- الحالة المصرية وأسباب الارتفاع الشديد هذا العام
- أسعار السكن والحملات وتأثير التوسع العمراني في مكة

أحمد بشتو
محمد عبد اللطيف
أحمد بشتو: نحن الآن في إحدى شركات تنظيم الحج والعمرة في العاصمة القطرية الدوحة نتساءل لماذا ترتفع بشدة أسعار العمرة في هذا الموسم الرمضاني بشكل مرتفع ربما قاس فبعد الركود الذي شهدته أسعار الحج والعمرة في الموسم الماضي بسبب الخوف من مرض إنفلونزا الخنازير إضافة للتوسعات في الحرم المكي الشريف يأتي رمضان هذا العام ويأتي معه الإقبال غير العادي من راغبي العمرة، ومع محدودية الأماكن والتأشيرات ارتفعت الأسعار بشدة ومع الإقبال الشديد بدأت شركات الطيران بمختلف أنواعها خاصة وحكومية ومنخفضة التكاليف في زيادة أعداد رحلاتها للأراضي المقدسة، ومع اقتراب العشر الأواخر من رمضان ترتفع أسعار العمرة بالتدريج تصل إلى ذروتها في الأسبوع الأخير من هذا الشهر، أسعار أثقلت كاهل البسطاء وباعدت بينهم وبين زيارة المسجد الحرام والاستمتاع بنفحات رمضان في رياض الكعبة المشرفة. مشاهدينا أهلا بكم إلى هذه الحلقة الجديدة من الاقتصاد والناس نناقش فيها لماذا ترتفع أسعار العمرة في رمضان هذا العام. حيث نتابع

- الناس اللي ما قدرتش إنها تطلع في رمضان السنة اللي فاتت واللي متعودين أنهم بيطلعوا كل سنة في رمضان نسبة كبيرة منهم ما طلعوش السنة اللي فاتت، السنة دي طالعين ده أدى أن يبقى في ضغط على العمرة السنة دي في شهر رمضان.

- ألف دينار تكلفك إذا أنت بتروح مع حملة، هذه ألف دينار أنا أدفع حق الحملة إيش أوكل عيالي هالشهر كله؟

- واحد من الناس متضرر من اللي حصل لأني أنا بقى لي شهرين هنا علشان آخذ عمرة أنا ووالدتي ومراتي علشان نطلع نعمل عمرة مش لاقي تأشيرة.

- والناس كلهم يبون قرب الحرم يعني الناس تقدر لو تروح عالزيا اللي عشر دقائق تبعد عن الحرم تبقى الأسعار يعني معقولة شوي.

أحمد بشتو: حلقة لا تتمنى أن تخضع أسعار الحج والعمرة لقانون العرض والطلب فكل شيء يمكن أن يخضع لهذا القانون إلا الرحلة إلى الله، وتابعونا.

الحالة المصرية وأسباب الارتفاع الشديد هذا العام

أحمد بشتو: تقول التقديرات إن الإقبال على عمرة رمضان ارتفع هذا العام بنسبة 50% في أول شهر رمضان ثم إلى 70% في منتصفه مقارنة بالعام الماضي لترتفع التكاليف والأسعار بنحو 30% في المتوسط، في الكويت مثلا ارتفع الطلب بنحو 40% لتصل التكاليف إلى 1780 دينارا مقابل قضاء ليلتين فقط في الحرم المكي الشريف، الحال لا يختلف في باقي دول الخليج حيث ارتفعت المصاريف الإدارية التي تفرضها شركات تنظيم العمرة بعدما ألزمت السلطات السعودية المعتمرين هذا الموسم بتنظيم إقاماتهم وتنقلاتهم عن طريق حملات معتمدة، وفي مصر التهبت الأسعار بعدما خفضت السلطات السعودية حصة المعتمرين المصريين بأكثر من 70% مما جعل بسطاء الناس هناك يتنازلون عن حلم العمرة الرمضانية، والحالة المصرية هذا العام يصفها لنا محمد البلك في التقرير التالي:

