية قال يافطة نشوف الاسم ونلصقها من بكرة.

    "صوت عباس كامل: احنا متوضئين نقوم نصلي المغرب.

    بينما يواصل شاهين مكالمته مع الجندي "والمبنى ده سيظل كسجن لغاية ما القضية تخلص ويعود إليكم

    علشان لو حصل معاينة من المحكمة وممكن أخليهم يبعتوا عند سيادتك شوية عساكر أمن مركزي

    علشان لو حد جه صور بعد ما يتقال المكان في المحكمة يبقى ده سجن

    لازم تعزل المبنى عن الوحدة العسكرية ما يبقاش داخل الوحدة العسكرية.

    لأن المكان ده لو اطعن فيه مرسي يبقى في الشارع هيخرج.

    ما ينفعش إزاي ما ينفعش يكون ليه طريق لوحده بعيد عن الوحدة.

    يعني ما فيش يعني يبقى له طريق لوحده والوحدة ليها طريق لأن ممكن يحصل فيه طلب معاينة

    عاوزين الموضوع ده لمدة شهر نحط أسوأ الاحتمالات ربما يحصل معاينة

    قضية التخابر دي هتبوظ

    وقضية الاتحادية

    حبس من يوم 3-7 لغاية ما راح طرة غير قانوني سيادتك شوف لها حل.

    شاهين: أسامه قافلها خالص.

    محمود حجازي: ما فيش حاجة اسمها قفلها ده أمر يا افندم

    شاهين: يا افندم لو فيه مبنى متصل بيه يهدوه

    وزير الداخلية قال لي أنا ما عنديش مشكلة أدوني اسم السجن واطلع قرار وأعمل لكم اللي انتو عاوزينه

    المهم نستف الورق في النيابة

    لأن لو الدفاع طلب بقى أننا نعاين

    محمود حجازي: يبقى عندنا إشارات قانونية حادة وواضحة

    عباس كامل: أصلي هوه يا افندم طالما طلعت الورقة بتوصف المكان صح وراحت المحكمة يبقى خلاص

    هو معانا وقت قد إيه؟

    شاهين: بتوع النيابة قالوا لي قدامك 15 يوم

    ووزير الداخلية قال إنه ليس لديه أي مشكلة في تزوير بيانات مبنى احتجاز الرئيس محمد مرسي

    محمود حجازي: مفيش أي مشكلة في الهنجر اللي فيه مرسي… الوحدة الهندسية ممكن تنقله في 72 ساعة عشان يبقى سجن وليس وحدة عسكرية.

    ممدوح شاهين: أنا مهمتي أخلص الورق القانوني مع وزير الداخلية وأنتم عليكم الباقي.

    محمود حجازي:  لو كان لدينا استشارات فنية لم نكن نضطر إلى القتل "ماكنش زماننا بنلم جثث".

    ممدوح شاهين: سنحول الهنجر العسكري إلى سجن في 72 ساعة، ووزير الداخلية ليس لديه مشكلة في ترتيب أوراق قضية مرسي

    اللواء عباس كامل: الداخلية لازم تروح تستلم المكان وتعمل دفاتر كما لو كان المكان شغل من 100 سنة

    محمود حجازي لقائد القوات البحرية:  السجن يجب أن يكون منفصلا عن الوحدة العسكرية تحسبًا للمعاينة

     

    المصدر: قناة مكملين على اليوتيوب – المدة 29 و17 ثانية.

     

     

     

     

     

  •  تسريبات مكتب السيسي بشأن سيارة الترحيلات

    بثت قناة "الشرق" الفضائية يوم 27 ديسمبر/كانون الأول 2014 تسريبا من مكتب الفريق أول عبد الفتاح السيسي وزير الدفاع، بعد الانقلاب، التسريب يتعلق بنص حديث تم بين اللواء عباس كامل -مدير مكتب قائد الانقلاب عبد الفتاح السيسي- مع اللواء ممدوح شاهين -مساعد وزير الدفاع للشؤون القانونية- بشأن قضية سيارة الترحيلات التي قتل فيها خنقا بالمواد الكيماوية 37 معتقلا واتهم رجل شرطة بإطلاق الغاز عليهم بسجن السيارة، والتسريب يتعلق بالتوسط لدى القاضي وترتيب القضية معه لتبرئة المتهمين.

     

    نص التسريبات

     

    عباس يتحدث مع مجهول: اصلي دي تـــ .. أصل دي تعتبر رشوة

    هي هي هي هي

    طيب ماشي

    ماشي يا حبيبي ماشي طيب .. مع السلامة

    هنا يدخل اللواء ممدوح شاهين مدير الشؤون القانونية بالقوات المسلحة

     شاهين: صباح الخير يا افندم

    عباس: صباح النور يا افندم

    شاهين: والنبي أنا مستعجل على القانونين دول

    والنبي على طول عشان عاوز أدخلهم جلسة مجلس الوزرا بكره

    ...... امضي لي المذكرتين ..... المذكرة اللي ناحية الشمال .. الشمال .. تمضيها لي

    عباس: هو عارفها طيب؟

    شاهين: لا منا عرضناهم .. قدام سيادتك هنا

    عباس: ممممم

    شاهين: مش كنا عرضنا هنا اللللل

    عباس: اللي هو بتاع إيه ده؟

    شاهين: بتاع قانون تعديل خدمة الظباط .. واللجان القضائية .. ماشي؟

    عباس: اللي هو فيه حاجة اا بخصوص اللل حاجة؟

    شاهين: اللي هو بتاع تقديم الاستقالة والترشح للمجلس .. ماشي؟

    عباس: طيب

    شاهين: وده بتاع القضاء العسكري

    عباس: اللي هو إيه بقى القضاء العسكري

    شاهين: اللي احنا عدلنا مسميات المحاكم

    والمفتي ياااا ياااا يبقى على حكم الإعدام

    برضه عرضتها على سيادته .. ماشي؟

    المفروض أن ده كمان ينزل

    عباس: دلوقي مااا  هقومله  اهو

    دلوقي كنت عاوز أقول لك ايه يا فندم

    شاهين: تمام

    عباس: بس كل ما افتكر

    ما تشوفو يا فندم الل القضية  بتاعة  الحاجة وتلاتين واحد اللي كانوا في عربية الأمن المركزي دي

    شاهين: ما هي شغالة اللي كان فيها ابن ااا

    عباس: ابن عبد الفتاح حلمي

    شاهين: ما عبد الفتاح كان هنا

    عباس: باقول لسيادتك الدفاع كل ما يطلب شهود القاضي ميديهمش

    شاهين: انا هاكلمله القاضي على أساس أنه هو يسمح.. كانوا طالبين شهادة ناس زمايله .. والقاضي مش راضي

    عباس: آه ومأمور القسم ومش عارف إيه وكلام من ده

    شاهين: هاجيبهم له هاجيبهم له

    عباس: دا الواد ه يموت

    شاهين: لأ حاضر

    عباس: آه والنبي يا فندم

    شاهين: حاضر

    عباس: حاضر يا افندم حاضر

    شاهين: يلا ابعتها لي عشان ابعتهم مع مندوب رئاسة الوزراء

    عباس: يا هاني.. نادي هاني يا محسن...

    المصدر:  قناة الشرق علي اليوتيوب  - المدة: 4 دقائق و44 ثانية.

     

     

     

     

     

  • تعليمات لإلغاء حظر سفر نجل هيكل

    بثت قناة "الشرق" يوم 28 ديسمبر/كانون الأول 2014 تسريبا صوتيا جديدا للواء عباس كامل مدير مكتب السيسي عندما كان يتولى حقيبة وزارة الدفاع. وطلب اللواء عباس في اتصال تليفوني من النائب العام المستشار هشام بركات رفع اسم حسن ابن الكاتب محمد حسنين هيكل من قوائم الممنوعين من السفر.

     

    نص التسريب

     

    حوار بين مدير مكتب السيسي وضابط بمكتبه

    عباس: يا هاني

    هاني: افندم

    عباس : فيه حاجة .. بوستة عندكو

    هاني: آه يا افندم فيه يا افندم

    عباس: فيه جواب من النائب العام؟

    هاني: تمام سيادتك يا افندم

    عباس: طب يلا بسرعة

    عباس كامل يتحدث هاتفيا مع شخص اسمه خالد ويبدو أنه مدير مكتب النائب العام

    أيوه .. أهلا مين

    أيوه يا افندم .. أهلا يا خالد أهلا بيك

    طب اكلمه والنبي

    هنا دار حوار بين مدير مكتب السيسي عباس كامل والنائب العام يظهر فيه صوت عباس كامل فقط

    عباس كامل: أهلا أهلا سعادة النائب

    إزي حضرتك

    والله كنت هكلم حضرتك دلوقتي

    أيوه يا افندم

    الحمد لله الحمد لله

    ال ال الموض .. امبار .. النهارده .. سلسه .. كنت بره

     فن مكتش هنا خالص خالص اه

     أزي حضرتك

     النهارده؟

     طب أنا هراجع كده يا افندم أنا لسه راجع ف هشوف حاضر

     طيب ماشي ماشي

     خلاص حاضر يا افندم

     نعم

    طيب تمام

    والنبي يا افندم برضه كنت عايز أقول لحضرتك على حاجة

    كده كويس يا فندم؟

    ان اااااا

     ماشي معلش

     حسن محمد حسنين هيكل

     بس هو طبعا الراجل يعني متئذي جدا من موقف ابنه

    يعني بيقول ابنه ما عملش حاجة ومش عارف إيه

    والقضية متبتش فيها ولا أي حاجة

    وهم زاجينه ومش عارف مين زاقه في الموضوع في النص

    هي القضية بالنسبة له مش أن القضية فيها حاجة

    القضية تمشي زي ما هي

    عباس: بس هو مدرج .. لا عارف ييجي ولا يروح ولا كلام من ده

    يا ريت والنبي يا سعادة النائب

    هو الراجل محترم يعني ووو

    يا ريت يا افندم .. بعد إذنك

    طيب يا افندم .. ربنا يخليك .. تسلم .. مع السلامة

     عندئذ دار حوار بين مدير مكتب الوزير عباس كامل ومحمود حجازي مدير المخابرات الحربية

     عباس هو الوزير بيعمل فينا كده ليه؟

    حجازي: إيه

    بيعمل فينا كده ليه؟

    حجازي: مين بقى؟

    عباس: الوزير.. عاوزين نخلص

    عندنا 100 حاجة

    حجازي: هو الموضوع إيه؟

    عباس: مش عارف قال نازل للوا العصار وطالع على طول وما جاش

    حجازي: إيه؟

    عباس: قال لي نازل للوا العصار وطالع على طول وما جاش

    حجازي: يعني هو مع اللوا العصار؟

    عباس: آه .. قالي نازل عاوزه ومم

    حجازي: طب كويس أن أنت قلت لي أنا كنت نازل للعصار

    عباس: لا كويس أن سيادتك ما نزلتش

    حجازي: الوزير مش هنا الوزير

    عباس: لا تحت

    : حاجة .. حاجة .. ال ال ال 25 يناير دي والثورة دي

    واللى عملوا الأمور دي يعني ظلم ناس كتيرة

    إيه؟

    ناس حسين هيكل بيكلمني على ابنه

    بيقول لي ولا له علاقة بأي حاجة

    بس عشان قال يعملوا لل القضية بتاع قضية جمال مبارك بتاعة البورصة وكلام من ده

    قاموا مدخلين ده معاهم

    ولا له في اللقطة ولا في الديل ولا كان موجود ولا كان بتاع ولا كان

     والقاضي كل شوية يرجع القضية يقول لهم ما فيهاش حاجة وانتو

    عاملين قضية من لا شيء يقوموا ردينها له تاني

     فهيتنحى .. والناس يفضل مصيرها متعلق تلات اربع سنين

    نعم؟

    حجازي: أصلي العصر ووو

    عباس: عاوز سيادتك تصلي هناك؟

    اتوضى اتوضى بقى هنا.

    لا ما تروح سيادتك تتوضى هناك وتخش الأوضة

    عشان فيه زحمة هناك كده

    خش الأوضة يا افندم

    يعني احنا مش ممكن ال الطلبات دي

    ماشي

     

     

    المصدر: قناة الشرق اليوتيوب  - مدة التسجيل: 3 دقائق

     

     

     

     

     

  • عباس كامل يطلب وقف بث برنامج باسم يوسف علي قناة أم  بي سي- مصر

    تسريب بثته قناة الشرق يوم 31 ديسمبر/كانون الأول 2014 يتعلق باتصالات أجراها عباس كامل بمسؤولين بوزارة الإعلام المصرية ومسؤولين عرب يعتقد أنهم بالسعودية لوقف بث برنامج باسم يوسف على قناة أم بي سي - مصر. تم تسجيل التسريب بعد الانقلاب.

     

    نص التسريب

     

    عباس كامل مدير مكتب السيسي ينادي أحمد علي المتحدث العسكري ويطلب منه المساعدة ويقول له "ممكن تتصل بوزارة الإعلام عاوز فاكس بتاع رئيس اتحاد الإذاعة والتلفزيون فاكس بتاع عصام الأمير، ويرد أحمد... حاضر..... ورد عليه عباس إيه يا ابني ده ويبدو أنه يحسس على كرشه ... لأن أحمد رد عليه أنا أبويا أصلا ما بيأكلنيش.