[تقرير مسجل]

محمد البلك: القرار السعودي بتخفيض حصة مصر من تأشيرات عمرتي شعبان ورمضان من 320 ألف تأشيرة العام الماضي إلى مائة ألف تأشيرة فقط هذا العام أدى إلى نشوء ما يسمى بحرب الحصول على التأشيرات بين شركات السياحة المصرية مما قفز بتكلفة رحلة العمرة بنسبة 50% مقارنة بالعام الماضي، أضف لذلك الغرامات والإجراءات التي قررتها السلطات السعودية على المتخلفين بعد أداء المناسك حيث تعد مصر الدولة الأولى التي يبقى أبناؤها في الأراضي المقدسة بعد أداء العمرة انتظارا لموعد الحج.

مشارك1: لو كوتة مصر كانت تسمح كانت الأعداد حتبقى زي كل سنة وحتزيد عن كل سنة لأن العام الماضي إنفلونزا الخنازير أثرت على أن في عدد كبير جدا من المعتمرين ما سافرش العام الماضي، 1430، فكان المطلوب الطلب على العمرة كان حيتزايد جدا جدا العام ده.

محمد البلك: ودائما ما يؤدي الخلاف بين شركات السياحة المصرية والوكلاء السعوديين إلى حدوث العديد من المشكلات لعل أبرزها خفض أعداد التأشيرات الممنوحة للجانب المصري، ومما يزيد الوضع ارتباكا غموض الموقف الحكومي المصري الذي يظل صامتا تجاه الإجراءات السعودية كل عام. واقع ألقى بظلاله على استعداد المعتمر للرحلة المباركة التي باتت تواجه بزيادة الأعباء المالية ففي السابق كانت رحلة العمرة في حدود إمكانيات البسطاء.

مشارك2: الناس عايزة تعمل عمرة ومتعودين أن في ناس كل سنة بتطلع عمرة، في ناس كل سنة بتطلع في ناس بتطلع في رجب في ناس بتطلع في شعبان في ناس بتطلع في رمضان فدي تبقى طبعا غالية وتكلفة صعب عليهم يعني.

محمد البلك: ويعد الحجاج والمعتمرون المصريون ضمن الأكثر عددا بين نظرائهم من باقي دول العالم كما تعد عمرة رمضان فرصة مهمة لمتوسطي الدخل لزيارة الأماكن المقدسة كما تعد موسما مهما لشركات تنظيم العمرة وقد أدى قرار وزارة الحج السعودية بتخفيض حصة مصر من العمرة بنسبة 75% إلى حدوث ارتباك شديد في جداول رحلات شركة مصر للطيران مما قد يسبب لها خسائر كبيرة. ويقول البعض إن السلطات السعودية تحججت بتخلف ستة آلاف مصري عن العودة بعد أداء العمرة مما اضطرها لإعداد قائمة سوداء بأسماء المتخلفين ومنعهم من السفر إلى أراضيها. محمد البلك، الجزيرة، القاهرة.

[نهاية التقرير المسجل]

مشارك1: مصر حاليا كل الناس كل الفئات بتعاني من ارتفاع الأسعار في كل حاجة حتى في الحاجات الأساسية اللحوم الظروف المعيشية بقيت صعبة فبالتالي أثرت على كل حاجة فيعني توفر الأول الاحتياجات الأساسية لي وبعد كده أفكر أني أنا أروح حج أو عمرة فبالتالي ارتفاع أسعار العمرة ضاعف من المشكلة.

مشارك2: هي طبعا الأعداد على المستوى العام انخفضت بناء على كان في تعليمات جاءت من السعودية من القنصلية السعودية بتقليص عدد المعتمرين والحصص اللي بتخص بها مصر وده كان بيبقى ناتج برضه أن معظم المعتمرين أو معظم الناس اللي بتطلع بتتخلف في آخر العمرة أو بتتخلف علشان تقضي فريضة الحج وهكذا فده بالتالي أثر علينا وأثر على السياحة الدينية.