    عباس كامل ينادي: يا أحمد

    اؤمر يا باشا

    عباس: والنبي يا أحمد ممكن تساعدني في حاجة؟

    ممكن تساعدني في حاجة؟

    يا أحمد .. أحمد

    عباس: اوه اوه اوه

    عاوز نمرة فاكس عصام الأمير

    عباس يطلب اتصال دولي 14 رقما

     ويقال إنه لفهد العسكر مستشار خادم الحرمين لشؤون الإعلام ونائب السكرتير الخاص لخادم الحرمين

    عباس كامل: أهلا أهلا أخويه فهد وصلك.

    طيب فيه بردوا امبارح هوه كان مستضيفينه في قناة الحياة مع المذيع عمرو الليثي.

    "يقصد باسم يوسف".

    نفسي بأه معالي الرئيس يشوفها.

    لأن الموضوع ده بدأ يعمل قلق في مصر وتوقعاتي أن الولد ده حا

     

    المصدر: قناة الشرق علي اليوتيوب - المدة: دقيقتان وخمس ثوان.

     

     

     

     

     

  • اتصال عباس كامل لتلميع السيسي  قبل الإنتخابات

    في هذا التسريب الذي بثته قناة مكملين يوم  19 يناير/كانون الثاني 2015 يدور حوار بين مدير مكتبه اللواء عباس كامل والعقيد أحمد علي المتحدث العسكري السابق، حول الأوامر التي ستصدر للإعلاميين للدفاع عن السيسي وتلميع صورته أمام المواطنين قبل الانتخابات السابقة.

     

    النص الكامل للحوار التليفوني

     

    عباس كامل: ملاحظين أن فيه حملة ابتدت تشتغل لمحاولة تشويه صورة المشير السيسي

    عايزين نوصل للناس هل ده بقى يعجبك كدا يا شعبنا يا مصري يعجبك الراجل اللي ضحى علشانك بعمله وكلام من ده.

    تقولوا الشقة ستة وستة ألف وستة ب وكلام من ده أنتوا عاوزين وزير دفاع يقعد فين؟!

    وبعدين تتكلموا على العجلة.. ويطلع صحفي يقول كذا، ويحاول يزج بالقوات المسلحة هو ده اللي جناه السيسي.. عيب

    المشير ده راجل من أول لحظة قال لك أنا باحترم كل اللي موجودين.. كل الموجودين

    السيسي رجل شجاع متميز حر مصري وطني

    ليه ما بنحافظش عليها.. أنت شايف الكلام .. أنت بتكتب ولا لأ

    إزاي تسيبوهم يقعدوا يشككوا فيه ويشككوا في ناس.. الناس المحترمة اللي ما شفناش منها إلا كل خير

    السيسي يعمل إيه وهوا في في الحالة الموقف فيه ده وهو مهدد هو وولاده وبناته وأحفاده

    عاوز الأمور تتناول كدا .. أحمد موسى بقى على وائل الإبراشي على إبراهيم عيسى على… على… على…على.. على

    والعيال بقى بتوع الأون تي في على أماني على هنا على هنا على بتاع.. تمام

    إيه المشكلة يعني.. انتوا متخيلين إن ناس زي دي هتغلط ولا هتزور ولا هتعمل ولا هتسوي

    وقول بقى على القصة بتاعة الحملة وإن في لايحة داخلية معمولة للحملة بتنظم كل حاجة

    ده مطلق الحرية للشعب المصري.. عاوز يديني.. مش عاوز ما يدينيش

    عاوزين نعمل حالة كده يا أحمد ونهيج بيها الناس يعني وهيا بتتقال يهيجوا بيها الناس .. الشعب

    عندك رولا وعندك البت بتاعتنا عزة مصطفى

    ومحمود سعد مش هنا.. أنت عارف.. قلت لك إن محمود سعد كلمني

    وبعدين في النهاية نبقى لبسنا العمة أن في حملة مدبرة ضد السيسي

    محمود سعد قال لي يا سيادة اللوا واحشني وأخبارك ايه

    وإيه يا جماعة في إيه.. قولت له في إيه.. وقابلت مين

    قال لي أنا عملت إيه يا جماعة ما احنا اتفقنا واتقابلنا وأنا محب ومؤيد.. قلت له يااا محمود احنا ما بنزعلش من حاجة

    قلت له عموما شوف الأسبوع الجاي لو تحب نشوفك وكدا ونقعد.. تحت أمرك وكده

    نسيبه دلوقتي .. وما له.. وما له مش هيخسر إن شاء الله لغاية الانتخابات وبعدين يبقى يدينا بالجزمة

    اعمل حالة مش لازم في كله النهاردة .. يعني عندك مثلا نائلة عمارة .. النهارده ..عندك أسامة كمال

     كلم رولا.. كلم محمود مسلم .. كلم الواد اسمه إيه .. "الحسيني"

      كلم إبراهيم عيسى وقوله الراجل (السيسي) مستاء جدا وصعبان عليه إن الناس تعمل فيه كده

     : المشير مش عاوز من الناس حاجة.. هوا لو عاوزينه دلوقتي يسحب ترشيحه هيسحب وهيقعد في بيتهم مش عايز حاجة.

     المشير مش عايز حاجة خالص ولا انتخابات ولا نيلة ولا زفت ولا كلام من ده .. إنما ليه الإهانة وليه التشكيك لييه

     

    المصدر: قناة مكملين على اليوتيوب – مدة التسجيل: 42 دقيقة و26 ثانية

     

     

     

     

     

  •   السيسي وأموال الخليج

    أكدت قناة مكملين أن تسجيل هذا التسريب تم بحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي ورئيس الأركان محمود حجازي، إضافة إلى اللواء عباس كامل مدير مكتب الوزير في الخامس من فبراير من عام 2014م، عند الساعة الحادية عشرة والربع بتوقيت القاهرة، والتسريب يكشف عن طريقة رؤية السيسي ورفاقه لحكام الخليج لا فارق عنده بين مؤيد ومعارض له، أو داعم وغير داعم، ويكشف عن حجم الأموال التي حصل عليها من بعض الدول في الخليج، وتطلعاته للمزيد، إلى جانب الألفاظ الخارجة التي طالت الحرمات.

     

    نص التسريب

     

    ويبدأ التسريب بحديث للواء عباس كامل، مدير مكتب السيسي، قال فيه:

    "الكويتيين تذرعوا بالرقابة البرلمانية والحكومة في عدم تلبية طلبات المعونات التي طلبها منهم السيسي.

    سيبك من حدوتة القومية العربية وكان لازم من البداية في كل المواقف الرئيسية هات خد

    أنا جاي لك سنة 90 عشان أعمل لك البتاع

    الـ..الــ.. البتاع وكلام من ده هات

    على طول ما فيهاش فصال بنا

    أنصاف دول

    يعني احنا بنكرر تاني تجربة بتاعت اليمن وبعد وبعد وبعد

    لا هات خد خليه يدفع

    مانا ورايا شعب جعان ومتنيل بنيلة وظروفي أنيل

    وانتوا اللي عايشين حياتكوا بالطول والعرض

    وفلوسكوا متلتلة قد كده

    الفريق محمود حجازي رئيس الأركان:

     القيادات بتاعتهم ميزانيتهم أكبر من ميزانية البلد

    وكل أمير معاهم مئات المليارات

    حتى بتاع قطر ابن الـ"شتيمة"

    البنك بتاعه ده اللي هو قطر الوطني

    ده ولا مش عارف إيه

    البت بتتكلم من أسبوع كده ولا من عشر أيام

    إن الاحتياطي 900 مليار

     عباس كامل: يعني أنت خدت سيادتك الست أشهر اللى هما الأخرانيين دول داخلين في 8 مليار

    عبد الفتاح السيسي: لا ..لا ...الستة مش عارف سلكوا حوالي أربعة ونص خمسة.

     دول مش حتة واحدة دول التلاتة (الإمارات والكويت والسعودية).

    عباس: طب هنقول خمسة يا فندم خلاص وحطوا كام.

     الإمارات حطت إيه إيه اربعة.

    آدي تسعة.

    عباس: آدي تسعه.

    والسعودية حطوا أربعة.

     آدي 13.

    - وعليهم تلاتة.

     آدي 16.

     وأربعة من الكويت.

     آدي 20.

    السيسي:

    عشرين وعليهم تلاتة وستة من عشرة اللي هما بتوع اللي اللي اه اللي هما في يناير والحباية ونص الحباية ونص من الإمارات.

    عباس: يعني وزير البترول الصايع الضايع لما حط الحاجه محطش عالحسبة بتاعت السبعة مليار والتمانية حطها كاملة.

    فلما تجيب كل دول يا فندم وكمان عندك البنك المركزي قد كذا لا والله العظيم ده لو ما كنش كده كانت بقت الخير بيزيد اهوه.

    السيسي: دي آخرتهم بأه دول على آخر خطوة خدتها وأنا مشير 112 مليار.

    السيسي لعباس كامل يطلب منه مخاطبة خالد التويجري:

    بص ... تقول له احنا محتاجين 10 يتحطوا في حساب الجيش والعشرة دول ساعة ما ربنا يوفقه وينجح هيشتغلوا للدولة وعايزين من الإمارات 10 زيهم وعايزين من الكويت 10 زيهم.

     ده بالإضافة لقرشين يتحطوا في البنك المركزي ويكمل حساب السنة بتاعة 2014.

    عباس كامل: ههههههه ويغمى عليه.

    السيسي: بتضحك ليه يا عم، الفلوس عندهم زي الرز يا عم.

    عباس كامل في مكالمة مع مدير مكتب خالد التويجري

    ألو ألووو مرحبا أخي فهد

    أزيك أخبارك إيه كله تمام

    طمني عليك وكل الأمور تمام

    طب و و و معالي الرئيس كله فل كويس

    يعني الأربع ايي طب الأربع الساعة كام من 12 ل 1 طيب خلاص أنا هاشوف

    أنا بسي كنت عايز أبلغك حاجه لازم تبلغها له

    دلوقتي حالا وأنا باكلمك في اجتماع للمجلس لو حضرتك هتكتب

    للمجلس الأعلى للقوات المسلحة

    آه .. للقوات المسلحة

    في نهاية الاجتماع هيصدر بيان من المجلس الأعلى تمام

    بالموافقة على ترشيح الفريق السيسي لرياسة الجمهورية تمام كده

    طب يعني لسه عبال ما هما لسه بادئين الاجتماع حالا يعني لسه قدامهم قول مثلا ساعتين عبال ما يعلنوا

    بس أنا قلت أقول لك قبلها عشان تبلغ معالي الرئيس و و يبقى عارف الأمور ماشية إزاي

    طيب أوكي ماشي يا فندم

    وأنا هاحجز الصبح بدري يوم الأربع بحيث إن أنا يعني أوصل في في المعاد إن شاء الله بإذن الله

    طيب أوكي يا حبيبي ماشي اتفضل يا حبيبي اتفضل مع السلامة

     

     

    المصدر: قناة مكملين على اليوتيوب – مدة التسجيل 6 دقائق و36 ثانية

     

     

     

     

     

  • التآمر علي الثورة الليبية

    التسريب بثته قناة مكملين في 19 فبراير/شباط 2015 ويتداخل في الحديث عن علاقات القيادي الفلسطيني محمد دحلان والإمارات واللواء الليبي المتقاعد خليفة حفتر ودور أحمد قذاف الدم ومصالح نظام السيسي.

    في هذا التسجيل يتحدث مدير مكتب السيسي عباس كامل، وقد تم قبل الانقلاب على الرئيس مرسي، ويظهر خلاله صوت كامل فقط وهو يتحدث تليفونيا.

     

    نص التسريب

     

    عباس كامل يتحدث مع السيسي تليفونيا ويقول ما يلي بالنص:

    عبد اللطيف المناوي جاب لي أحمد قذاف الدم والراجل ده فرصه يا افندم

     مع مين هو بيتكلم عن التوقيت بردو يا افندم لأنهم عاملين حاجه هناك

    وهو بيتكلم عن شكل من التعاون ما حدش يعرفه ولا حد يسمع ولا حد يعرف عنه حاجه خالص

    هو راجل فاهم وواعي يعني،

    وأنا شايف الكلام حول الوضع الداخلي اللي جوه ليبيا مهم أن سيادتك تسمعه منه

    هو نفسه قال قال إن المرة اللي طلع فيها مع ريهام السهلي "مذيعة أجرت لقاء مع أحمد قذاف الدم"

    صعدت المشكلة ما بين الحكومة هناك وهنا

    ، لا هو هيجي عند سيادتك وما حدش هيعرف

    ، هو أصلي دحلان يا افندم عامل مشكلة ليه لسبب واحد، لأن دحلان

     في الإمارات هو متحرك معاهم على طول وهم رابطين

    ما بينه وبينهم. مش لأنهم رصدوه هنا لأنهم رابطين ما بينه وبينهم.

    هو رسميا هو مستشار الراجل "محمد بن زايد". وبيحضر معاه وبيسافر معاه في كل حتة

    آه واحنا ردينا كمان وقلنا كده لمتا جالنا الجواب بتاع الخارجية

    همه بيقطعوا الدور عليه معتقدين أنه ممكن يكون فيه حاجة

    يعني هم معتقدين أنه في وصلة بيننا وبينه وأن ربطوا ما بينها وبين أقوال سيادتك

    من يوم مقابلة القائد العام مع محمود عباس أبو مازن.