مشارك3: انخفضت السياحة الدينية عدد المعتمرين انخفض السنة دي ده بسبب الناس اللي هي بتروح في أواخر رمضان تقعد فترة طويلة لغاية ما بعد الحج فالسعودية قللت لنا التأشيرات قللت لنا الحصة بتاعة التأشيرات بتاعتنا، بس مش أكثر من كده يعني.

مشارك4: أنا الصراحة واحد من الناس متضرر من اللي حصل لأن أنا بقى لي شهرين هنا علشان آخذ عمرة أنا ووالدتي ومراتي علشان نطلع عمرة مش لاقي تأشيرة، لفيت الكرة الأرضية كلها علشان أجيب تأشيرة مش عارف ده الحقيقة فعلا مش عارف أجيب تأشيرة، كل سنة بيبقى في أسهل من كده المرة دي التأشيرات قلت، وزارة الخارجية هناك إدت تعليمات للقنصلية بناعتهم هنا في السعودية لأن قلت كمية التأشيرات اللي بتديها لمصر خافوا من الناس اللي بيروحوا بيقعدوا من العمرة عمرة رمضان لغاية موسم الحج.

مشارك5: الأسباب الحقيقية واضحة الحقيقة، نمرة واحد بالنسبة لارتفاع الأسعار بالنسبة لتكلفة الإقامة، تكلفة الإقامة كان في السنوات السابقة بيسمح للمصريين أن يقيموا في عمارات والعمارات دي بدون حد أقصى من البعد من الحرم بمعنى أنك أنت تقدر تأخذ سكنا ضعيفا بسيطا يبعد عن الحرم اثنين أو ثلاثة كيلومتر في أثناء العمرة بالتحديد، إنما الحج له ضوابط أخرى، في التعليمات الأخيرة أو الضوابط الأخيرة اللي أصدرتها وزارة السياحة المصرية أن لا بد من الإقامة خلال فترة رمضان بالتحديد في فنادق وليس في عمارات وبالتالي شق التكلفة بدأ يزيد.

مشارك6: يعني الناس كلها متعودة معظم الناس في مصر متعودة أنها تسافر تقضي الفرائض الدينية من أول رمضان لغاية 30 رمضان، أنا واحد من الناس بأطلع يوم 15 رمضان أرجع يوم 30 رمضان، متعود على كده، مش لاقي تأشيرات وما فيش تأشيرات والتأشيرات متأخرة وده يعني حاجة غلط عاملاها السعودية أنا مش عارف يعني نقول إيه بس إحنا يعني بنوجه نداء للناس في السعودية اللي هي تفتح المجال للمصريين وتدي تأشيرات بس يعني علشان الناس تؤدي الفرائض الدينية بتاعتها.

مشارك7: أنا مش رايح سياحة مش طالب خدمات وترفيه، ده هو أنا يعني متجه اتجاها كليا وجزئيا للعبادة فأقل شيء حيرضيني أما ما يبقاش بالتكلفة الباهظة، ده لو رايح سياحة آه خذ مني ما أنا رايح بأترفه وحأطلب وحيبقى لي عين أما أنا أقل شيء في الأراضي اللي هي المقدسة دي حترضيني، فالأسعار طبعا بتاعة شركات السياحة مجازفة جدا يعني.

مشارك8: ارتفاع أسعار العمرة طبعا بيؤثر على أن الواحد يأخذ قرار إن كان يسافر ولا لا لأن ده بيرجع لمستوى دخل الفرد إذا كان يناسبه ولا لا، بيدور لو أنا مجهز مبلغا معنيا وتفاجأت بارتفاع الأسعار دي مش حأروح أقرر ما أروحش لأني مش مضطر أستلف طبعا أو أقترض من أي حد يعني ده السبب يعني.