    القائد العام رزعه كلمه قال له اتمني أن تكون فتح على قلب رجل واحد

    في إشارة على أن المصالحة المطلوبة الوقتي مش مصالحة حماس

    مصالحة ما بين فتح وفتح. فطبعا التاني راح اشتكى من الكلمة دي بس

    هو بيتكلم لازم يكون فيه كونتكت قبل يوم 7-2 لأن 7-2

    في نزول في الشارع هناك وفي حركة هتم بس هو الميزة فيه

    يا افندم أنه فاهم الوضع علي الأرض "أحمد قذاف الدم" والميزة فيه أنه بيتعامل مع العامة

     لكن الأهم احنا صالحنا فين، لا لا الوزير ساعات بيروح ايبص بصه ويمشي

    أنا اقعدت معاه خلاص، مش عاوز يخش الإدارة "يقصد أحمد قذاف الدم"

    طيب ما تشوف سيادتك فين ونروح نوديه.

    طيب برا الإدارة يبقى نشوف مكان باه. طيب خلاص ماشي يا افندم

    ما احنا نوديه العربية تاخدو وتوديه يعني

    وارد وارد لأ يعني أنا لما قابلته جه لوحده وكان

    عبد اللطيف موجود عبد اللطيف قال له أنا هاستناك هناك وتعالى

    يعني سيادتك حد يروح ياخده لهناك. اللي أنتو عاوزينه ده تاكيداً للكلام اللي عندنا

    آه يا افندم يعني القصة بتاعت إيران دي جات مفاجأة

    وبعدين في حاجه داخل فيها القصة ابتاعات الميزانية

    فهي مجموعة حاجات مش محتاجة واحدة فهمه مضيقين

     أنا شايف ده كويس واللي عاوز يجي في أقرب فرصة يوم السبت

    علي زيدان رئيس وزراء ليبيا عاوز يقابلك ويقابل اللواء محمود حجازي

    هيجي على طول كده هشوفها معاهم بس من حيث المبدأ سيادتك

     ما فيش مشكلة آه طبعا ما هو الناس أهم ماشيين معانا واحدة

     واحدة يا افندم يعني مش سايبين آه يا افندم همه فاهمين أنا باتكلم

     وواضح وبلمح وهمه فاهمين.. أنا هاشوف يا افندم هو عاوز إيه هو اللي طالب

     المرة اللي فاتت قلت لي كده صراحة هاقول له بصراحة كده

     ما ينفعش كده بصراحه ما ياكلش عيش كده.

     

     

    المصدر: يوتيوب الجزيرة – المدة 8 دقائق و24 ثانية

     

     

     

     

     

  • الإمارت تمول الانقلاب

    يتناول هذا التسريب من مكتب السيسي الذي ظهر يوم 1 مارس/آذار 2015 الإمارات وحركة تمرد التي لعبت دورا رئيسيا في الإطاحة بالرئيس المنتخب محمد مرسي، حيث يطالب  عباس كامل مدير مكتب السيسي مسؤولا بالإمارات بتسهيل صرف مبالغ مالية للجيش المصري، ثم يتصل برئيس الأركان ليحصل على مبلغ من حساب حركة تمرد الممول من الإمارات، وترتيب مقابلة سرية لتوني بلير رئيس الوزراء البريطاني السابق مع السيسي.

    وتم تسجيل التسريب بعد الانقلاب.

     

    نص التسريب

     

    عباس كامل في اتصال مع الدكتور سلطان وزير الدولة بالإمارات – أيوه يا دكتور

     ...ازي صحتك يا افندم

    ، أنا باتكلم في وقت مش مناسب

     ، لا لا أكلمك تاني ما فيش مشكلة،

    طيب معلهش والنبي كانوا بيكلموني النهارده هنا

    أنت عارف حضرتك المبلغ المقدم اللي بيشتغل بيه الجيش في المشروعات

    وهو كان يوسف دخلهم من بنك أبوظبي للبنك المركزي وديعة

    فهمه مش قادرين يسحبوا منهم بالجنيه من البنك المركزي بيقول لهم ما ينفعش

    وطبقا للبرتوكول اللي احنا كتبناه الـ50% دولارات عاوزه تتكمل بسرعة

    فبيقولوا لا اتقدم مستخلصات الأول مش عارف فينم يعني قصة كده

    طيب خلاص ماشي يا افندم

    اتفضل

    عباس كامل في اتصال تليفوني مع أحمد علي المتحدث العسكري: أيوه يا أحمد ازيك

    هو عبد الرحيم علي ذاع أي حاجة ضد حمدين صباحي امبارح

    ذاع فعلاً

    ما أنا قايل لمحسن عبد النبي

    لا قبل ولا بعد

    يعني بعت لك قبل الحلقة ما تتذاع ولا بعد

    اتصال بين اللواء عباس كامل مدير مكتب السيسي وصبحي صدقي رئيس الأركان

    "ايوه يا افندم تمام سيادتك قلت لي ما يعلنوش خالص يا افندم أحسن الناس امأكده على كده

    طيب يا ريت يا افندم

    يعني ما فيش حاجه تتسرب ولا حاجه كده ولا كده

    طيب والنبي يا افندم

    اتفضل يا افندم

    بس مش غاية ما يجوا ما يقومش حد يروح مسربها

    يعني يقدر يسيطر هو الغاية ما يجوا

    طيب كنت هاقول لسيادتك إيه والنبي يا افندم

    آه والنبي يا افندم نحتاج 200 ألف بكرة من حساب تمرد

    لا لا دول مش همه خالص

    دول كانوا خمسة

    فاكر حضرتك الحساب اللي جه بخصوص تمرد نحتاج منه 200 ألف جنيه بس

    طيب يا افندم ربنا يخليك تسلم

    اتصال بين اللواء عباس كامل مدير مكتب السيسي وصبحي صدقي رئيس الأركان

    أفندم

    ازيك يا افندم

    والنبي يا افندم الناس بتوع الإمارات همه جايين يوم الثلاثاء

    وهيجيبوا غالبا معاهم توني بلير

    وتوني بلير هيقابل الأربعاء سيادة الوزير

    بس غير معلنة

    يعني همه بيصروا أنها تبقى غير معلنة

    تمام، وهيقابل اللواء محمود حجازي

    بس عايز يقابل نبيل فهمي

    فممكن سيادتك ننسق له مع نبيل فهمي على الأربعاء

    فهو لو ابتدا بسيادة الوزير هنا الساعة 10 خد مثلا ساعه وبعدين

    راح للواء محمود حجازي خد ساعتين

    يعني ممكن ناخدو احنا اقبل المجلس

    عنده مجلس

    طيب هاشوف يا افندم

    بس هيقابله فين

    مش هينفع

    صح هي بس المشكلة يقابله فين

    أنا هاكلمهم كده واشوف

    تؤمر بحاجه يا افندم

    والنبي يا افندم تؤمر بحاجة

    والنبي أرجوك يا افندم

    وبعدين يعني ما ينفعش ليه يعني يعني

    هههههههههههههههههههه

    هي مش سعادة قائد جيش ولا إيه يعني

    هههههههههههههههههه

    لا ما فيش غلاء غلا إيه يا افندم

    آه بعدها بأه يا افندم

    في وقتها نفكر

    ههههههههههههههههههههههه

    بس كدا

    ههههههههههه

    اه طبعا طبعا

    صح كده يا افندم طبعا

    هههههههههههه

    ربنا يسهل

    دايما يا افندم

     