أحمد بشتو: السيد محمد عبد اللطيف مدير المبيعات في شركة الفرقان القطرية المختصة في تنظيم رحلات الحج والعمرة لماذا نلاحظ ارتفاعا شديدا في أسعار العمرة في رمضان هذا العام؟

محمد عبد اللطيف: بسم الله الرحمن الرحيم. طبعا يرجع الارتفاع في أسعار العمرة السنة دي بسبب موسم العام الماضي، العام الماضي طبعا ظاهرة إنفلونزا الخنازير أدت لعزوف عدد كبير من الناس عن الذهاب للعمرة بسبب خوفهم من التعرض للإصابة بإنفلونزا الخنازير، كل الناس اللي ما قدرتش أن هي تطلع السنة اللي فاتت السنة دي كلهم عايزين يطلعوا، الناس اللي ما قدرتش تطلع في رمضان السنة اللي فاتت واللي متعودين أنهم يطلعوا كل سنة في رمضان نسبة كبيرة منهم ما طلعوش السنة اللي فاتت السنة دي طالعين ده أدى أن يبقى في ضغط على العمرة السنة دي في شهر رمضان، زائد أنه في يعني إقبال كبير السنة دي الإجازة محدودة بقيت الإجازة السنة دي مثلا كلها حوالي شهر شهر ونصف داخل فيها صيف وداخل فيها رمضان فناس كثير بدأت تختار ما بين إذا كنا نطلع مثلا نسافر أوروبا أو نسافر بره أو نروح في أي مكان ولا حنرجع.. طبعا حيرجعوا قبل رمضان علشان يطلعوا العمرة، جزء كبير من الناس ثانية برضه قرروا قال لك لا مش حنطلع إجازات حنطلع على العمرة وبدؤوا يعملوا حجوزاتهم فعلا من بدري ودول الناس اللي قدروا أنهم يكسروا.. يعني أنهم ما يأخذوش الأسعار العالية زي اللي بيحاول دلوقت يحجز وعايز يسافر دلوقت في رمضان.

أحمد بشتو: أيضا نسبة إشغال وأسعار الفنادق في مكة زادت رغم أنه أضيف إلى أعدادهم أعداد كبيرة للغرف الفندقية والفنادق الجديدة، لماذا؟

محمد عبد اللطيف: الفنادق اللي فتحت جديدة دي تغطية أصلا لمسألة الانخفاض اللي كان حاصل في السنين اللي فاتت، السنين اللي فاتت حصل عمليات هدم كبيرة في مكة أدت أن أعداد الغرف الفندقية الموجودة تنخفض فدي جاءت تغطي العدد اللي هو انخفض قبل كده، مع زيادة الناس ومع زيادة الضغط على العمرة لازم أسعارها حتى تزيد لكن بالرغم من وجود أعداد الفنادق الموجودة الجديدة اللي فتحت السنة دي لأن فتح السنة دي يمكن حوالي من سبعة لحوالي عشرة فنادق جدد على الحرم دول كلهم في الوقت الحالي كلهم full في رمضان.

أحمد بشتو: الملاحظ أن مواسم العمرة لم تعد قاصرة على مواسم بعينها كرمضان مثلا، تفتت المواسم مع ذلك نرى ارتفاعا كبيرا في المواسم التقليدية كرمضان.

محمد عبد اللطيف: صح لأن الفترة.. كان زمان الأول كان الناس كلها بتطلع معروف إجازة نصف السنة، إجازة الصيف، شهر رمضان، دلوقت بدأت الناس لا بدأت تحاول أنها تبعد عن فترة الإجازات علشان تأخذ أسعارا مخفضة فده زود المدة بتاعة العمرة يعني بدل ما كانت 15 يوما في شهر واحد مثلا بدأت الناس تقول لا أنا أحجز بقى بعد إجازة نصف السنة على أساس أن أنا ألاقي السعر مخفضا فبقى يحصل ضغط في الفترة اللي هي بعد إجازة نصف السنة وبدأت الحجوزات تترحل كل أسبوع تترحل للأسبوع اللي بعده فالضغط اللي يترحل كل أسبوع للأسبوع اللي بعده ده أدى أن الفنادق نفسها لما لقيت أن الأعداد بتزيد وفي إقبال زيادة بيثبتوا السعر على كده، مسألة عرض وطلب بالنسبة للسوق هناك.