     

    المصدر:  يوتيوب الجزيرة - المدة: 14 دقيقة و12 ثانية

     

     

     

     

     

  • السيسي يأمر بالفصل بين مرسي ورفاقه بحاجز زجاجي

    يتضمن التسريب مكالمة أجراها مدير مكتب السيسي اللواء عباس كامل مع المستشار هشام بركات النائب العام بأن السيسي يأمره فيها بالفصل بين الرئيس مرسي والمتهمين معه في القضية في القفص الزجاجي.

     

    نص التسريب

     

    مكالمة بين عباس كامل والنائب العام

    عباس كامل: أيوه يا افندم....

    إزي حضرتك ربنا يبارك فيك

     تسلم يا افندم

    ، والنبي يا فندم كان مبلغني من خمس دقايق

     أنه هو عاوز يقفل بالزجاج

     بين الراجل في القفص الزجاجي وبين الناس التانية اللي مسجونين معاه

    ، لأن واضح أنه الراجل أده تعليمات للناس التانية

    ، بيقول لحضرتك عاجل كدا،

    وبعدين أنا اعرفت أن وزير الداخلية كلمه 3 مرات،

    هوه أكيد حضرتك فاهمني الفصل بين محمد مرسي واللي وراه دول.

    المصدر: قناة مكملين على يوتيوب- المدة: 5 دقائق و25 ثانية

     

     

     

     

     

  • تسريب عن دور الإمارات في دعم الانقلاب بمصر

    في 1 مارس عام 2015 م بثت قناة مكملين تسريبا مهما يوضح أبعاد العلاقة بين من قاموا بالانقلاب في مصر وحكام دولة الإمارات. ويكشف التسريب دور دولة الإمارات في دعم الانقلاب على مرسي.

     

    نص التسريب

     

    اللواء عباس كامل في مكالمة تليفونية مع عبد الفتاح السيسي وزير الدفاع خلالها يظهر صوت عباس فقط

    عباس كامل: أنا رتبت يا افندم للعرض بتاع بكرة الساعة تسعة،

    اللي هو الخطة الاقتصادية،

    ما هو سلطان جاي ومعاه الاثنين الأجانب اللي همه شغالين في الموضوع،

    المؤسستين دولت واللواء محمد أمين

    ، آه طبعا هيقولوا لسيادتك آيه اللي هيعملوه .. ده واخدين مبلغ ...

    ، واخدين عشرة مليون دولار. علشان يعملوها.

    . آه دي بأه بتاعت السنين اللي جاية، يعني همه نفسهم بيقولوا حاجة امبارح

     ، بيقول لي دي بأه اللي هنشتغل عليها، يعني دي احنا مش بنقول لكم خدوا الخطة اهيه،

    لا احنا معاكم .. أنا بأه اللي أصريت على كده. قلت له لأ قولت له هاتهم بأه علشان أحنا جايين

    دلوقتي الخطوط والملامح ال.ال. الرئيسية وبعدين يبقى يحلها ربنا

     على بال ما تخلصوا ودي بآه الساعة تسعة بكره يا افندم.

    بعد كده سيادتك في اللجنة باين، عملنا اللجنة أحنا 11

    لا كده بكره ما فيش يا افندم

    يارب يخليك يا افندم

    تسلم سيادتك ما تأمرش بحاجة

    والنبي تأمر

    أمر يا افندم

    ههههههههههههه

    بنت خالتي جنبي امبارح بتسألني آيه الحبيتين دول

    ههه

    أصلها سمعاني بتكلم مع السفير محمد أمين في التليفون

    يا افندم في حبايه مش عارف ايه كذا كذا كذا

    وبعدين تانيه الحبايه وصل طب كده

    ههههههههههههههههههههههههه

    فتقول ايه يا ابني في ايه الحبايه دي ايه حبايه ايه

    ههههههه

    لا صغيرة

    بتقولي حباية ايه.....ههههههه

    قلت لها بصي بقي علشان تبقي في الصورة الصراحة يعني

    أحنا نظرا للتوتر اللي احنا فيه والحالة ..

    ....فأحنا كل واحد كل يوم بياخد حبايه تراما دول يهدي نفسه

    ههههههههههههههههههههههههههه

    ماشي يا افندم ..تأمرني بأي حاجة.

    يارب يخليك يا افندم تسلم

    يارب يبارك فيك يا افندم

    إن شاء الله يا رب يكرمنا يا رب بإذن الله

    محمد رسول الله يا أفندم اتفضل

    وعباس كامل في اتصال هاتفي مع اللواء فؤاد عبد الحليم مساعد وزير الدفاع لشؤون التسليح

    عباس: أنا كلمت سيادة الوزير فبيقول لسيادتك على بتاعة الحاجه اللي طالبينها الناس دي

    قال يعني هو عاوز يقول لهم إنها جاهزة بكرة يبعتوا ياخدوها

    آه ... آه يا افندم آه

    ممكن نقول لهم أن دي راجعة خدوها معاكم

    آه قلت له كل حاجة يا افندم

    خلاص ماشي

    خلاص أوكي

    طيب يا افندم ماشي

    مع السلامة

    **********

    وعباس كامل في مكالمة مع دكتور سلطان الجابر وزير الدولة الإماراتي

    قال عباس كامل: ألوه يا دكتور خلاص ما هي خليها بكره يا افندم يشرفنا بكرة

    على الساعة مثلا 12 واحدة الضهر كويس

    طيب ماشي

    وحضرتك بس قول لهم إن هوا الطيار وهوا بيعمل البلان بتاعته على مطار ألماظة

    كالعادة أنت فاهم بأه حضرتك

    طيب أوكيه أوكيه اتفضل

    **********

    عباس كامل مدير مكتب السيسي مع أحد قيادات المجلس العسكري "لم يذكر اسمه"