أحمد بشتو: في هذه الحالة هناك اتهام لشركات تنظيم الحج والعمرة في الخليج وفي قطر أنها ربما بالغت في مصاريفها الإدارية مع الإقبال الشديد من الناس على الحج، هذا حدث بالفعل، زدتم الأسعار؟

محمد عبد اللطيف: لا، مش كل الشركات، في ناس ممكن تكون بتستغل الموضوع وفي مكاتب ممكن أو في أفراد أو مكاتب بتزود الأسعار بطريقة مبالغ فيها لكن مش كل الشركات بتلجأ لهذا الأسلوب.

أحمد بشتو: سيد محمد اسمح لي أن أذهب إلى فاصل قصير نواصل بعده مشاهدينا هذه الحلقة من الاقتصاد والناس وأسعار العمرة في رمضان هذا العام وتابعونا.

[فاصل إعلاني]

أسعار السكن والحملات وتأثير التوسع العمراني في مكة

أحمد بشتو: ارتفاع تكاليف العمرة في هذا الموسم الرمضاني امتد فعله غربا ففي الجزائر مثلا ومع ارتفاع أعداد المقبلين على العمرة ارتفعت الأعباء ومعها تكاليف الطيران بأكثر من 130%، الإقبال الشديد هذا الموسم جعل البعض يتهم الوكلاء السعوديين بالمغالاة والتحكم في أعداد التأشيرات ومنحها لمن يدفع هو أمر ربما يتكرر في موسم الحج المقبل وما يجعلنا ننادي أن لا تخضع أسعار الحج والعمرة لقانون العرض والطلب وإنما تحدد أسعارها أو ألا تكون الزيادة مبالغا فيها بما يثقل كاهل البسطاء. مشاهدينا أهلا بكم مرة أخرى إلى الاقتصاد والناس وحلم عمرة رمضان الذي يحول دونه زيادة الأعباء والتكاليف.

مشارك1: ارتفاعها تقريبا أكثر من 50% ارتفعت الأسعار، لماذا ارتفعت أسعارها؟ يعني عندك كثرة الطلب على العمرة، الفنادق عندك الخمس نجوم ارتفعت يعني بسعر شيء مو طبيعي كثر التوسيع اللي صارت في الحرم هي رفعت الأسعار حقيقة يعني يقول لك الفنادق خمس نجوم الأربع نجوم ثلاث نجوم صار عليها طلب كثير والناس أغلبها تعرف تبي قرب الحرم، الفنادق اللي قرب الحرم تكون أربع نجوم أو خمس نجوم أسعارها كانت من السنة الماضية يعني يمكن الليلة بألفي ريال ثلاثة آلاف ريال، الآن وصلت ثمانية آلاف ريال ثمانية آلاف ونصف هذا يعني في العشر الأوائل، العشر الأواخر متوقعين يعني على حسب عروض الأسعار الموجودة عندنا 14 ألف ريال، شوف يعني شوف double هذا، والناس كلهم يبون قرب الحرم ولا في الناس تقدر لو تروح عالزيا اللي عشر دقائق تبعد عن الحرم تبقى الأسعار يعني معقولة شوي لكن الناس كلها تبي المكان هذا، وكثرة عدد الطلب على العمرة السنة هذه يعني صيف لا مدارس ولا شيء، عطلات، صار عليها طلب كثير يعني.

مشارك2: ارتفعت أسعار العمرة السنة دي بالنسبة للمكاتب وكده في بعض حملات الحج بتأخذ على أساس الأسعار معقولة يعني متوسطة مش زي الأسعار، في أسعار تحط على حسب مستوى الخدمات، في خدمات VIP في مثلا على ستمئة دينار في سبعمئة دينار على حسب طبعا الأوتيل اللي هو نازل فيه، زين طبعا إحنا بصفتنا حملات الحج طبعا متوسطة أسعارنا، السنة دي بيكون يعني مثلا بداية أول شهر رمضان بدايتها بتكون خمسين دينارا للشخص ده للوافد بالنسبة اللي حتجيب له الفيزا وكده، في وسط رمضان برضه 65 دينار، في العشرة الأواخر من رمضان 120 دينارا.

مشارك3: والحملات غالية والأسعار غالية والفنادق هم غالي وإحنا بسبب الغلاء نطلع السيرات علشان نوفر قدر ما نقدر.

مشارك4: هناك تخوف كان في بداية رمضان كان قبل رمضان كان في تخوف من هذه الأسعار أنه عدم قبول الناس على هذه الأسعار لكن الناس باشتياق للعمرة وخصوصا في هذا الشهر الكريم وبالتالي لا حول ولا قوة سيدفع لأنه هو راغب في هذه الرحلة.

مشارك5: إقبال الناس على عمرة رمضان زاد من جشع التجار فاتفقوا التجار على رفع الأسعار والأسعار صارت يعني تقريبا يعني في دول الخليج كلها متقاربة فالإنسان عجز عن العمرة عن طريق الحملة يتفاجأ بسعر تذكرة السفر ويتفاجأ بسعر السكن في مكة ويتفاجأ بسعر العقد مع الحملة وهذا يعني المفروض الحكومة تزيد من الرقابة على تجار حملات العمرة في رمضان.

مشارك6: والله نتفاجأ بالأسعار صراحة، يعني نتفق وإياهم أول شيء يكون عن السكن يكون قريبا عند الحرم وبالنسبة تكون الوجبات تكون السحور الفطور تكون المواعيد تكون.. ولما نروح هناك نتفاجأ أنها تكون الأسعار خيالية والسكن بعيد عن الحرم نفسه والأمانة يعني الوقت العشرة الأواخر الناس كلها تركز أن العشرة الأواخر تكون زحمة هناك والأسعار تدبل ثلاث مرات السعر.

مشارك7: الأسعار صحيح أنها غالية بس خدمات الحملة هي نفسها تعكس على غلاء الأسعار.

مشارك8: صراحة نتفاجأ بأسعار العمرة والعالم اللي كانوا يجوا من العمرة هناك يقولون الأسعار غالية هاللي ما نروح حنا بشهر رمضان الفضيل.

أحمد بشتو: أرحب بك مرة أخرى السيد محمد عبد اللطيف مدير المبيعات في شركة الفرقان لتنظيم الحج والعمرة في قطر. رغم زيادة الأعداد المسموح بها من قبل السلطات السعودية بعد التوسعات الكبيرة في الحرم الشريف ما زالت أسعار الحج والعمرة مرتفعة يعني هناك سعة وهناك استيعاب للأعداد مع ذلك الأسعار ما زالت مرتفعة.

محمد عبد اللطيف: الطلب بالنسبة للناس اللي عايزة تسافر أكثر من حجم الغرف الموجودة في مكة ده اللي مخلي السعر برضه بيزيد يعني الطلب الموجود مثلا بالنسبة لدولة قطر لو جئنا نتكلم على دولة قطر عدد الناس اللي عايزة تسافر في الفترة فرضنا مثلا في رمضان يفوق أعداد الموجودة مثلا أو الطائرات اللي بتطلع من قطر لجدة فده أدى برضه أن نأخذ طائرات إضافية على أساس أن إحنا نقدر نطلع المعتمرين فيها، بالنسبة لموسم الحج طبعا بيبقى موضوع ثاني لأن بيبقى له طائرات خاصة به أو بتبقى رحلات خاصة بنا لكن في موسم العمرة مع زيادة الطلب بتاع الناس وزيادة الضغط على العمرة طبعا الأعداد يعني تخيل أن مثلا في اليوم بيطلع طائرة أو طائرتان بيشيلوا حوالي أربعمئة أو خمسمئة في مثلا ثلاثمئة أربعمئة عايزين يطلعوا فوق الألف واحد عايزين يطلعوا والطائرتين هم اللي موجودين.