    تسمح لي يا افندم اتأخر إلى الساعة سبعة وربع

    علشان الناس بتوع الإمارات هبلوا اللي خلفوني يعني

    وعلي فكرة جايب معاي البتاع ده يا افندم اللي هو بتاع ال ال الرقابة

    اللي هم اللي احنا ادناهولهم كلهم اه اه

    والله في في اه فيه حوالي بنسبة 80% اللي احنا قلنا عليهم يعني

    ماشي يا افندم

    تماما يا افندم

    اتفضل

    مع السلامة

    مكالمة تليفونية بين عباس والسيسي

    عباس: ازيك يا افندم حمد الله على السلامة الحمد لله يا افندم

    هو بس فيه كام حاجة عاوز أقولهم لسيادتك

    همه مستعجلين على الحاجة اللي أنا أديتها للواء فؤاد

    وهو جهز عدا البند الأخير ده مش موجود اللي هو ابتاع البي 10 وبي 11

    اتلغى من عندنا خلاص

    لا لا ما فيش منه خالص

    بس

    وقالوا حمولة سي وان سيرتي

    والحاجه التانية كلمني الشيخ سلطان

    وقال لي الشيخ محمد عاوز يبعت الشيخ عبد الله برساله خاصة لسعادتك الخميس لا السبت

    يجي الخميس طيب خلاص أوكيه

    نبعت ناخد من المطار

    كلمني اللواء حسن سمير وقال لي إنه يتمني أن الموضوع بتاع المليون وحدة سكنية

    يعلن قبل ما سيادتك تترشح وكأنهم يتعاقدوا مع القوات المسلحة اللي هتحل أزمة الإسكان

    الحاجه التانية قال لي إنه هو كلم حاجة اسمها بنك الطاقة أو مصرف الطاقة وقال لهم إنهم عاوزين يعملوا في مصر مجموعة محطات بنظام إل بي أوه تي وكده والحاجات دي

    فقالوا له قوي قوي احنا ممكن نديك 7 مليار تشتغل بيهم

    يعني نمول في حدود 7 مليار دولار

    بس

    الحاجه التانية زياد بهاء الدين عاوز يقابل سيادتك

    زياد بكرة

    زياد بهاء الدين

    طيب

    أنا ما عرفش بأه يكون تعبان يا افندم

    يكون عيان ولا حاجة

    لو ما كانش بأه أديلوا اي ميعاد تاني.

    ماشي يا افندم حاضر.

    لا ما أنا بتوع عبد الله ممكن أقول لهم مثلا احنا جاهزين من الساعة كذا

    آه

    خلاص ماشي يا افندم هاشوف وأقول لسيادتك

    ماشي يا افندم حاضر

    أنا هاكلم عيسى دلوقتي وأقول له الحاجه جاهزة أهي

    ماشي يا افندم اتفضل

    هو قال لي إنهم هيمسحوا اللي علي الصناديق النهارده وخلاص

    نعم

    ماشي يا افندم

    حاضر

    مع السلامة

    حوار بين عبد الفتاح السيسي وعباس كامل

    عبد الفتاح السيسي: لأن اسمه إيه ده أنا عاوز بتوع حسن ارابتك ده علشان يعلن المليون شقه دلوقتي هو موجود هنا والا فين

    عباس: لا هناك هو جاهز يجي

    السيسي: الله طب متيلا قبل حتى ولا الشيخ محمد هيكون موجود بقى والا إيه

    عباس: والله ممكن ناخدها في فترة وجوده

    السيسي: آه

    عباس: يجي بس يجي ونخلص اللي إيه

    السيسي: أحنا نعمل، لأن أحنا في جميع الأحوال عملنا تصورات كتير أوي، التصور اللي حطه منصور عامر

    إن احنا امتداد للقاهرة

    أولا بدر ميزته لسه كنت باتكلم على المليون شقة دول هيبقوا فين فقال لي فيه في بدر فيه