أحمد بشتو: بناء على معطيات موسم العمرة في رمضان هذا العام كيف تتوقع موسم الحج إذاً؟

محمد عبد اللطيف: موسم رمضان المقبل أعتقد أن هو حيبقى أكثر ازدحاما من السنة دي وزيادة في الأسعار أكثر من السنة دي لأن السنة اللي جاية إن شاء الله المفروض طبعا يعني في يمكن مشروع كبير حيكون فتح في مكة الفترة اللي جاية واللي هو برج المقام ده حيبقى أربع فنادق لوحده، أعتقد والله أعلم الناس السنة الجاية حتبدأ ترتب حجوزاتها من بدري أكثر وبالتالي علشان يأخذوا سعرا مخفضا وبالتالي برضه حيبدأ برضه ترتيب رحلات العمرة بشكل أكثر من السنة دي لأن معظم الناس السنة دي ما كانتش متخيلة أن بعد الإجازة الصغيرة الناس حتسافر بره وترجع تطلع عمرة معظم الناس ما كانوش حاطين في حسابهم أن دول حيرجعوا وحيسافروا.

أحمد بشتو: كم نسبة الزيادة المتوقعة في أسعار الحج في الموسم المقبل؟

محمد عبد اللطيف: أعتقد أن هي حتزيد مش أقل من 70، 80%، زيادة أعداد الحجاج بالنسبة برضه لزيادة أعداد المعتمرين في رمضان يعني العدد زاد السنة دي في رمضان عن السنة اللي فاتت أكثر من 80% ونسبة إشغال الفنادق نفس الشيء فالزيادة دي كل سنة حتزيد أكثر، الحمد لله في إقبال للناس يعني في وازع ديني موجود عند الناس الناس مقبلة أكثر على الحج وعلى العمرة فلازم أن الأعداد حتزيد.

أحمد بشتو: طيب الشخص متوسط الحال هل له من برامج اقتصادية يستطيع بميزانية صغيرة أن يتمتع بالعمرة؟

محمد عبد اللطيف: متوسط الدخل في برامج بتتعمل بتكون عبارة عن سكن طبعا مش حنقول إن هو خمس نجوم لكن بيكون سكنا مستوى ثلاث نجوم طبعا مستوى نظافة معين ما بنتكلمش.. منتكلم عن مستوى ثلاث نجوم موجود في مكة لو تم الحجز من بدري يعني اللي بيحجز شهر رمضان حيحجز من شهر رجب أو من قبل شهر رجب لأن في شهر رجب بتبدأ حاجة اللي اسمها الكوتا بتاعة التأشيرات خاصة بالنسبة للمقيمين لو اتحجز قبل شهر رجب مش حيبقى فيها مشاكل وحتلاقي الأسعار مخفضة لكن لما بتدخل الكوتا وبتبدأ أعداد التأشيرات تتحدد في الحالة دي الأسعار كلها بتزيد مع التأشيرات.

أحمد بشتو: أشكرك جزيل الشكر السيد محمد عبد اللطيف مدير المبيعات في شركة الفرقان المختصة في تنظيم رحلات الحج والعمرة في قطر. في الختام نتمنى لمن فاز بعمرة رمضان زيارة مبرورة وأن يدعو لإخوانه ممن أقعدتهم زيادة الأعباء والتكاليف أن يكتب الله لهم عمرة في قادم الأيام. تقبلوا أطيب التحية من مخرج البرنامج صائب غازي ومني أحمد بشتو، طابت أوقاتكم وإلى اللقاء.