     في برج العرب

    فيه وفيه بص يا عباس يا سيدي خلي المليون شقة دول على الأرض

    خليهم على الأرض الأول

    عباس: آه

    السيسي: فقال لي في بدر الحتة اللي هي بتاعت المقاولين اللي وراء مدينتي

    عباس: هه

    السيسي: ودي ممكن اتحطلنا فيها اكتر من 200 إعلان واخد بالك

    نخش في أكتوبر ناخد لنا فيها 45 شقة

    يعني وانا عندي 35 ألف فدان كنت عاوز أعمل بيهم ممكن تاخد منهم حتة

    أصلي أنت مش عاوز تخلي الكتل السكنية هنا أنا عاوز اطلع قدام

    عباس: آه

    السيسي: فأقول إيه أنا عندي فرصة أني أعمل 100 ألف فدان المدينة الجديدة

    عباس: آه

    السيسي: اللي هو طلع بأه بعمل شرق الطريق الدولي الإقليمي واعمل مش عارف إيه

    عباس: آه

    السيسي: بعرض بأه شغل مصر الجديدة ال ال أدي اللي عايز اعملها

    اللي انت عاوز تضخه قلت يا سلطان بص يا سلطان

    أنا عايزك تسمع هيكل قال إيه عن مصر

    علشان أنتو كنتوا فاكرين أن المشير السيسي امنين

    عباس: يعني نقول لسيادتك إيه همه عارفين قوي باللف اللي بيلفوه وبيشوفوا

    وبيعملوا وبيدرسوا عارفين كل حاجة

    أنا هاقول لسيادتك على حاجة غريبة جدا يوم ما رحت السعودية يا افندم

    لما رحت وقعدني مع آه الصبح قعدنا مع وزير البترول

    ورحت أنا لوحدي بأه لخالد التويجري كان عنده وزير المالية

    علشان الحتة بتاعت الا ايه واحنا قاعدين بنتكلم يا افندم الراجل اوير جدا

    وعلى دراية كاملة متكاملة بكل الحقائق اللي موجودة بمصر اللي هو وزير المالية

    بيتكلم في البطالة قد إيه وبيتكلم عن العجز في الموازنة وبيتكلم عن مش عارف إيه

    وبيتكلم وفاهم عارف سيادتك زي ما يكون عايش في مصر

    وزير المالية هناك

    السيسي: مش وزير المالية ده اللي بقى له 20 سنة

    آه فاهم فاهم وقاعد وفاهم كويس قوي الظروف عندنا

    السيسي: والمشكلة فين

    عباس: همه قارينا يا افندم

    السيسي: حط تمانين حباية وان والله العظيم يا عباس بفضل الله

    عباس: مش هيحطوها كده يا افندم يعني أنا وجهة نظري يا افندم

    يحطوها بالمنظر ده تعالى ياسميك أنت مش همه عشرة مليون وحدة سكنية على

    مدار فين يلّا تعالى أنت اعمل محطات الكهرباء يلّا

    ده باقول لسيادتك على محطات الكهرباء باقول للمصرف قال لي معاك سبعة مليار دولار

    السيسي: فيه فرق ما بين السبعة مليار دول دين

    عباس: أيوه يا افندم

    السيسي: ما ينفعش مش هينفع ليه

    عباس: هيسدد نفسه يا افندم

    السيسي: ما ينفعش ليه؟

    ليه ما بص يا عباس يا كامل أنت لمؤاخذة يعني

    اتسدد إيه إذا كنت أنت الكهرباء اللي بتديها للناس دي مدعمة

    يعني هو هيحسبها هيعمل معاك عقد مش أنا

    الكلام ده قلته في محطة الطاقة النووية للشيخ محمد

    عباس: آه

    السيسي: قال لي استثمارية يعني أنتو واه واه وأداني سعر

    قلت له يا شيخ محمد

    عباس: سعر اللي هو سعر مدعم

    السيسي: النهارده أنت بتاخد البتاع بـ11 سنت وأنت بتبيعه 3 و4 و5 سنت

    الـ11 سنت يعني 66 قرش

    أنت بتبيعه بـ3 يعني 33 قرش بنصف الثمن مين هيدفع ده

    تقوم تجي أنت تقول لي يعمل لك المحطات واديلي اهه هديلوا إيه

    هو أنا اقدر أبيعهم تاني

    لكن أنا لما باقول اديني أعمل بأخذ أنا المحطة أعملها فأنا ما يبقاش عليه فلوس ليك وتمن المحطة

    عباس: لا اديتني من أساسه وخلاص

    السيسي: يعني أنت فاهم عملت المحطة تكلفت كام، المحطة دي علشان حد يعملها

    عايز ياخد 11 سنة وأنا بابيعها بـ3 سنت، لكن أنا أخدت الفلوس عملت المحطة بشغلها بـ3 سنت

    اه بس الثلاثة

    عباس: ممكن نتفق يا افندم أنا لو هآخد المحطة دي في 3 سنين خدهم 6 خدهم 10

    السيسي: ما ينفعش ما أنا قلت له بص ما دام تكلمت في استثمار يبقى عقد استثمار يعني فلوس يا عم عباس يا كامل

    اللي بتديهولي اسمع اسمع أنت بيديك الفلوس الـ500 مليون بيسألك أنت بتعمل بيهم إيه؟

    عباس: لا

    السيسي: إنما ارابتك بيقولك أعمل لك مليون وحدة سكنية بكذا

    عباس كامل: وهياخد يا افندم

    السيسي: هياخد إيه

    عباس: هياخد الأقساط.. هيقسط على الناس

    السيسي: أنت برضك أنت النهارده بتقول إيه.. تعالى اعمل لي ويبقى خلاص

    ما أنت دفعت والحاجة حاجتك كلها للناس والناس بتقول لهم الحاجة أهيه

    لكن فيه فرق بين أن تعمل كده وأن أنت تعمل يجي مليون وحدة

    ويبقى باين أن شغلنا كده الـ100 ألف الـ50 ألف بتوع ال

    انت راجل هتحط رقم طبعا اللي تشوفه بدليل إيه كده هل النهارده فيه حد يا عباس يا كامل

    وزارة الإسكان قبلت تساوي شهر

    عباس: أبداً

    السيسي: ليه .. خايفة تفتح موجة لأنهم جربوا في أحداث الثورة

    عباس: مش قلت لسيادتك مش الـ25 ألف شقة كانوا يتوزعوا

    على 3 مليون 4 مليون يعني مش عارف هيدي لمين

    السيسي: أنا قلت الكلام لطارق وزير الإسكان أنت حاطط لي الشقة نيولوك

    تدي الشقة لمين تدي الشقة بفلوس بيع الأول وخد بالك وبعدين خد الفلوس

    اعمل بيه شقق وبيع تاني اللي غاية ما يجي مشترين معايا هي كده

    عباس: طيب بتاعت الكهرباء يا افندم بنظام ال بي اوه تي ما هو بيعملها

    وهياخد حق استغلال مثلا 10 أعوام وأنا مش دافع حاجة وهو بيلم

    السيسي: أنا اللي بالم الكهرباء

    عباس: هياخدها

    السيسي: هياخدها وأنت واكله 50% من الحقيقة أنت مش واخد بالك والا إيه

    عباس: علشان الموضوع ينجح يا افندم لازم نرجع للقصة باه يبقى المحطة دي

    الناتج بتاعها اللي بيطله يخش يغذي مناطق إيه، المناطق دي كلها تبقي بالكروت

    علشان يلحق يلم يا افندم

    السيسي: يعني في الآخر انت بتوصل لإيه

    عباس: نلم  الفلوس

    السيسي: اللي أنت قلته ده معناه إيه

    السيسي: إلغاء الإيه

    عباس: مش قوي يعني

    السيسي: هو كده

    عباس: يعني مش هتبقى

    السيسي: أنت عاوز تغمي الناس ... لا

    أنا أضحك عليك لا أنتو لازم يكون عندكم وعي

    عباس: ما النهارده أخليه زي ما سيادتك هتعملوا دلوقتي

    وسيادتك تطفي النور وتخلي الأوضة ضلمة ودول هيعملوا كده

    دي بقت ثقافة

    السيسي: تعلمهم الثقافة الأول أنت تقول لهم جايبين الراجل ده في

    مهمة شبه مستحيلة أنا علشان كده عاوز المهمة سلماء.

    من كل قوى الدولة علشان متبقاش لوحدك

    بتتحمل مسؤولية بلد في حالة في مرحلة وجود ولا وجود

    أنا شايف أن مصر في أخطر مراحل تاريخها

    عباس: طيب

    السيسي: عرفت بأه اللي أنا عاوزك تعمله دلوقتي ده

    أنت فاكر أن احنا بس عارفين اللي

    يقولوا تخلى وندل وكده

    عباس: لا يا افندم لا أنا بس عارف سيادتك إيه يعني عمال باحاول أتخيل دخلتهم هتبقى إزاي بالحجم ده

    يعني بحجم 80 مليار جنيه ننزل بيهم مرة واحدة

    السيسي: مرة واحدة إيه، أنا عاوز كل سنة

    أنت يا عباس يا كامل أنت مثلا عاوز تحط 30 .. 40 مليار دولا كاستثمار

    مصانع رخام وأسمنت وحديد

    عباس: يا افندم بالتخيل بالمخاوف ما حدش هيعملوا مجازفة مرة واحدة

    بمبلغ زي ده

    السيسي: بص يا عباس هاقول لك على حاجة يبقى حد يقول لي الناس مش هتستحمل تاخد منهم 50% ولا كده

    قسمت اللقمة عارف قسمت اللقمة مع ناس معاها فلوس

    عباس: بس يا افندم

    السيسي: أنه هو إحساسه أنه الست، إحساس أنه الست دي ممكن تهين نفسها

    المصدر: قناة مكملين يوتيوب –  المدة 42 دقيقة و26 ثانية.

     

     

     

     

     

التسر يبات